Przyroda klasa 4
Przedmiotowe zasady oceniania – przyroda klasa IV
ZASADY OCENIANIA:
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania.
- Ocenianie bieżące ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych, pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.
OCENIANE FORMY AKTYWNOŚCI:
- sprawdziany
- kartkówki
- praca na lekcji/ aktywność
- prace długoterminowe
- zeszyt przedmiotowy
- udział w konkursach
Oceniając postępy ucznia uwzględnia się:
- dysfunkcje uczniów potwierdzone opiniami poradni psychologiczno- pedagogicznych (dostosowanie wymogów edukacyjnych do indywidualnych możliwości ucznia)
- stopień zaangażowania w wykonywanie obowiązku szkolnego, nakład pracy włożony w poczynione postępy.
KRYTERIA I SPOSOBY OCENIANIA
I. Sprawdziany.
- Sprawdzian obejmuje większą partię materiału. Powinien być zapowiedziany co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem, zanotowany w dzienniku i poprzedzony lekcją powtórzeniową. Uczeń powinien być powiadomiony o celu, dacie i zakresie programowym sprawdzianu.
- Pisemne sprawdziany są obowiązkowe.
- W przypadku nieobecności uczeń musi napisać sprawdzian w ciągu dwóch tygodni od daty powrotu do szkoły.
- Uczeń ma prawo raz w półroczu poprawić 1 sprawdzian. Obie oceny są wpisane do dziennika i brane pod uwagę.
II. Kartkówki
- Kartkówki obejmują zakres najwyżej trzech ostatnich tematów/ zagadnień. Nie wymagają wcześniejszej zapowiedzi.
- Uczeń ma prawo raz w półroczu poprawić 2 kartkówki. Obie oceny są wpisane do dziennika i brane pod uwagę.
III. Odpowiedzi ustne
- Odpowiedzi ustne oceniane są na bieżąco z uwzględnieniem możliwości ucznia.
- Ocenia się: zawartość, poprawność merytoryczną, logikę wypowiedzi, sposób prezentacji.
- Uczeń ma prawo być nieprzygotowany do odpowiedzi ustnej bez usprawiedliwienia raz w półroczu. Nieprzygotowanie zgłasza nauczycielowi przed lekcją lub na jej początku, zanim nauczyciel wywoła go do odpowiedzi. Nieprzygotowanie jest odnotowane w dzienniku.
IV. Zeszyty przedmiotowe.
1.Uczeń jest zobowiązany posiadać na lekcjach zeszyt przedmiotowy.
2. Ocena zeszytu jest nieobowiązkowa. Chętni uczniowie oddają zeszyty do oceny pod koniec I lub II semestru nauki.
2. Ocenie podlega: kompleksowość notatek, poprawność merytoryczna oraz estetyka.
W uzasadnionych przypadkach nauczyciel może zwolnić ucznia z obowiązku uzupełniania zeszytu lub określić partie notatek, które mogą zostać pominięte.
W uzasadnionych przypadkach nauczyciel może z własnej inicjatywy ocenić zeszyt przedmiotowy ucznia.
V. Prace długoterminowe, projekty.
- Prace długoterminowe, projekty kładą nacisk na proces uczenia się, rozumienia jak również na integrację zdobytej wiedzy i jej użycie w nowych sytuacjach. Umożliwiają uczniowi samodzielne, twórcze rozwiązywanie postawionego przed nim problemu.
- Praca długoterminowa może mieć charakter pracy grupowej.
VII. Praca na lekcji/ aktywność.
Nauczyciel obserwuje prace uczniów podczas zajęć. Uczniom aktywnie uczestniczącym w zajęciach/lekcjach rozdaje tzw. AKTYWNOŚCI do wklejenia do zeszytu, zamienione na koniec okresu na ocenę.
VIII. Inne formy.
- Nauczyciel może ocenić również inne formy aktywności związane z nowymi zadaniami proponowanymi w trakcie roku szkolnego ( np.: zajęcia terenowe, warsztaty, konkursy…).
SPOSOBY POPRAWY OSIĄGNIĘĆ
- Uczeń, który nie uczestniczył w zapowiedzianej formie sprawdzania osiągnięć z przyczyn usprawiedliwionych ma obowiązek zaliczenia tej formy w dodatkowym terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
- Poprawianie wyników z obowiązujących form aktywności jest dobrowolne.
- Poprawa musi odbyć się w nieprzekraczalnym terminie 2 tygodni od momentu dokonania oceny.
- Poprawiana forma aktywności jest oceniana tak samo jak pierwotna. W dzienniku nauczyciel odnotowuje obie oceny.
- Na końcu okresu lub roku szkolnego nie przewiduje się żadnego sprawdzianu końcowego, zaliczeniowego.
USTALENIE OCENY ŚRÓDROCZNEJ/ ROCZNEJ
Oceny klasyfikacyjne.
Uczeń otrzymuje ocenę śródroczną lub roczną/ końcową za systematyczną pracę w czasie okresu lub roku. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej najważniejsze są oceny ze sprawdzianów, kartkówek, odpowiedzi ustnych. Inne oceny to oceny wspomagające.
Warunki i tryb otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, zgodnie ze Statutem SP nr 82 rozdział 6,§37:
- Po zapoznaniu się z propozycją oceny, uczeń lub jego rodzice/prawni opiekunowie mają prawo do 3 dni po uzyskaniu informacji wystąpić w formie pisemnego wniosku do nauczyciela o podwyższenie oceny.
- Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jest obowiązany dokonać analizy zasadności wniosku według następujących kryteriów:
- uczeń był obecny na 90% zajęć edukacyjnych z danego przedmiotu, wliczając nieobecności usprawiedliwione,
- systematycznie poprawiał oceny bieżące, a w całorocznym ocenianiu bieżącym występuje przynajmniej 50% ocen równych lub wyższych od oceny, o którą ubiega się uczeń.
- Nauczyciel może dokonać sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia w formie ustnej lub pisemnej w obszarze uznanym przez niego za konieczny.
- W wyniku podjętych działań nauczyciel może podwyższyć ocenę lub ją utrzymać.
- Uczeń otrzymuje informację od nauczyciela o ustalonej ocenie klasyfikacyjnej.
Sposoby informowania uczniów, rodziców/ opiekunów prawnych.
- Uczniowie, rodzice/ opiekunowie prawni uczniów zapoznawani są z regulaminem na początku roku szkolnego. Regulamin jest do wglądu na stronie internetowej szkoły.
- Oceny cząstkowe są jawne, opatrzone komentarzem ustnym lub pisemnym (uzasadnienie oceny).
- Sprawdziany i kartkówki uczeń otrzymuje do wglądu na lekcji, potem są przechowywane przez nauczyciela.