Język hiszpański kl. 7, 8
PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z JĘZYKA HISZPAŃSKIEGO W KLASACH VII i VIII
W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
CELE EDUKACYJNE
I. Znajomość środków językowych.
Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi.
Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne w zakresie tematów zawartych w programie nauczania.
III. Tworzenie wypowiedzi.
Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie tematów zawartych w programie nauczania.
IV. Reagowanie na wypowiedzi.
Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie tematów zawartych w programie nauczania.
V. Przetwarzanie wypowiedzi.
Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie tematów zawartych w programie nauczania.
ZASADY OCENIANIA
Wymagania edukacyjne są dostosowane do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia (m.in. na podstawie orzeczeń, opinii poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz w wyniku rozpoznania indywidualnych potrzeb przez pracowników placówki).
OCENIANE FORMY AKTYWNOŚCI
Wiadomości podlegające ocenie to: zakres znajomości słownictwa, zagadnienia gramatyczne i sprawności językowe takie jak: rozumienie ze słuchu, czytanie ze zrozumieniem, sprawność mówienia i pisania. Uczniowie mogą być oceniani w następujący sposób:
1. ODPOWIEDŹ USTNA – przynajmniej raz w ciągu semestru uczeń otrzyma ocenę za odpowiedź ustną, która może obejmować teoretyczną i praktyczną znajomość gramatyki, słownictwa i sprawności komunikacyjne. Odpowiedź ustna dotyczyć będzie wiedzy zdobytej na ostatnich trzech lekcjach lub tematyki wskazanej wcześniej przez nauczyciela. Nauczyciel ocenia także umiejętność czytania w języku hiszpańskim oraz poprawność zapisu.
2. SPRAWDZIANY - w ciągu semestru zostaną przeprowadzone całogodzinne pisemne sprawdziany, które mogą obejmować teoretyczną i praktyczną znajomość gramatyki, słownictwa i sprawności komunikacyjne (np. czytanie ze zrozumieniem, słuchanie ze zrozumieniem). Sprawdziany są zapowiadane przynajmniej tydzień wcześniej. Uczniowie zostają poinformowani o zakresie materiału (wiadomości i umiejętności). Sprawdzian poprzedzony jest lekcją powtórkową, a termin sprawdzianu zanotowany jest w dzienniku. Uczeń nieobecny na sprawdzianie zobowiązany jest do napisania go na najbliższej lekcji lub najbliższym terminie zajęć dodatkowych.
3. KARTKÓWKI – są zapowiedziane, obejmują zakresem tematy z nie więcej niż trzech ostatnich lekcji lub zakres materiału wskazanego przez nauczyciela..
4. PRACA NA LEKCJI/AKTYWNOŚĆ- nauczyciel w wybranym przez siebie momencie może dokonać oceny stopnia wykorzystywania wiedzy i umiejętności ucznia przez przyznanie mu plusa lub minusa lub oceny. Oceny uzyskane w wyniku zsumowania plusów są wstawiane do dziennika (5 „+” na ocenę bardzo dobrą, 4 „+” na ocenę dobrą). Sumowane są okresowo.
5. AKTYWNOŚĆ DODATKOWA/ZADANIA DODATKOWE - nauczyciel może również ocenić formy aktywności ucznia związane z zadaniami wykraczającymi poza jego podstawowe obowiązki, a wynikającym na przykład z udziału w konkursach szkolnych i pozaszkolnych związanych z językiem hiszpańskim oraz z samodzielnej nauki poza obowiązkowymi zajęciami szkolnymi .
PRZYGOTOWANIE DO LEKCJI
1. Uczeń przynosi na lekcję zeszyt przedmiotowy i przybory do pisania. Brak zeszytu zgłasza na początku lekcji nauczycielowi. Fakt ten jest odnotowywany przez nauczyciela w postaci bze (każdy uczeń ma prawo do 1 braku zeszytu w semestrze, każdy kolejny zostanie wpisany do dziennika w formie uwagi). Zeszyt powinien być prowadzony regularnie i obejmować notatki z lekcji oraz zadania wykonywane w klasie. Nauczyciel może kontrolować systematyczność w prowadzeniu zeszytu.
