ROZDZIAŁ III
WYMAGANIA EDUKACYJNE OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
Ustalono szczegółowe wymagania edukacyjne odpowiadające cząstkowym ocenom cyfrowym dla poszczególnych klas.
1. Ocenianie bieżące uczniów odbywa się poprzez zapis słowny poziomu wiadomości i umiejętności w zakresie poszczególnych edukacji. W Dzienniku Lekcyjnym stosuje się zapis symboliczny wysiłku ucznia:
v stopień 6, gdy osiągnięcia ucznia wyraźnie wykraczają poza poziom przewidzianych osiągnięć edukacyjnych;
v stopień 5, gdy uczeń opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności;
v stopień 4, gdy opanowane wiadomości i umiejętności nie są pełne, ale pozwalają na dalsze opanowywanie treści;
v stopień 3, gdy uczeń opanował podstawowy zakres wiadomości i umiejętności, sprawiający kłopoty w przyswajaniu trudniejszych treści;
v stopień 2, gdy opanowane wiadomości i umiejętności są niewielkie i utrudniają dalsze kształcenie;
v stopień 1, gdy wiadomości i umiejętności nie są opanowane, uczeń nie radzi z zadaniami nawet z pomocą nauczyciela.
Dopuszcza się komentarz słowny lub pisemny typu:
v Ocena celująca - wyrażona cyfrą 6
Mistrz. Brawo! Osiągasz doskonałe wyniki. Posiadasz uzdolnienia i rozwijasz je. Należą Ci się gratulacje!
v Ocena bardzo dobra - wyrażona cyfrą 5
Pracujesz znakomicie. Robisz w szybkim tempie duże postępy. Tak trzymaj!
v Ocena dobra - wyrażona cyfrą 4
Poprawnie pracujesz jednak stać cię, by było lepiej. Włóż więcej wysiłku w podejmowane prace, co umożliwi ci osiągać lepsze wyniki
v Ocena dostateczna - wyrażona cyfrą 3
Doceniamy twój wysiłek. Pracujesz, ale osiągasz słabe wyniki. Aby to zmienić na lepsze konieczna jest pomoc nauczyciela i rodziców, oraz systematyczna praca, wymagająca dużo wysiłku z twojej strony.
v Ocena dopuszczająca - wyrażona cyfrą 2
Masz przed sobą dużo pracy. Zbyt mało pracujesz i osiągasz bardzo słabe wyniki. Włóż dużo wysiłku, bądź aktywniejszy, skorzystaj z pomocy nauczyciela i rodziców.
v Ocena niedostateczna - wyrażona cyfrą 1
Jesteśmy wszyscy zaniepokojeni. Osiągasz niezadowalające rezultaty. Spotkało cię niepowodzenie. Pokonasz to, ale czeka cię bardzo dużo systematycznej pracy wspólnie z nauczycielem i rodzicami.
Edukacja polonistyczna
Czytanie
Cechy czytania:
Czytanie poprawne - uczeń prawidłowo odczytuje wyrazy, nie opuszcza liter, sylab, wyrazów, nie przestawia, nie zniekształca końcówek wyrazów.
Czytanie płynne - uczeń czyta tekst całymi wyrazami lub zdaniami, nie zatrzymuje się zbyt długo nad poszczególnymi wyrazami lub ich częściami, nie bierze "oddechu" w połowie wyrazu. Czytanie płynne, choć może być powolne, zapewnia równomierność czytania.
Czytanie wyraziste – uczeń poprawnie wymawia głoski. Czytanie wyraziste polega na zachowaniu pauz gramatycznych, logicznych i psychologicznych, na zachowaniu właściwej intonacji, zastosowaniu odpowiedniego tempa itp. Czytanie to ma wydobyć walory uczuciowe tekstu. tj. pauzy gramatyczne (umiejętność właściwego zachowania znaków przestankowych przy czytaniu) i pauzy psychologiczne (umiejętność oddzielenia pod względem nastroju różnych partii czytanego tekstu).
Czytanie biegłe - polega na indywidualnym, świadomym stosowaniu właściwego tempa, na płynnym i poprawnym odczytywaniu wyrazów, na zachowaniu właściwych akcentów logicznych w zdaniu, zgodnie ze znakami przestankowymi. Warunkiem czytania biegłego jest jednoczesne rozumienie tekstu.
Technikę czytania ocenia się za pomocą oceny cyfrowej w skali od 1 do 6 według następujących kryteriów:
6 - czyta płynnie, poprawnie i biegle teksty bez przygotowania,
5 - opracowany tekst czyta płynnie, poprawnie, wyraziście, z intonacją,
4 - czyta wyuczony tekst płynnie, poprawnie, nie zawsze stosuje intonację lub nie zawsze zwraca uwagę na znaki przestankowe ,
3 - czyta wyuczony tekst wyrazami i zdaniami popełniając pomyłki, nie zwraca uwagi na znaki przestankowe,
2 - czyta wolno, wyrazami, często przekręca wyrazy, nie zwraca uwagi na znaki przestankowe,
1 - czyta sylabizując, wolno i często niepoprawnie składa wyrazy.
Czytanie ze zrozumieniem
Do każdego tekstu nauczyciel przygotowuje pytania (zadania), które stanowią wskaźnik do określenia stopnia umiejętności ucznia w tym zakresie. Umiejętność czytania cichego ze zrozumieniem podlega ocenie według sześciostopniowej skali ocen od 1 do 6.
Odpowiedzi są punktowane i w zależności od ilości punktów, wyrażonych w skali procentowej,
Uczeń może uzyskać następujące oceny:
6 - uczeń doskonale rozumie czytany tekst
5 - uczeń bardzo dobrze rozumie czytany tekst
4 - uczeń dobrze rozumie czytany tekst
3 - uczeń nie w pełni rozumie czytany tekst
2 - uczeń ma problemy ze zrozumieniem tekstu
1 - uczeń nie rozumie czytanego tekstu
Pisanie
Przepisywanie
Przepisywane przez ucznia teksty ocenia się przy pomocy sześciostopniowej skali cyfrowej od 1 do 6 według następujących kryteriów:
6 – uczeń przepisuje w szybkim tempie, bezbłędnie; pismo kształtne, staranne i estetyczne.
5 – uczeń przy przepisywaniu nie pomija żadnego wyrazu, nie popełnia żadnego błędu
ortograficznego.
4 – uczeń przy przepisywaniu popełni 1 błąd ortograficzny lub pominie fragment tekstu.
3 – uczeń przepisuje tekst pomijając wyrazy, popełniając nie więcej niż 2 błędy ortograficzne.
2 – uczeń przepisuje tekst popełniając więcej niż 2 błędy ortograficzne.
1 – uczeń pisze nieczytelnie, nie mieści się w liniaturze.
Niekształtne, nieproporcjonalne i nieprawidłowo połączone litery, czyli niestaranne pismo powoduje obniżenie o jeden stopień ogólnej oceny za przepisywanie.
