Przyroda klasa 4

Przedmiotowe zasady oceniania – przyroda klasa IV

ZASADY OCENIANIA:

  1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania.
  2. Ocenianie bieżące ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych, pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.

OCENIANE FORMY AKTYWNOŚCI:

  • sprawdziany
  • kartkówki
  • praca na lekcji/ aktywność
  • prace długoterminowe
  • zeszyt przedmiotowy
  • udział w konkursach

Oceniając postępy ucznia uwzględnia się:

  • dysfunkcje uczniów potwierdzone opiniami poradni psychologiczno- pedagogicznych (dostosowanie wymogów edukacyjnych do indywidualnych możliwości ucznia)
  • stopień zaangażowania w wykonywanie obowiązku szkolnego, nakład pracy włożony w poczynione postępy.

KRYTERIA I SPOSOBY OCENIANIA

 I.   Sprawdziany.

  1. Sprawdzian obejmuje większą partię materiału. Powinien być zapowiedziany co najmniej    z tygodniowym wyprzedzeniem, zanotowany w dzienniku i poprzedzony lekcją powtórzeniową. Uczeń powinien być powiadomiony o celu, dacie i zakresie programowym sprawdzianu.
  2. Pisemne sprawdziany są obowiązkowe.
  3. W przypadku nieobecności uczeń musi napisać sprawdzian w ciągu dwóch tygodni od daty powrotu do szkoły.
  4. Uczeń ma prawo raz w półroczu poprawić 1 sprawdzian. Obie oceny są wpisane do dziennika i brane pod uwagę.

II.     Kartkówki

  1. Kartkówki obejmują zakres najwyżej trzech ostatnich tematów/ zagadnień. Nie wymagają wcześniejszej zapowiedzi.
  2. Uczeń ma prawo raz w półroczu poprawić 2 kartkówki. Obie oceny są wpisane do dziennika i brane pod uwagę.

III.  Odpowiedzi ustne

  1. Odpowiedzi ustne oceniane są na bieżąco z uwzględnieniem możliwości ucznia.
  2. Ocenia się: zawartość, poprawność merytoryczną, logikę wypowiedzi, sposób prezentacji.
  3. Uczeń ma prawo być nieprzygotowany do odpowiedzi ustnej bez usprawiedliwienia raz w półroczu. Nieprzygotowanie zgłasza nauczycielowi przed lekcją lub na jej początku, zanim nauczyciel wywoła go do odpowiedzi. Nieprzygotowanie jest odnotowane w dzienniku.

IV.   Zeszyty przedmiotowe.

1.Uczeń jest zobowiązany posiadać na lekcjach zeszyt przedmiotowy.

2. Ocena zeszytu jest nieobowiązkowa. Chętni uczniowie oddają zeszyty do oceny pod koniec I lub II semestru nauki.

2. Ocenie podlega: kompleksowość notatek, poprawność merytoryczna oraz estetyka.

W uzasadnionych przypadkach nauczyciel może zwolnić ucznia z obowiązku uzupełniania zeszytu lub określić partie notatek, które mogą zostać pominięte.

W uzasadnionych przypadkach nauczyciel może z własnej inicjatywy ocenić zeszyt przedmiotowy ucznia.

V.    Prace długoterminowe, projekty.

  1. Prace długoterminowe, projekty kładą nacisk na proces uczenia się, rozumienia jak również na integrację zdobytej wiedzy i jej użycie w nowych sytuacjach. Umożliwiają uczniowi samodzielne, twórcze rozwiązywanie postawionego przed nim problemu.
  2. Praca długoterminowa może mieć charakter pracy grupowej.

VII.  Praca na lekcji/ aktywność.

Nauczyciel obserwuje prace uczniów podczas zajęć. Uczniom aktywnie uczestniczącym w zajęciach/lekcjach rozdaje tzw. AKTYWNOŚCI do wklejenia do zeszytu, zamienione na koniec okresu na ocenę.

 VIII. Inne formy.

  1. Nauczyciel może ocenić również inne formy aktywności związane z nowymi zadaniami proponowanymi w trakcie roku szkolnego ( np.: zajęcia terenowe, warsztaty, konkursy…).

SPOSOBY POPRAWY OSIĄGNIĘĆ

  1. Uczeń, który nie uczestniczył w zapowiedzianej formie sprawdzania osiągnięć z przyczyn usprawiedliwionych ma obowiązek zaliczenia tej formy w dodatkowym terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
  2. Poprawianie wyników z obowiązujących form aktywności jest dobrowolne.
  3. Poprawa musi odbyć się w nieprzekraczalnym terminie 2 tygodni od momentu dokonania oceny.
  4. Poprawiana forma aktywności jest oceniana tak samo jak pierwotna. W dzienniku nauczyciel odnotowuje obie oceny.
  5. Na końcu okresu lub roku szkolnego nie przewiduje się żadnego sprawdzianu końcowego, zaliczeniowego.

USTALENIE OCENY ŚRÓDROCZNEJ/ ROCZNEJ

Oceny klasyfikacyjne.

Uczeń otrzymuje ocenę śródroczną lub roczną/ końcową za systematyczną pracę w czasie okresu lub roku. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej najważniejsze są oceny ze sprawdzianów, kartkówek, odpowiedzi ustnych. Inne oceny to oceny wspomagające.

Warunki i tryb otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, zgodnie ze Statutem SP nr 82 rozdział 6,§37:

  1. Po zapoznaniu się z propozycją oceny, uczeń lub jego rodzice/prawni opiekunowie mają prawo do 3 dni po uzyskaniu informacji wystąpić w formie pisemnego wniosku do nauczyciela o podwyższenie oceny.
  2. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jest obowiązany dokonać analizy zasadności wniosku według następujących kryteriów:

- uczeń był obecny na 90% zajęć edukacyjnych z danego przedmiotu, wliczając nieobecności usprawiedliwione,

- systematycznie poprawiał oceny bieżące, a w całorocznym ocenianiu bieżącym występuje przynajmniej 50% ocen równych lub wyższych od oceny, o którą ubiega się uczeń.

  1. Nauczyciel może dokonać sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia w formie ustnej lub pisemnej w obszarze uznanym przez niego za konieczny.
  2. W wyniku podjętych działań nauczyciel może podwyższyć ocenę lub ją utrzymać.
  3. Uczeń otrzymuje informację od nauczyciela o ustalonej ocenie klasyfikacyjnej.

Sposoby informowania uczniów, rodziców/ opiekunów prawnych.

  1. Uczniowie, rodzice/ opiekunowie prawni uczniów zapoznawani są z regulaminem na początku roku szkolnego. Regulamin jest do wglądu na stronie internetowej szkoły.
  2. Oceny cząstkowe są jawne, opatrzone komentarzem ustnym lub pisemnym (uzasadnienie oceny).
  3. Sprawdziany i kartkówki uczeń otrzymuje do wglądu na lekcji, potem są przechowywane przez nauczyciela.
Copyright 2011 Przyroda klasa 4. Szkoła Podstawowa nr 82 w Krakowie im. Świętej Jadwigi Królowej Polski. Szkoła Edukacji Artystycznej.
Joomla Templates by Wordpress themes free