2. Uczeń ma prawo być nieprzygotowanym do lekcji 2 razy w ciągu semestru. Uczeń ma obowiązek zgłosić nieprzygotowanie (np) w trakcie sprawdzania obecności na początku lekcji. Nieprzygotowanie nie obejmuje zapowiedzianych sprawdzianów, kartkówek i prac pisemnych.
3. Jeśli uczeń jest nieobecny w szkole ma obowiązek uzupełnić braki, może skorzystać z pomocy nauczyciela lub udziału w zajęciach dodatkowych (jeżeli takie są organizowane).
5. W wypadku usprawiedliwionej nieobecności w szkole trwającej przynajmniej pięć kolejnych dni przeznaczonych na zajęcia dydaktyczne uczeń jest zwolniony (bez straty „nieprzygotowań”) z odpowiedzi ustnej. Powinien mieć jednak uzupełniony zeszyt oraz być przygotowany do wcześniej zapowiedzianego sprawdzianu.
SPOSOBY POPRAWY OSIĄGNIĘĆ
1. Uczeń ma prawo do poprawy każdej oceny niedostatecznej ze sprawdzianu, kartkówki, odpowiedzi ustnej oraz wypracowania pisemnego. Każda ocena zostaje wpisana do dziennika i brana jest pod uwagę w czasie ustalania oceny semestralnej i końcoworocznej.
2. Uczeń chcący poprawić ocenę może to zrobić w terminie do dwóch tygodni (sprawdziany, wypracowania), 7 dni roboczych (kartkówki, odpowiedź ustna) od momentu uzyskania oceny lub w terminie ustalonym z nauczycielem.
3. Uczeń, który nie uczestniczył w sprawdzianie, kartkówce z przyczyn dłuższej (min. 5 dni przeznaczonych na zajęcia dydaktyczne) usprawiedliwionej nieobecności, ma możliwość zaliczenia go w dodatkowym terminie ustalonym z nauczycielem.
4. Uczeń, który nie uczestniczył w pisaniu kartkówki, sprawdzianu z powodu nieobecności w szkole krótszej niż 5 dni przeznaczonych na zajęcia dydaktyczne, ma obowiązek pisania zaległej kartkówki, sprawdzianu na najbliższej lekcji lub zajęciach wyrównawczych od daty pisania tego sprawdzianu, kartkówki przez klasę.
5. Przy wystawianiu oceny końcowej, bierze się pod uwagę obie oceny (pierwotną oraz ocenę z poprawy), natomiast zaangażowanie, przystępowanie oraz systematyczna poprawa wyników brana jest pod uwagę w przypadku wahającej się oceny śródrocznej/końcowej.
WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY
niedostateczny - ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia kryteriów dla oceny dopuszczający, nie wykorzystuje pomocy w postaci zajęć wyrównawczych, pracuje poniżej swoich możliwości i nie wykazuje chęci nadrobienia zaległości.
dopuszczający – niski stopień spełnienia wymagań edukacyjnych.
Uczeń otrzymuję ocenę dopuszczającą gdy:
-
czasami ma problemy z przekazaniem wiadomości ustnej i pisemnej;
-
popełnia błędy w wymawianiu słów i dźwięków, lecz raczej można go
zrozumieć;
-
popełnia błędy ortograficzne, bardzo rzadko stosuje akcent graficzny,
-
zapomina o znakach interpunkcyjnych;
-
ma ubogi zakres słownictwa, czasami popełnia błędy w użyciu leksyki
codziennego życia;
-
popełnia znaczącą ilość błędów gramatycznych, które czasami uniemożliwiają zrozumienie;
-
potrzebuje podpowiedzi nauczyciela w zastosowaniu reguł gramatycznych (np. właściwa odmiana czasownika, czy uzgodnienie przymiotnika z
rzeczownikiem);
-
potrafi od czasu do czasu zrozumieć myśl główną w tekstach słuchanych i
czytanych;
-
ma kłopoty z określeniem szczegółowych informacji w tekstach;
-
konstruuje zdania bardzo proste, a jeśli są bardziej złożone często są niespójne i mało logiczne;
-
potrafi rozróżnić niektóre dźwięki;
-
ma kłopoty z rozpoczęciem dialogu, ale raczej potrafi utrzymać rozmowę na proste tematy, gdzie nie jest wymagane bogate słownictwo;
-
czasami potrzebuje podpowiedzi nauczyciela w zrozumieniu poleceń.
dostateczny – podstawowy stopień spełnienia wymagań edukacyjnych.