Formy pisemne typu opis, list, zaproszenie, ogłoszenie, życzenia ocenia się za pomocą sześciostopniowej skali cyfrowej od 1 do 6 według ustalonych kryteriów, które są szczegółowo omawiane z uczniami przed przystąpieniem do redagowania określonej formy wypowiedzi.
Wygłaszanie z pamięci wierszy, fragmentów prozy
Wygłaszane z pamięci teksty ocenia się przy pomocy sześciostopniowej skali cyfrowej
od 1 do 6 według następujących kryteriów:
6 - bezbłędnie odtwarza z pamięci dłuższe teksty uwzględniając znaki przestankowe, właściwe tempo i zmianę siły głosu,
5 - bezbłędnie odtwarza z pamięci tekst uwzględniając znaki przestankowe,
4 - dobrze opanowany tekst pamięciowo, nie zawsze uwzględnia znaki przestankowe,
3 - niedokładnie zapamiętany tekst, sporo pomyłek, wolne tempo, bez uwzględnienia znaków przestankowych,
2 - tekst wygłaszany przy znacznej pomocy nauczyciela,
1 - uczeń nie potrafi odtworzyć tekstu nawet przy pomocy nauczyciela.
Gramatyka
Wiadomości i umiejętności gramatyczne (przewidziane wymaganiami programowymi dla klas I - III) sprawdza się i ocenia za pomocą kartkówek, sprawdzianów i testów.
Edukacja matematyczna
Wiadomości i umiejętności matematyczne sprawdza się i ocenia za pomocą kartkówek, sprawdzianów i testów .
Odpowiedzi ustne np. obliczenia, układanie i rozwiązywanie zadań i problemów matematycznych, traktuje się jako formę aktywności uczniów klas I-III.
Edukacja przyrodniczo-społeczna
Wiadomości i umiejętności w zakresie edukacji przyrodniczo-społecznej (przewidziane wymaganiami programowymi dla klas I - III) sprawdza się i ocenia za pomocą kartkówek, sprawdzianów i testów
Wypowiedzi ustne np. wnioskowanie, wyrażanie własnych sądów, spostrzeżeń, opinii traktuje się jako formę aktywności na zajęciach.
Edukacja plastyczno-techniczna
Wiadomości i umiejętności z zakresu sztuk plastycznych, podstaw techniki i kultury pracy nauczyciel sprawdza i ocenia w trakcie ćwiczeń i działań praktycznych uczniów. Oceny są odnotowywane w dzienniku.
Prace plastyczno-techniczne ucznia ocenia się za pomocą oceny cyfrowej w skali od 1 do 6 według następujących kryteriów:
6 - praca zgodna z tematem, bogata w szczegóły i kolorystykę, staranna, estetyczna, wykonana poprawnie, dokładnie i uznana przez większość rówieśników (wyróżniona) za szczególnie oryginalną i pomysłową,
5 - praca zgodna z tematem, bogata w szczegóły, barwna, staranna, estetyczna, wykonana poprawnie i dokładnie,
4 - praca zgodna z tematem, w miarę staranna, dokładna, poprawna i estetyczna, niezbyt bogata w szczegóły,
3 - praca wykonana niedokładnie, niestarannie, nieestetycznie, uboga w szczegóły i bez zachowania proporcji, nie w pełni oddaje temat,
2 - praca niezgodna z tematem, niestaranna, nieestetyczna, uboga w szczegóły, niedokończona
(z powodu braku chęci do jej wykończenia),
1 - praca zniszczona przez ucznia, nie oddana do oceny,
Edukacja muzyczna
Głównymi kryteriami oceniania uczniów są:
- stopień indywidualnego zaangażowania,
- aktywność,
- osobiste predyspozycje.
Biorąc pod uwagę powyższe kryteria nauczyciel ocenia wiadomości i umiejętności muzyczne przy pomocy sześciostopniowej skali cyfrowej od 1 do 6 w sposób następujący:
6 – uczeń posiada szczególne walory głosowe i umiejętności muzyczne, uczestniczy w szkolnych i pozaszkolnych formach działalności muzycznej, potrafi zagrać na instrumencie muzycznym melodie poznanych piosenek lub utworów instrumentalnych; zawsze chętnie śpiewa indywidualnie, a jego wykonanie wzbudza zachwyt i uznanie.
5 - śpiewa indywidualnie i zbiorowo poznane piosenki, akompaniuje do piosenek i zabaw ruchowych, wyraża muzykę ruchem, zna nazwy literowe i solmizacyjne poznanych nut oraz potrafi je odczytać z zapisu nutowego, samodzielnie określa tempo i nastrój słuchanych utworów, posiada znajomość zapisu rytmicznego w zakresie poznanych wartości, umie zapis na pięciolinii poznane dźwięki, tworzy muzyczne ilustracje do opowiadań i wierszy.
4 - poprawnie śpiewa, najczęściej zbiorowo, poznane piosenki, solmizacyjnie odczytuje nuty, wyraża muzykę ruchem.
3 - próbuje śpiewać poznane piosenki, ale nie zna dobrze słów, rozpoznaje niektóre nazwy poznanych nut, próbuje wyrażać muzykę ruchem.
2 - biernie uczestniczy w zajęciach, niechętnie śpiewa piosenki, nie zna ich słów, rzadko rozpoznaje nazwy poznanych nut, myli nuty.
1 - nie próbuje śpiewać piosenek nawet wspólnie z klasą, nie zna żadnych nut.
Edukacja motoryczno - ruchowa
Głównymi kryteriami oceniania uczniów są:
- stopień indywidualnego zaangażowania,
- aktywność,
- osobiste predyspozycje.
Biorąc pod uwagę powyższe kryteria nauczyciel stosuje sześciostopniową skalę cyfrową od 1 do 6 w sposób następujący:
6 – uczeń wyróżnia się sprawnością fizyczną na tle klasy, bierze udział w szkolnych i pozaszkolnych zawodach sportowych,
5 – uczeń chętnie podejmuje działania ruchowe objęte programem edukacji wczesnoszkolnej, precyzyjnie i celowo wykonuje ruchy, chętnie uczestniczy w zabawach i grach sportowych, współdziała w zabawach przestrzegając obowiązujących w nim reguł,
4 – podejmuje większość działań ruchowych objętych programem edukacji wczesnoszkolnej, przeważnie precyzyjnie i celowo wykonuje ruchy, poprawnie wykonuje większość ćwiczeń fizycznych,
3 – z pomocą nauczyciela wykonuje działania ruchowe objęte programem edukacji wczesnoszkolnej, mało precyzyjnie wykonuje ruchy, niezbyt chętnie uczestniczy w grach i zabawach sportowych, nie zawsze przestrzega reguł i zasad bezpieczeństwa,
2 – uczeń mało sprawny fizycznie, nie wykazuje właściwej postawy i zaangażowania na zajęciach ruchowych, ćwiczenia wykonuje niechętnie, niedokładnie, nieprecyzyjnie, niechętnie uczestniczy w zabawach i grach sportowych oraz w zabawach rytmiczno-tanecznych, nie przestrzega reguł obowiązujących w zabawach,
1 - uczeń nie uczestniczy w zabawach ruchowych, nie chce wykonywać żadnych ćwiczeń nawet przy pomocy nauczyciela.