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną gdy:
-
raczej potrafi przedstawić swoją opinię pisemnie i ustnie oraz utrzymać rozmowę, choć czasem brak mu słownictwa i popełnia zauważalne błędy;
-
ma raczej ograniczony zasób słownictwa;
-
czasami nie potrafi zastosować reguł gramatycznych, popełniając zarazem błędy w mowie i piśmie;
-
popełnia błędy fonetyczne, które czasami mogą przeszkadzać w zrozumieniu wypowiedzi;
-
czasami popełnia błędy ortograficzne i interpunkcyjne, które mogą zaburzać zrozumienie wypowiedzi pisemnej;
-
raczej rozumie ogólny sens tekstów pisanych i ustnych;
-
może mieć trudności w zrozumieniu określonych informacji w tekstach;
-
potrafi zazwyczaj zrozumieć polecenia nauczyciela.
dobry – średni stopień spełnienia wymagań edukacyjnych.
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą gdy:
-
z powodzeniem przekazuje wiadomość ustną i pisemną;
-
czasami popełnia błędy wymawiając trudniejsze słowa;
-
potrafi rozróżnić dźwięki;
-
czasami popełnia błędy ortograficzne i interpunkcyjne (np. zapomina o pytajniku czy wykrzykniku na początku zdania);
-
czasami popełnia błędy gramatyczne w trudniejszych strukturach, błędy te mogą być zauważalne w trakcie wypowiedzi ustnej;
-
czasami nie zna/ nie pamięta słów rzadziej używanych;
-
z reguły rozumie teksty pisane i słuchane (myśl główną, konkretne informacje);
bardzo dobry – wysoki stopień spełnienia wymagań edukacyjnych.
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą gdy:
-
biegle posługuje się językiem hiszpańskim;
-
czasami popełnia błędy fonetyczne (w trudniejszych, nowopoznanych słowach) i
-
sporadycznie zapomina o akcentach graficznych;
-
opanował w sposób bierny i czynny słownictwo z zajęć;
-
poprawnie operuje gramatyką tworząc zdania i proste i złożone;
-
określa główną myśl tekstu pisanego i słuchanego;
-
znajduje w tekstach ustnych i pisanych określone informacje;
-
tworzy krótkie teksty pisane (opisując ludzi, przedmioty, miejsca) w sposób logiczny;
-
potrafi tworzyć proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne o sobie, swojej rodzinie.
celujący – ocenę celującą może otrzymać uczeń, który spełnia wszystkie warunki konieczne do uzyskania oceny bardzo dobrej, wykonuje dodatkowe zadania oraz ciekawe interdyscyplinarne prace projektowe, bierze udział w konkursach przedmiotowych i odnosi w nich sukcesy.
Uczeń otrzymuje ocenę celującą gdy:
-
biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami, wymawia poprawnie dźwięki w języku obcym;
-
bardzo dobrze zna zasady ortografii i interpunkcji;
-
używa bogatego słownictwa (czasami może wykraczać poza leksykę z zajęć);
-
poprawnie stosuje gramatykę poznaną na lekcjach;
-
rozumie myśl główną i szczegóły w tekstach pisanych i słuchanych;
-
z łatwością rozpoczyna dialog, próbuje improwizować z językiem;
-
mówi i pisze w sposób zrozumiały i spójny;
-
realizuje zadania nadobowiązkowe np. projekty, które czasami wykraczają poza zakres materiału poznawanego na lekcji.
SPOSÓB INFORMOWANIA UCZNIÓW, RODZICÓW/OPIEKUNÓW PRAWNYCH
Uczniowie, rodzice/opiekunowie prawni uczniów są zapoznawani z zasadami oceniania na początku roku szkolnego. Oceny cząstkowe są jawne, opatrzone komentarzem ustnym lub pisemnym. Szczegółowe wymagania edukacyjne na poszczególne oceny opracowane są zgodnie z wymaganiami podstawy programowej z języka hiszpańskiego dla I etapu edukacyjnego oraz na podstawie przyjętego programu nauczania. Również nauczyciel na początku roku szkolnego zapoznaje uczniów ze szczegółowymi wymaganiami edukacyjnymi.
USTALENIE OCENY OKRESOWEJ/ROCZNEJ
Ocena śródroczna jest oceną informacyjną dla ucznia i jego rodziców/prawnych opiekunów dotyczącą opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej i wymagań edukacyjnych realizowanego w szkole programu nauczania języka hiszpańskiego.
W ustalaniu oceny klasyfikacyjnej bierze się pod uwagę wszystkie oceny ucznia w danym roku szkolnym; w szczególności uwzględnia się oceny z prac pisemnych (sprawdziany, kartkówki, wypracowania klasowe) oraz odpowiedzi ustnych. Zwraca się również uwagę na jego indywidualne możliwości i predyspozycje, postawę na lekcjach i stosunek do obowiązków. Za ustalenie oceny rocznej odpowiada nauczyciel przedmiotu.
WARUNKI I TRYB OTRZYMANIA WYŻSZEJ NIŻ PRZEWIDYWANA ROCZNEJ OCENY KLASYFIKACYJNEJ Z JĘZYKA HISZPAŃSKIEGO.
1) po zapoznaniu się z propozycją oceny, uczeń lub jego rodzice/prawni opiekunowie mają prawo do 3 dni po uzyskaniu informacji wystąpić z wnioskiem do nauczyciela o podwyższenie oceny,
2) nauczyciel języka hiszpańskiego jest zobowiązany dokonać analizy zasadności wniosku według następujących kryteriów:
a) uczeń był obecny na 90% na lekcjach języka hiszpańskiego, wliczając nieobecności usprawiedliwione,
b) systematycznie poprawiał oceny bieżące, a w całorocznym ocenianiu bieżącym występuje przynajmniej 50% ocen równych lub wyższych od oceny, o którą ubiega się uczeń,
3) Nauczyciel może dokonać sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia w formie ustnej lub pisemnej w obszarze uznanym przez niego za konieczny,
4) W wyniku podjętych działań nauczyciel może ocenę podwyższyć lub utrzymać,
5) Uczeń otrzymuje informację od nauczyciela o ustalonej ocenie klasyfikacyjnej.
NAUCZANIE ZDALNE
W trakcie nauki zdalnej obowiązują zasady oceniania zapisane w Statucie Szkoły i postanowieniach wstępnych przedmiotowych warunków i sposobów oceniania uczniów.
Wiktoria Wnukowska
Biologia: kl. 5, 6,7,8 oraz chemia: kl. 7, 8
rok szkolny 2024/ 2025
Muzyka kl. 4 - 7
Przedmiotowe warunki i sposoby oceniania z muzyki
W KLASACH IV - VII
rok szkolny 2024/2025
POSTANOWIENIA WSTĘPNE:
Regulamin został opracowany i przyjęty do realizacji przez nauczyciela muzyki Szkoły Podstawowej nr 82. Nauczyciel muzyki klas IV - VII jest zobowiązany do respektowania zasad oceniania zawartych w regulaminie. O formach aktywności, ich liczbie oraz kryteriach wymagań na poszczególne oceny nauczyciel informuje uczniów i rodziców na początku roku szkolnego.