Edukacja informatyczna
Ocenie podlegają między innymi:
a) Ćwiczenia praktyczne przy komputerze
b) Wypowiedzi ustne ucznia
c) Postawy (w ocenie postaw ucznia bierze się pod uwagę: aktywność, systematyczność, pracę w grupie, samodzielność, prezentację pracy, przygotowanie do lekcji i pracę domową).
Szczegółowe wymagania edukacyjne na poszczególne oceny:
6 – działania ucznia wskazują na szczególne zainteresowanie przedmiotem, zawierają własne, oryginalne pomysły. Uczeń spełnia wymagania ponadpodstawowe określone w programie nauczania, potrafi korzystać ze źródeł poza podręcznikowych. Swobodnie operuje terminologią informatyczną, jest samodzielny i twórczo wykorzystuje zdobyte wiadomości i umiejętności. Wykazuje się dużą starannością i sumiennością, dąży do samodoskonalenia, przygotowuje dodatkowe informacje na zajęcia, przejawia inicjatywę. Przestrzega wszelkich zasad bezpieczeństwa, higieny i organizacji pracy.
5 – uczeń potrafi w pełni wykorzystać zdobyte wiadomości i umiejętności, operuje poznaną terminologią informatyczną. Praca jest samodzielna, występują przemyślane przez ucznia elementy wyczerpujące temat w zakresie wymagań programowych. Uczeń wykazuje się dużą starannością i sumiennością, efektywnie wykorzystuje czas pracy, jest zaangażowany w pracę, aktywny i przestrzega zasad bezpieczeństwa, higieny i organizacji pracy.
4 – wykonana praca jest zasadniczo samodzielna, lecz nie wyczerpuje zagadnienia i nie widać inwencji twórczej ucznia. W pracy i w odpowiedziach dopuszczalne są nieliczne błędy. Uczeń rozumie poznaną terminologię informatyczną i w znacznym stopniu posługuje się nią. Stara się być aktywny, dostosowuje się do obowiązujących zasad bezpieczeństwa, higieny i organizacji pracy. Nie zawsze efektywnie wykorzystuje czas pracy, czasem brak mu staranności i systematyczności w działaniu.
3 – uczeń zna najważniejsze fakty dotyczące pracy z komputerem, zna klawiaturę, spełnia wymagania podstawowe określone w programie. Jest mało samodzielny, czasami wymaga mobilizacji i ukierunkowania ze strony nauczyciela. Wykonuje zadania na miarę swoich możliwości, zna podstawowe funkcje i opcje programu, w którym pracuje, wykonana praca nie jest wyczerpująca czy
estetyczna, występują błędy. Uczeń jest słabo zaangażowany w pracę grupy, nie zawsze przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa, higieny i organizacji pracy.
2 – uczeń posiada znaczne braki w zakresie wymagań podstawowych określonych w programie. Podczas wykonywania zadań wymaga mobilizacji i pomocy ze strony nauczyciela, popełnia liczne błędy zarówno w zakresie wiedzy merytorycznej jak i działania praktycznego. Zadania wykonuje nieestetycznie, niesamodzielnie. Przy pomocy nauczyciela potrafi poruszać się w środowisku Windows. Uczeń słabo angażuje się w pracę, często nie przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem.
1 – uczeń nie posiadł wiedzy i umiejętności w zakresie wymagań podstawowych objętych programem. Nie potrafi wykonać zadań teoretycznych i praktycznych nawet z pomocą nauczyciela. Nie angażuje się w pracę, nie stara się dostosować do wymagań. Nie przestrzega zasad bezpieczeństwa, higieny organizacji pracy. Nie spełnia wymagań podanych kryteriów ocen pozytywnych.
Edukacja językowa. Język obcy nowożytny.
Słownictwo
6 - uczeń spełnia kryteria na ocenę bardzo dobrą oraz wykazuje się wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi ponad te kryteria.
5 - zna wszystkie wprowadzone słowa i wyrażenia,
4 - zna większość wprowadzonych słów i wyrażeń,
3 - zna część wprowadzonych słów i wyrażeń,
2 - zna ograniczoną liczbę podstawowych słów i wyrażeń,
1 - uczeń nie spełnia większości kryteriów, by otrzymać ocenę dopuszczającą, tj. nie opanował podstawowej wiedzy i nie potrafi wykonać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela.
Braki w wiadomościach i umiejętnościach są na tyle rozległe, że uniemożliwiają mu naukę na kolejnych etapach.
Umiejętność mówienia
6 - uczeń spełnia kryteria na ocenę bardzo dobrą oraz wykazuje się wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi ponad te kryteria.
5 - nie popełnia błędów w wymowie,
4 - popełnia niewiele błędów w wymowie,
3 - popełnia sporo błędów w wymowie,
2 - popełnia liczne błędy w wymowie,
1 - uczeń nie spełnia większości kryteriów, by otrzymać ocenę dopuszczającą, tj. nie opanował podstawowej wiedzy i nie potrafi wykonać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela.
Braki w wiadomościach i umiejętnościach są na tyle rozległe, że uniemożliwiają mu naukę na kolejnych etapach.
Umiejętność słuchania
6 - uczeń spełnia kryteria na ocenę bardzo dobrą oraz wykazuje się wiedzą
i umiejętnościami wykraczającymi ponad te kryteria.
5 - bardzo dobrze rozumie polecenia nauczyciela, historyjki, piosenki bardzo dobrze rozwiązuje zadania na słuchanie,
4 - dobrze rozumie polecenia nauczyciela, historyjki, piosenki dobrze rozwiązuje zadania na słuchanie
3 - częściowo rozumie polecenia nauczyciela, historyjki, piosenki częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na słuchanie
2 - słabo rozumie polecenia nauczyciela, historyjki, piosenki w ograniczonym stopniu rozwiązuje zadania na słuchanie – rozumie pojedyncze słowa.
1 - uczeń nie spełnia większości kryteriów, by otrzymać ocenę dopuszczającą, tj. nie opanował podstawowej wiedzy i nie potrafi wykonać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela.
Braki w wiadomościach i umiejętnościach są na tyle rozległe, że uniemożliwiają mu naukę na kolejnych etapach.
Umiejętność pisania
6 - uczeń spełnia kryteria na ocenę bardzo dobrą oraz wykazuje się wiedzą
i umiejętnościami wykraczającymi ponad te kryteria.
5 - nie popełnia błędów w pisaniu, bezbłędnie używa w pisowni prostych, elementarnych struktur wprowadzonych przez nauczyciela,
4 - popełnia nieliczne błędy w pisaniu, używa w pisowni prostych, elementarnych struktur wprowadzonych przez nauczyciela,
3 - popełnia sporo błędów w pisaniu, używa w pisowni prostych, elementarnych struktur wprowadzonych przez nauczyciela,
2 - popełnia liczne błędy w pisaniu, używa w pisowni prostych, elementarnych struktur wprowadzonych przez nauczyciela,
1 - uczeń nie spełnia większości kryteriów, by otrzymać ocenę dopuszczającą, tj. nie opanował podstawowej wiedzy i nie potrafi wykonać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela.
Braki w wiadomościach i umiejętnościach są na tyle rozległe, że uniemożliwiają mu naukę na kolejnych etapach.
Gramatyka
6 - uczeń spełnia kryteria na ocenę bardzo dobrą oraz wykazuje się wiedzą
i umiejętnościami wykraczającymi ponad te kryteria.
5 - zna proste, elementarne struktury gramatyczne wprowadzone przez nauczyciela, nie popełnia błędów gramatycznych we wszystkich typach zadań.
4 - zna proste, elementarne struktury gramatyczne wprowadzone przez nauczyciela,
popełnia nieliczne błędy gramatyczne we wszystkich typach zadań.
3 - zna proste, elementarne struktury gramatyczne wprowadzone przez nauczyciela,
popełnia sporo błędów gramatycznych we wszystkich typach zadań.
2 - zna proste, elementarne struktury gramatyczne wprowadzone przez nauczyciela, popełnia liczne błędy gramatyczne we wszystkich typach zadań.
1 - uczeń nie spełnia większości kryteriów, by otrzymać ocenę dopuszczającą, tj. nie opanował podstawowej wiedzy i nie potrafi wykonać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela.
Braki w wiadomościach i umiejętnościach są na tyle rozległe, że uniemożliwiają mu naukę na kolejnych etapach.
2. Wymagania edukacyjne w klasie I:
EDUKACJA POLONISTYCZNA
MÓWIENIE
Uczeń po klasie 1:
■ wypowiada się poprawnie pod względem artykulacji;
■ stara się swobodnie wypowiadać na różne tematy poprawnie skonstruowanymi zdaniami pojedynczymi;
■ uczestniczy w rozmowach na tematy związane z życiem rodzinnym i szkolnym;
■ potrafi wypowiadać się na temat omawianego tekstu literackiego;
■ stara się w zrozumiały sposób wyrażać swoje potrzeby, odczucia lub spostrzeżenia;
■ potrafi omówić ilustrację do omawianego tekstu;
■ poprawnie zadaje pytania;
■ potrafi odpowiadać na zadane pytania;
■ opowiada historyjki obrazkowe, ustala kolejność wydarzeń;
■ dzieli się wrażeniami z przeczytanych lektur;
■ formułuje proste życzenia i zaproszenia;
■ bierze udział w scenkach dramowych i autoprezentacjach;
■ poszerza zasób słownictwa oraz struktur językowych, wykorzystując omawiane treści;
■ stara się dbać o kulturę wypowiedzi: bezpośrednio zwraca się do rozmówcy, mówi na temat, zadaje pytania;
■ stosuje grzecznościowe formy wypowiedzi;
■ mówi teksty z pamięci.
SŁUCHANIE
Uczeń po klasie 1:
■ słucha ze zrozumieniem prostych poleceń;
■ wykonuje proste polecenia wypowiedziane przez nauczyciela lub kolegów;
■ słucha ze zrozumieniem prostych zagadek, krótkich tekstów piosenek;
■ uczestniczy w rozmowach, nie przerywa wypowiedzi innych, stara się wysłuchać kolegów.
PISANIE
Uczeń po klasie 1:
■ kreśli i odwzorowuje wzory literopodobne;
■ zna i odróżnia wszystkie wprowadzone litery alfabetu, potrafi kształtnie zapisać je w izolacji;
■ w poprawny sposób łączy poznane litery;
■ przepisuje bezbłędnie litery;
■ pisze w czytelny sposób proste wyrazy;
■ stara się zapisywać w czytelny sposób kilkusylabowe wyrazy;
■ przepisuje bezbłędnie proste zdania;
■ uzupełnia zdania z lukami;
■ zapisuje proste wyrazy ze słuchu;
■ stara się zapisywać proste zdania ze słuchu;
■ stara się pisać estetycznie.
CZYTANIE I OPRACOWYWANIE TEKSTÓW
Uczeń po klasie 1:
■ omawiany tekst odczytuje poprawnie i wyrazami;
■ nowy tekst odczytuje poprawnie, sylabami i w miarę możliwości wyrazami;
■ czyta i rozumie teksty odpowiednie dla jego wieku;
■ odpowiada na proste pytania dotyczące przeczytanego tekstu;
■ analizuje pod kierunkiem nauczyciela utwory dla dzieci: wyróżnia bohaterów i ocenia
ich postępowanie;
■ w sposób ekspresywny wyraża treści przeczytanego lub wysłuchanego utworu (mimiką,
gestem, plastycznym działaniem lub ruchem);
■ przejawia wrażliwość estetyczną i rozszerza zasób słownictwa poprzez kontakt z dziełami
literackimi;
■ zna różne teksty literackie: wiersze, opowiadania, legendy;
■ przejawia potrzebę kontaktu z literaturą i sztuką dla dzieci;
■ pod kierunkiem nauczyciela korzysta z podręczników;
GRAMATYKA
Uczeń po klasie 1:
■ poprawnie dzieli wyrazy na głoski, stara się poprawnie wyróżnić i nazywać głoski
w nagłosie, śródgłosie i wygłosie;
■ rozróżnia samogłoski i spółgłoski;
■ określa liczbę sylab w wyrazie: wyróżnia sylaby w nagłosie, śródgłosie i wygłosie, zapisuje
sylaby w prostych wyrazach, układa wyrazy z rozsypanki sylabowej;
■ wskazuje różnicę między głoską a literą;
■ zna pojęcie „dwuznak”;
■ liczy głoski i litery w prostych wyrazach;
■ podaje liczbę wyrazów w zdaniu;
■ układa zdania: o wskazanej liczbie wyrazów, z rozsypanki wyrazowej, do ilustracji;
■ rozróżnia zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące.
ORTOGRAFIA I INTERPUNKCJA
Uczeń po klasie 1:
■ rozumie, odróżnia i wskazuje podobieństwa w zapisywaniu: „rz”–„ż”, „ó”–„u”, „ch”–„h”;
■ rozpoznaje rodzaje zdań;
■ rozróżnia znaki interpunkcyjne: kropkę, znak zapytania, wykrzyknik;
■ potrafi zakończyć zdania odpowiednio do celu wypowiedzi: stawia kropkę na końcu
zdania oznajmującego, stawia znak zapytania na końcu zdania pytającego, stawia wykrzyknik
na końcu zdania rozkazującego;
■ zapisuje wielką literą: początek zdania, imiona i nazwiska, nazwy miast;
■ wie, co to jest alfabet;
■ dba o poprawność ortograficzną w zapisie podstawowych wyrazów.