ZASADY OCENIANIA:
OCENIANE FORMY AKTYWNOŚCI
1. Odpowiedzi ustne, prezentacje muzyczne
2. Kartkówka
3. Aktywność
4.1 Praca w grupie
4.2 Dodatkowe projekty, prezentacje
KRYTERIA I SPOSOBY OCENIANIA
1. Odpowiedzi i prezentacje muzyczne
✔ udzielanie odpowiedzi poprzez samodzielne zgłaszanie się lub na prośbę nauczyciela
✔ odpowiedzi ustne oceniane są na bieżąco z uwzględnieniem możliwości ucznia
✔ ocenia się: zawartość, poprawność merytoryczną, logikę wypowiedzi i sposób prezentacji
✔ prezentacja piosenek (tekst, melodia, rytm) poznanych na zajęciach
✔ przy prezentacji piosenek ocenia się: samodzielność wykonania, znajomość tekstu piosenki, rytm, melodię oraz interpretację
✔ dodatkowo - prezentacja gry na instrumencie
2. Kartkówka
✔ krótkie odpowiedzi pisemne, nie wymagające zapowiedzi, w formie od dwóch do pięciu pytań dotyczących kilku ostatnich lekcji lub jeśli jest zapowiedziana – wybranych przez nauczyciela zagadnień
✔ kartkówka obejmować może muzyczne zagadki z utworów prezentowanych na zajęciach
3. Aktywność
✔ uczestnictwo w śpiewie zespołowym
✔ słuchanie muzyki
✔ prezentacja własnej interpretacji wokalnej, instrumentalnej lub ruchowej
3.1 Praca w grupie
✔ nauka "robocza" piosenki i jej wykonania przez grupę uczniów
✔ zespołowe tworzenie ruchu do muzyki oraz akompaniamentu do piosenek (instrumentarium Orffa)
3.2 Dodatkowe projekty – mogące podwyższyć uczniowi o jeden stopień ocenę śródroczną lub roczną
✔ prowadzenie katalogu czy kalendarium wydarzeń muzycznych
✔ aktywne uczestnictwo w życiu artystycznym szkoły
✔ udział oraz szczególne osiągnięcia w muzycznych konkursach szkolnych i pozaszkolnych
✔ systematyczne uczestnictwo w koncertach muzycznych (filharmonia, opera, teatr muzyczny) udokumentowane w formie krótkiej notatki z wydarzeń w zeszycie przedmiotowym
SPOSOBY POPRAWY OSIĄGNIEĆ
- Uczeń, który nie uczestniczył w zapowiedzianej formie sprawdzania osiągnięć z przyczyn usprawiedliwionych ma możliwość zaliczenia tej formy w dodatkowym terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
- Poprawianie wyników z obowiązujących form aktywności jest dobrowolne.
✔ Poprawa musi odbyć się w nieprzekraczalnym terminie 3 tygodnie od momentu uzyskania oceny.
✔ Uczeń ma możliwość poprawienia odpowiedzi ustnej.
✔ Uczeń ma możliwość poprawienia kartkówki.
- Przy wystawianiu oceny bierze się pod uwagę lepszą uzyskaną przy poprawie w/w osiągnięć.
- Przy ocenianiu osiągnięć poszczególnych uczniów nauczyciel uwzględnia
✔ indywidualne możliwości ucznia
✔ zaangażowanie i ambicję
✔ wyobraźnięi fantazję twórczą
✔ umiejętność współdziałania w grupie
✔ zainteresowanie przedmiotem
KRYTERIA WYMAGAŃ NA POSZCZEGÓLNE OCENY DOTYCZĄCE WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI Z MUZYKI
W KLASACH IV – VIII
Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który:
- zdobywa dodatkową wiedzę, korzystając z różnych źródeł informacji;
- na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany, inicjuje różnorodne zadania, projekty;
- potrafi zagrać proste melodie na wybranym instrumencie melodycznym, lub tworzyć ciekawe akompaniamenty perkusyjne do prezentowanych piosenek ;
- umie zaśpiewać a capella i z akompaniamentem piosenki z podręcznika oraz inne;
- potrafi samodzielnie formułować pytania i rozwiązywać problemy muzyczne;
- zawsze jest przygotowany do lekcji;
- jest wzorowym słuchaczem koncertów muzycznych;
- uczestniczy w muzycznych zajęciach pozalekcyjnych w szkole;
- aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym szkoły - bierze udział , osiąga sukcesy w konkursach, festiwalach muzycznych szkolnych i pozaszkolnych.
Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który:
- korzysta z różnych źródeł informacji;
- na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany;
- tworzy akompaniament melodyczny lub perkusyjny do wybranych piosenek;
- umie zaśpiewać z akompaniamentem większość piosenek przewidzianych w programie nauczania;
- jest uważnym słuchaczem koncertów muzycznych;
- zawsze jest przygotowany do lekcji.
Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:
- korzysta z różnych źródeł informacji;
- tworzy akompaniament na instrumencie melodycznym lub perkusyjnym do śpiewanych piosenek;
- umie zaśpiewać z akompaniamentem pieśni jednogłosowe poprawnie pod względem muzycznym;
- na lekcjach jest aktywny i zdyscyplinowany;
- jest uważnym słuchaczem koncertów muzycznych.
Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:
- jest w stanie wyjaśnić najważniejsze zagadnienia muzyczne z pomocą nauczyciela;
- tworzy prosty akompaniament perkusyjny do niektórych piosenek;
- umie zaśpiewać z akompaniamentem niektóre piosenki przewidziane w programie nauczania;
- zazwyczaj ze skupieniem słucha koncertów muzycznych.
Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który:
- w niewielkim stopniu opanował wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym programie nauczania;
- jest w stanie wykonać proste ćwiczenie z pomocą nauczyciela;
- niechętnie gra na instrumentach, potrafi zagrać proste schematy rytmiczne na instrumentach perkusyjnych;
- umie zaśpiewać z akompaniamentem najprostsze piosenki przewidziane w programie nauczania;
- nie przeszkadza innym słuchaczom podczas koncertów muzycznych.
Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym w programie nauczania
- nie jest w stanie wykonać prostych ćwiczeń nawet z pomocą nauczyciela;
- nie podejmuje prób zagrania melodii, nie gra na instrumentach perkusyjnych;
- jest pasywny, nie uważa na lekcjach;
- nie wykazuje żadnych chęci aby nauczyć się czegokolwiek, nadrobić braki, poprawić oceny;
W ocenie cząstkowej, śródrocznej i rocznej z przedmiotu muzyka bierze się pod uwagę w szczególności zaangażowanie i wkład pracy ucznia, a nie jego zdolności muzyczne.
WARUNKI I TRYB OTRZYMANIA WYŻSZEJ NIŻ PRZEWIDYWANA ROCZNEJ OCENY KLASYFIKACYJNEJ Z ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
- Po zapoznaniu się z propozycją oceny, uczeń lub jego rodzice/prawni opiekunowie mają prawo do 3 dni po uzyskaniu informacji wystąpić w formie pisemnego wniosku do nauczyciela o podwyższenie oceny.
- Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jest obowiązany dokonać analizy zasadności wniosku według następujących kryteriów:
- uczeń był obecny na 90% zajęć edukacyjnych z danego przedmiotu, wliczając nieobecności usprawiedliwione,
- systematycznie poprawiał oceny bieżące, a w całorocznym ocenianiu bieżącym występuje przynajmniej 50% ocen równych lub wyższych od oceny, o którą ubiega się uczeń.
3. Nauczyciel może dokonać sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia w formie ustnej lub pisemnej w obszarze uznanym przez niego za konieczny.
4. W wyniku podjętych działań nauczyciel może ocenę podwyższyć lub utrzymać.
5. Uczeń otrzymuje informację od nauczyciela o ustalonej ocenie klasyfikacyjnej.
Nauczanie zdalne
W trakcie nauki zdalnej obowiązują zasady oceniania zapisane w Statucie Szkoły i postanowieniach wstępnych przedmiotowych warunków i sposobów oceniania uczniów.
Język angielski kl. 4-8
Przedmiotowe zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych z języka angielskiego
w klasach IV-VIII w roku szkolnym 2024/2025
Postanowienia wstępne
1. Regulamin opracowali i przyjęli do realizacji nauczyciele języka angielskiego Szkoły Podstawowej nr 82 na podstawie obowiązującego prawa oświatowego, zgodnie ze Statutem Szkoły.