EDUKACJA SPOŁECZNO – PRZYRODNICZA
Uczeń po klasie 1:
■ rozpoznaje rośliny charakterystyczne dla parku, lasu, pola, sadu i ogrodu;
■ prowadzi proste uprawy;
■ zna warunki konieczne do rozwoju roślin;
■ dokonuje obserwacji i przeprowadza proste doświadczenia przyrodnicze;
■ jest świadomy, że nie każde rośliny są przyjazne dla człowieka;
■ rozpoznaje zwierzęta charakterystyczne dla parku, lasu, pola, sadu i ogrodu;
■ prowadzi proste hodowle;
■ zna warunki konieczne do rozwoju zwierząt w szkolnych hodowlach;
■ wie, jakie korzyści przynoszą zwierzęta w przyrodzie (owady jako sprzymierzeńcy,
owady jako szkodniki, rola dżdżownicy);
■ wie, w jaki sposób zwierzęta przystosowują się do zimy (odlatują do ciepłych krajów,
przylatują do Polski, zapadają w sen zimowy);
■ stara się pomagać zwierzętom przetrwać zimę, wie jak należy pomagać zwierzętom
przetrwać upalne lato;
■ jest świadomy, że chore, dzikie zwierzęta są zagrożeniem dla człowieka;
■ wie, że trzeba segregować śmieci;
■ potrafi właściwie zachować się w lesie, parku (zachowuje ciszę, szanuje rośliny, nie
śmieci);
■ podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody;
■ wymienia zjawiska atmosferyczne w danych porach roku;
■ ubiera się zgodnie z panującą pogodą;
■ dokonuje prostych obserwacji pogodowych;
■ umie prowadzić obrazkowy kalendarz pogody;
■ rozróżnia i nazywa podstawowe znaki drogowe;
■ zachowuje bezpieczeństwo, przechodząc przez ulicę;
■ zna zasady zdrowego żywienia i stara się je stosować;
■ wie, że należy kontrolować u lekarza stan swojego zdrowia;
■ stara się dbać o zęby, wie, że należy systematycznie kontrolować jamę ustną u stomatologa.
■ uczestniczy w życiu klasy (współpracuje z innymi w czasie nauki szkolnej, współpracuje z innymi w czasie zabawy), wie, że nie wolno krzywdzić słabszych, stara się być sprawiedliwym i prawdomównym, szanuje cudzą własność, przestrzega reguł w społeczności rówieśniczej, wie, co to znaczy być dobrym kolegą;
■ potrafi zachować się w miejscu publicznym: w pomieszczeniach szkolnych (biblioteka, sekretariat), w kinie, teatrze;
■ wie, jaki zawód wykonują jego rodzice;
■ zna sytuację materialną swojej rodziny;
■ nazywa relacje między najbliższymi;
■ zna zawody i wie, na czym polega praca: policjanta, lekarza, aptekarza, weterynarza, strażaka;
■ pamięta numery telefonów alarmowych;
■ zna i szanuje symbole narodowe: flagę, godło, hymn Polski;
■ wie, że Warszawa jest stolicą Polski;
■ wie, co to jest Unia Europejska, poznaje jej flagę.
EDUKACJA PLASTYCZNO- TECHNICZNA
Uczeń po klasie 1:
■ rysuje, maluje, wykleja, lepi, wykorzystując różne kształty, barwy, faktury;
■ wykonuje ilustracje do opowiadań, baśni, muzyki, sytuacji realnych i zmyślonych;
■ dostrzega w układach przedmiotów rytm i stosuje go w swoich pracach;
■ rozróżnia i nazywa dziedziny sztuki: malarstwo, rzeźbę, grafikę, architekturę (w oparciu o materiały z podręcznika, albumy, obserwacje najbliższej okolicy, prezentacje w Internecie, telewizję);
■ rozpoznaje i nazywa podstawowe narzędzia i materiały związane z omawianymi dziedzinami sztuki (pędzel, farba, dłuto);
■ poznaje i tworzy przedmioty związane z tradycją, charakterystyczne dla regionu, (ozdoby choinkowe, pisanki);
■ potrafi składać i zaginać papier;
■ instruowany przez nauczyciela, wykonuje proste formy przestrzenne (np. wiatraczeki zna zasadę jego działania);
■ potrafi obrysować szablon, ciąć nożyczkami po linii prostej, łączyć papier za pomocą kleju;
■ buduje z klocków konstrukcje rzeczywiste i wymyślone;
■stara się utrzymywać porządek w miejscu pracy, potrafi po sobie posprzątać;
■ uczy się bezpiecznie włączać i wyłączać urządzenia elektryczne (np. suszarka do włosów).
EDUKACJA MUZYCZNA
Uczeń po klasie 1:
■ zna kilkanaście piosenek, nauczonych ze słuchu;
■ zna wartości rytmiczne (ćwierćnuty, pauzy ćwierćnutowej), realizuje proste rytmy, puls rytmiczny;
■ reaguje na zmiany tempa, dynamikę, akcent;
■ realizuje ruchem tańce, zabawy, improwizuje;
■ zna trzy wysokości dźwięków: sol, mi, la;
■ realizuje rytmy na instrumentach perkusyjnych;
■ wykonuje prosty akompaniament do piosenki;
■ rozpoznaje melodie i rytm;
■ określa charakter i nastrój utworów, nazywa przynajmniej jeden poznany instrument;
■ potrafi w słuchanej muzyce określić różnice i podobieństwa.
EDUKACJA MATEMATYCZNA
Uczeń po klasie 1:
■ orientuje się w przestrzeni, poprawnie używając określeń: „bliżej”, „dalej”, „wewnątrz”,
„na zewnątrz”, „strona prawa”, „strona lewa”, „na prawo”, „na lewo”, „na skos”, „na”,
„nad”, „pod”, „obok”;
■ rysuje regularne wzory i szlaczki po śladzie;
■ zauważa i rysuje figury w pomniejszeniu i powiększeniu, dostrzega symetrię (zna
pojęcie symetrii);
■ klasyfikuje przedmioty ze względu na jedną i dwie cechy;
■ ustala równoliczność porównywanych zbiorów bez przeliczania elementów;
■ określa warunki dla grup przedmiotów, wyodrębnia podgrupy;
■ odczytuje i zapisuje liczby od 0 do 20;
■ liczy w przód i w tył po jeden w zakresie 20;
■ porównuje liczby w zakresie 20, używając określeń: „większa”, „mniejsza”, „równa”, stosuje znaki: =, <, >;
■ numeruje piętra, ludzi w kolejce, rzędy, wagony w pociągu, przedmioty ustawione w szeregu (rozumie porządkowy aspekt liczby);
■ dodaje i odejmuje liczby w zakresie 10;
■ wie, że dodawanie i odejmowanie to działania odwrotne (sprawdza wynik dodawania za pomocą odejmowania i odwrotnie);
■ stosuje przemienność dodawania (wie, że kolejność dodawania składników nie ma wpływu na wynik);
■ rozwiązuje jednodziałaniowe zadania z treścią, wspomagane konkretami lub rysunkami;
■ rysuje ilustracje do zadań z treścią;
■ układa pytania do treści zadań;
■ rozpoznaje podstawowe figury geometryczne: koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt;
■ mierzy długość przedmiotów za pomocą linijki, określa miarę w centymetrach;
■ porównuje długości, używając określeń: „dłuższy”, „krótszy”, „wyższy”, „niższy”;
■ waży przedmioty, ciężar wyraża w kilogramach;
■ porównuje wagę przedmiotu, używając określeń: „cięższy”, „lżejszy”, „waży tyle samo”;
■ odmierza płyny szklankami, objętość wyraża w litrach;
■ rozpoznaje monety o wartości: 1 złoty, 2 złote, 5 złotych oraz banknoty: 10 złotych,
20 złotych;
■ zna wartość pieniędzy, potrafi dobierać monety o niższym nominale, aby stanowiły wartość monety lub banknotu, potrafi wybrać monety, którymi może zapłacić za dany produkt, porównuje wartości monet i banknotów;
■ zna nazwy pór roku, miesięcy, dni tygodnia i potrafi je zapisywać;
■ odczytuje i zaznacza pełne godziny na zegarze w systemie dwunastogodzinnym;
EDUKACJA INFORMATYCZNA
Uczeń po klasie 1:
■ wie, jak wygląda komputer, monitor, klawiatura, mysz;
■ z pomocą nauczyciela potrafi uruchomić program;
■ wie, jak należy siedzieć przy komputerze (odpowiednia postawa, zachowanie odpowiedniej odległości od monitora);
■ wie, że nie można zbyt długo korzystać z komputera.
WYCHOWANIE FIZYCZNE I HIGIENA OSOBISTA
Uczeń po klasie 1:
■ maszeruje, przechodzi z chodu do biegu, zwalnia i przyspiesza bieg, biegnie na sygnał
ze startu wysokiego;
■ podskakuje, skacze obunóż, jednonóż przez niskie przeszkody (np. przez woreczek);
■ dba o prawidłową postawę w chodzie, biegu, siedząc w ławce szkolnej;
■ potrafi przejść po narysowanej linii;
■ stopniowo zapoznaje się z określeniami: „siad skrzyżny”, „skłon”, „przysiad”, „leżenie
na plecach”, „leżenie na brzuchu”;
■ chwyta piłkę, rzuca nią do celu i na odległość, toczy po podłodze, próbuje kozłować;
■ chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych, rozumie proste reguły i potrafi się podporządkować
decyzjom sędziego;
■ wie, że ma wpływ na swoje zdrowie (stosowny ubiór, aktywność fizyczna, właściwe odżywianie się oraz przestrzeganie higieny);
■ wie, że nie może samodzielnie zażywać leków, ani żadnych nieznanych substancji.
3. Wymagania edukacyjne w klasie II:
EDUKACJA POLONISTYCZNA
MÓWIENIE
W klasie drugiej kontynuuje się doskonalenie umiejętności mówienia oraz uczeń po klasie 2:
SŁUCHANIE
W klasie drugiej kontynuuje się doskonalenie umiejętności słuchania oraz uczeń po klasie 2:
PISANIE
W klasie drugiej kontynuuje się doskonalenie umiejętności pisania oraz uczeń po klasie 2:
CZYTANIE I OPRACOWYWANIE TEKSTÓW
W klasie drugiej kontynuuje doskonalenie umiejętności czytania i opracowywania tekstów oraz uczeń po klasie 2:
GRAMATYKA
W klasie drugiej kontynuuje się doskonalenie umiejętności gramatycznych oraz uczeń po klasie 2:
ORTOGRAFIA I INTERPUNKCJA
W klasie drugiej kontynuuje się doskonalenie umiejętności ortograficznych i interpunkcyjnych oraz uczeń po klasie 2:
EDUKACJA PRZYRODNICZA I SPOŁECZNA
W klasie drugiej kontynuuje się doskonalenie umiejętności przyrodniczych oraz uczeń po klasie 2:
Zna i rozumie zagrożenia przyrody, wynikające z działalności człowieka (zatruwanie wody i powietrza, wyrzucanie odpadów, pożar);
W klasie drugiej kontynuuje się doskonalenie umiejętności społecznych oraz uczeń po klasie 2:
EDUKACJA PLASTYCZNO-TECHNICZNA
W klasie drugiej kontynuuje się doskonalenie umiejętności plastycznych i technicznych oraz uczeń po klasie 2:
EDUKACJA MUZYCZNA
W klasie drugiej kontynuuje się doskonalenie umiejętności muzycznych oraz uczeń po klasie 2:
EDUKACJA MATEMATYCZNA
W klasie drugiej kontynuuje się doskonalenie umiejętności matematycznych oraz uczeń po klasie 2:
EDUKACJA INFORMATYCZNA
W klasie drugiej kontynuuje się doskonalenie umiejętności obsługi komputera oraz uczeń po klasie 2:
WYCHOWANIE FIZYCZNE I HIGIENA OSOBISTA
W klasie drugiej kontynuuje się doskonalenie umiejętności sportowych oraz uczeń po klasie 2:
4. Wymagania edukacyjne w klasie III:
EDUKACJA POLONISTYCZNA
MÓWIENIE
W klasie trzeciej kontynuuje się doskonalenie umiejętności mówienia oraz uczeń po klasie 3:
ü Wypowiada się w różnych formach, potrafi ułożyć kilkuzdaniową wypowiedź na dany temat;
ü Dba o umiejętny dobór właściwych form komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych;
ü Uczestniczy w rozmowach: prezentuje własne zdanie, potrafi je uzasadnić;
ü Poszerza struktury składniowe oraz zakres słownictwa, wykorzystując omawiane treści nauczania;
ü Nadaje tytuły ilustracjom do omawianych tekstów;
ü Omawia i opowiada historyjki obrazkowe, analizuje postępowanie bohaterów i potrafi je ocenić;
ü Samodzielnie opowiada przeczytane i wysłuchane teksty;
ü Tworzy dialogi w scenkach dramowych i autoprezentacjach;
ü Konstruuje własne wypowiedzi, biorąc udział w scenkach dramowych i autoprezentacjach;
ü Odtwarza teksty z pamięci: wiersze, piosenki, fragmenty prozy, odpowiednio intonując i uwzględniając zasady interpunkcji;
ü Stara się dbać o kulturę wypowiedzi: poprawnie artykułuje głoski, stosuje pauzy, właściwą intonację przy wypowiadaniu różnego rodzaju zdań.
SŁUCHANIE
W klasie trzeciej kontynuuje się doskonalenie umiejętności słuchania oraz uczeń po klasie 3:
ü Słucha ze zrozumieniem poleceń składających się ze zdań wielokrotnie złożonych;
ü Uważnie słucha wypowiedzi innych i potrafi wykorzystać przekazane informacje;
ü Wykonuje złożone polecenia wypowiedziane przez nauczyciela i kolegów;
ü Słucha ze zrozumieniem i w skupieniu odpowiednich do wieku wierszy, opowiadań, piosenek i innych utworów literackich, w tym dłuższych fragmentów lektur (czytanych przez nauczyciela, słuchanych z płyty CD);
ü Aktywnie uczestniczy w rozmowach, potrafi odnieść się do wypowiedzi innych.
PISANIE
W klasie trzeciej kontynuuje się doskonalenie umiejętności pisania oraz uczeń po klasie 3:
ü Pisze czytelnie, kształtnie i płynnie;
ü Przepisuje zdania złożone i dłuższe teksty;
ü Poprawnie rozmieszcza tekst na stronie;
ü Uzupełnia zdania z lukami;
ü Poprawnie przepisuje ze słuchu i z pamięci zdania proste i złożone oraz krótkie teksty;
ü Samodzielnie, poprawnie układa i zapisuje życzenia, zaproszenia, listy prywatne, krótkie opisy, krótkie opowiadania, kilkuzdaniowe wypowiedzi na dowolny temat (na podstawie opracowanych tekstów oraz twórcze);
ü Stara się dbać o estetykę i poprawność graficzną pisma;
ü Prawidłowo dobiera wyrazy o znaczeniu przeciwstawnym i bliskoznacznym;
ü Samodzielnie wykonuje pisemne zadania domowe.
CZYTANIE I OPRACOWYWANIE TEKSTÓW
W klasie trzeciej kontynuuje doskonalenie umiejętności czytania i opracowywania tekstów oraz uczeń po klasie 3:
ü Potrafi samodzielnie, wyraziście i z zachowaniem ekspresji czytać omawiany tekst;
ü Potrafi samodzielnie, wyraziście i z zachowaniem ekspresji odczytać nowy tekst;
ü Odnajduje w tekście informacje oraz fragmenty na określone tematy i wyciąga wnioski;
ü Rozpoznaje w tekście literackie formy użytkowe: notatka do kroniki, list;
ü Analizuje, pod kierunkiem nauczyciela, przeczytane utwory: wskazuje głównych i drugoplanowych bohaterów, dokonuje oceny ich postępowania, zaznacza wybrane fragmenty tekstu, układa dalszy ciąg wydarzeń;
ü Czyta lektury wskazane przez nauczyciela;
ü Zna różne teksty literackie: opowiadanie, baśń, legendę, wiersz, teksty popularnonaukowe, komiksy, kroniki;
ü Przejawia wrażliwość estetyczną i rozszerza zasób słownictwa poprzez kontakt z dziełami literackimi;
ü W miarę możliwości korzysta ze zbiorów bibliotecznych (encyklopedii) i innych źródeł informacji (Internetu).
GRAMATYKA
W klasie trzeciej kontynuuje się doskonalenie umiejętności gramatycznych oraz uczeń po klasie 3:
ü Rozpoznaje i tworzy samodzielnie wszystkie rodzaje zdań;
ü Dokonuje przekształceń zdań; Grupuje wyrazy według cech znaczeniowych: nazw osób, zwierząt, roślin i rzeczy;
ü Odnajduje w zdaniu wyrazy określające czynności, wskazuje określenia rzeczownika;
ü Dobiera słownictwo do podanego tematu;
ü Potrafi rozwinąć zdanie.
ORTOGRAFIA I INTERPUNKCJA
W klasie trzeciej kontynuuje się doskonalenie umiejętności ortograficznych i interpunkcyjnych oraz uczeń po klasie 3:
ü Zapisuje wielką literą: nazwy popularnych zabytków, niektóre tytuły książek i czasopism, przydomki;
ü Rozumie funkcję przecinka i stosuje go przy wyliczaniu;
ü Zna zastosowanie dwukropka przy wyliczaniu;
ü Dba o poprawność ortograficzną i interpunkcyjną podczas pisania ze słuchu oraz tekstów pisanych samodzielnie.
EDUKACJA PRZYRODNICZA I SPOŁECZNA
W klasie trzeciej kontynuuje się doskonalenie umiejętności przyrodniczych oraz uczeń po klasie 3:
ü Potrafi opisać sposoby odżywiania się zwierząt;
ü Wie, na czym polega praca: sadownika, rolnika, ogrodnika, pszczelarza;
ü Rozumie komunikaty pogodowe podawane w środkach masowego przekazu;
ü Wie, jakie spotyka się zagrożenia wynikające z działalności człowieka (palenie śmieci, wypalanie łąk, kłusownictwo, hałas);
ü Rozumie, na czym polegają zagrożenia ze strony przyrody: (huragan, lawina, śnieżyca), wie, jak należy zachować się w takich sytuacjach;
ü Umie wskazać, rozróżnić i nazwać charakterystyczne cechy krajobrazów Polski (krajobraz nadmorski, górski, nizinny) ;
ü Potrafi wyjaśnić jak funkcjonuje przyroda w różnych porach roku;
ü Wie, czym grozi spożycie lub dotknięcie roślin trujących;
ü Umie opisać życie w ekosystemie pola i zbiorników wodnych ( wymienia nazwy podstawowych zwierząt i roślin wodnych, nazywa różne zbiorniki wodne, zna warunki życia organizmów w danym środowisku;
ü Potrafi omówić znaczenie lasu dla człowieka;
ü Wie, jaki jest wpływ przyrody nieożywionej ( skały i minerały: glina, węgiel, sól) na życie ludzi, zwierząt i roślin.
W klasie trzeciej kontynuuje się doskonalenie umiejętności społecznych oraz uczeń po klasie 3:
ü Aktywnie uczestniczy w życiu szkoły, zna jej tradycje, wie co to jest sztandar szkoły, stara się uczestniczyć w szkolnych uroczystościach;
ü Szanuje symbole narodowe, zna ważniejsze wydarzenia historyczne, potrafi wyliczyć nazwiska wybitnych Polaków oraz ich osiągnięcia;
ü Umie wskazać symbole, kojarzące się z ważnymi miastami Polski;
ü Potrafi wskazać na mapie ważne miasta i miejsca Polski (góry, rzeki) ;
ü Zna swoją miejscowość, potrafi opowiedzieć o jej przeszłości;
ü Umie wskazać zabytki i pomniki w regionie, w którym mieszka;
ü Podejmuje obowiązki domowe, stara się dobrze je wypełniać, rozumie potrzebę ich wykonywania;
ü Stara się uczestniczyć w uroczystościach lokalnych;
ü Zna ważne osobistości, pochodzące z rodzinnej miejscowości lub najbliższej okolicy.
EDUKACJA PLASTYCZNO-TECHNICZNA
W klasie trzeciej kontynuuje się doskonalenie umiejętności plastycznych i technicznych oraz uczeń po klasie 3:
ü Rozumie pojęcia: „scena rodzajowa”, „autoportret”, „sztuka nowoczesna”;
ü Umiejscawia i nazywa wybrane budowle Europy i świata: Koloseum, Wieżę Eiffla, Akropol, operę w Sydney, Statuę Wolności ;
ü Zna dyscypliny sztuki: fotografię, film, przekazy medialne, rzemiosło artystyczne;
ü Potrafi stworzyć przedmioty charakterystyczne dla sztuki ludowej regionu, w którym mieszka (pisanki, palmy, kompozycje z bibułki);
ü Zna zasady działania odkurzacza;
ü Zapoznaje się z przeznaczeniem: komputera, laptopa, telefonu komórkowego (porównuje różne modele, ceny, wygląd zewnętrzny);
ü Zapoznaje się z budową roweru, poznaje działanie prądnicy rowerowej, uczy się, jak dbać o rower;
ü Potrafi korzystać ze środków komunikacji dostępnych w miejscu zamieszkania oraz wie, z jakich środków transportu korzystają ludzie mieszkający w różnych częściach Polski.
EDUKACJA MUZYCZNA
W klasie trzeciej kontynuuje się doskonalenie umiejętności muzycznych oraz uczeń po klasie 3:
ü Zna piosenki oraz kanony;
ü Zna melodię i słowa trzech zwrotek hymnu Polski;
ü Realizuje rytmy poprzez rytmiczne recytowanie przysłów, gesty, ruchy i grę na instrumentach;
ü Reaguje na zmiany metrum, tempa, dynamiki;
ü Zna podstawowe kroki trojaka oraz innego tańca ludowego;
ü Aktywnie słucha muzyki;
ü Rozpoznaje i odróżnia głosy wokalne: sopran, bas;
ü Określa charakter utworów, odróżnia wykonanie solowe od zespołowego;
ü Zna podstawy zapisu nutowego (półnuta, cała nuta, pauza półnutowa);
ü Rozpoznaje wysokości nut: si, do górne;
ü Potrafi zagrać na instrumentach proste schematy rytmu, melodii do akompaniamentu, improwizuje utwory muzyczne z zachowaniem odpowiedniej artykulacji;
ü Zna podstawy gry na flecie i kontynuuje naukę gry na dzwonkach.
EDUKACJA MATEMATYCZNA
W klasie trzeciej kontynuuje się doskonalenie umiejętności matematycznych oraz uczeń po klasie 3:
ü Odczytuje i zapisuje liczby od 0 do 1000;
ü Liczy w przód i w tył po jeden, po dziesięć i po sto w zakresie 1000;
ü Potrafi przyporządkować liczbę do konkretnych elementów w zbiorze;
ü Porównuje liczby w zakresie 1000, używając określeń: „większa”, „mniejsza”, „równa”, stosuje znaki: =,<,>;
ü Wskazuje liczby parzyste i nieparzyste w zakresie 1000;
ü Rozumie porządkowy aspekt liczby;
ü Dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100 z przekroczeniem progu;
ü Wie, że dodawanie i odejmowanie to działania odwrotne (sprawdza wynik dodawania za pomocą odejmowania i odwrotnie);
ü Stosuje przemienność dodawania (wie, że kolejność dodawania składników nie ma wpływu na wynik);
ü Mnoży i dzieli liczby w zakresie 100;
ü Wie, że mnożenie i dzielenie to działania wzajemnie odwrotne (sprawdza wynik dzielenia za pomocą mnożenia i odwrotnie);
ü Stosuje przemienność mnożenia (wie, że kolejność mnożenia czynników nie ma wpływu na wynik);
ü Rozwiązuje łatwe równania z niewiadomą w postaci okienka (wspomagane rysunkami lub schematami);
ü Rozwiązuje jednodziałaniowe zadania z treścią (wspomagane schematami lub rysunkami);
ü Rysuje ilustracje do zadań z treścią;
ü Układa pytania do treści zadań;
ü Wskazuje i poprawia błędy w treści zadań;
ü Rozwiązuje zadania na porównywanie różnicowe;
ü Oblicza obwody figur geometrycznych: trójkąta, kwadratu, prostokąta (miarę wyraża w centymetrach);
ü Mierzy długości za pomocą metra krawieckiego, taśmy mierniczej (miarę wyraża w centymetrach);
ü Rozwiązuje zadania z treścią i wykonuje obliczenia dotyczące miar bez wyrażeń dwumianowanych;
ü Mierzy i rysuje odcinki o długości wyrażonej w centymetrach i milimetrach, porównuje ich długość;
ü Waży przedmioty, wagę wyraża w gramach, dekagramach i kilogramach (nie zamieniając jednostek);
ü Porównuje wagę przedmiotu, używając określeń: „cięższy”, „lżejszy”, „waży tyle samo”, stosuje znaki (=,<,>) pomiędzy wartościami wagi wyrażonymi w tych samych jednostkach;
ü Szacuje wagi różnych przedmiotów;
ü Wykonuje obliczenia dotyczące wagi i pojemności;
ü Rozpoznaje monety o wartości: 10 groszy, 20 groszy, 50 groszy, 1 złoty, 2 złote, 5 złotych oraz banknoty: 10 złotych, 20 złotych, 50 złotych, 100 złotych, 200 złotych;
ü Zna wartość pieniędzy (potrafi dobierać monety o niższym nominale, aby stanowiły wartość monety, czy banknotu o wyższym nominale, potrafi wybrać monety, którymi może zapłacić za dany produkt, potrafi obliczyć resztę, którą powinien otrzymać, płacąc za dany produkt, porównuje wartości monet i banknotów, używając odpowiednich określeń i znaków);
ü Zna nazwy pór roku, miesięcy, dni tygodnia i potrafi je zapisywać;
ü Czyta i zapisuje daty;
ü Zna liczbę dni w poszczególnych miesiącach;
ü Odczytuje i zaznacza godziny na zegarze w systemie dwudziestoczterogodzinnym;
ü Wykonuje obliczenia kalendarzowe i zegarowe.
EDUKACJA INFORMATYCZNA
W klasie trzeciej kontynuuje się doskonalenie umiejętności obsługi komputera oraz uczeń po klasie 3:
ü Potrafi w miarę potrzeb korzystać z Internetu jako źródła informacji;
ü Zna różne adresy Internetowe;
ü Odczytuje emotikony jako zakodowane uczucia i nastroje.
WYCHOWANIE FIZYCZNE I HIGIENA OSOBISTA
W klasie trzeciej kontynuuje się doskonalenie umiejętności sportowych oraz uczeń po klasie 3:
ü Realizuje marszobiegi trwające około 15 minut;
ü Wykonuje przewrót w przód;
ü Oburącz odbija lekką piłkę sposobem górnym;
ü Podbija piłkę stopą i kolanem;
ü Potrafi rzucić piłką lekarską;
ü Jeździ na rowerze, wrotkach, przestrzegając zasad bezpieczeństwa;
ü Przestrzega zasad sportowej rywalizacji;
ü Dba o bezpieczeństwo w czasie zajęć ruchowych;
ü Posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczeniem.
INDYWIDUALNE DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH DLA UCZNIÓW POSIADAJĄCYCH AKTUALNĄ OPINIĘ LUB ORZECZENIE Z PPP
DYSLEKSJA – umiejętność czytania ze zrozumieniem i płynne czytanie na głos nie mają wpływu na ocenę.
DYSGRAFIA – pismo i układ graficzny tekstu nie mają wpływu na ocenę.
DYSORTOGRAFIA – praktyczne stosowanie zasad ortograficznych i interpunkcyjnych nie mają wpływu na ocenę.
FORMY SPRAWDZANIA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW
Odpowiedzi ustne, sprawdziany, kartkówki, testy, pisanie ze słuchu, prace pisemne na zadany temat, zadania dodatkowe, prace domowe, prace plastyczne, przepisywanie.