2. Nauczyciele zobowiązują się do respektowania zasad oceniania języka angielskiego.
3. Na początku każdego roku szkolnego nauczyciel informuje uczniów i rodziców o ocenianych obszarach, formach i sposobach oceniania, kryteriach oceniania i szczegółowych wymagań edukacyjnych, możliwościach poprawienia oceny oraz warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna.
Oceniane obszary edukacyjne w oparciu o wymagania Podstawy programowej języka angielskiego
- Znajomość środków językowych
- Rozumienie wypowiedzi
- Tworzenie wypowiedzi
- Reagowanie na wypowiedzi
- Przetwarzanie wypowiedzi
Formy i sposoby oceniania
1. Odpowiedzi ustne/ Czytanie
Odpowiedzi ustne oceniane są na bieżąco z uwzględnieniem możliwości ucznia. Ocenia się: poprawność językową, płynność, wymowę, zasób struktur i słownictwa, komunikację interaktywną. Nauczyciel sprawdza również umiejętność techniki czytania i rozumienia tekstu pisanego.
2. Sprawdziany
Sprawdzian obejmuje większą partię materiału (gramatykę, słownictwo, czytanie, pisanie, słuchanie), powinien być zapowiedziany z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, zanotowany w dzienniku i poprzedzony lekcją powtórzeniową.
3. Kartkówki
Obejmują zakres ostatnich lekcji. Nie wymagają wcześniejszej zapowiedzi. Jeżeli uczeń był nieobecny na kartkówce, odpowiedni materiał może zaliczyć w formie odpowiedzi ustnej.
4. Prace pisemne
Prace pisemne są dłuższymi wypowiedziami pisemnymi na tematy poznane na zajęciach. Ocenia się: zgodność z tematem, poprawność językową (poprawne struktury językowe, formy gramatyczne, słownictwo), styl, spójność, samodzielność wykonania, estetykę.
5. Prace projektowe
Prace projektowe kładą nacisk na proces uczenia się, integrację zdobytej wiedzy oraz ich użycie w nowych sytuacjach. Ocenia się: stopień zrozumienia zadania, zaplanowanie, samodzielność wykonania, poprawność językową, estetykę i prezentację pracy. Projekt może być wykonany w formie papierowej (np. lapbook) lub prezentacji multimedialnej. Uczeń, który przygotowując swój projekt wykorzystał teksty źródłowe, jest obowiązany do umieszczenia informacji o nich w swojej pracy.
6. Zeszyt ćwiczeń i zeszyt przedmiotowy
Uczeń jest obowiązany posiadać zeszyt przedmiotowy oraz zeszyt ćwiczeń na każdych zajęciach. Zeszyt przedmiotowy kontrolowany jest przynajmniej jeden raz w danym roku szkolnym. Ocenia się obecność notatek, poprawność oraz estetykę.
8. Aktywność/Praca na lekcji
Nauczyciel odnotowuje aktywność uczniów czynnie biorącym udział w lekcjach (np. praca w grupach). Aktywność ucznia może być również podsumowywana na koniec każdego okresu szkolnego.
9. Aktywność dodatkowa
Nauczyciel może również ocenić formy aktywności ucznia związane z zadaniami wykraczającymi poza jego podstawowe obowiązki, a wynikającym na przykład z udziału w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania.
Ocenianie bieżące ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych, pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.
Wymagania edukacyjne są dostosowane do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia (m.in. na podstawie orzeczeń, opinii poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz w wyniku rozpoznania indywidualnych potrzeb przez nauczycieli). Oceniając postępy ucznia uwzględnia się stopień zaangażowania w wykonywanie obowiązku szkolnego oraz nakład pracy włożony w poczynione postępy.
Sposoby poprawy osiągnięć
- Uczeń, który nie uczestniczył w danej aktywności z przyczyn usprawiedliwionych, ma obowiązek zaliczenia go w dodatkowym terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
- Poprawianie ocen jest dobrowolne i musi się odbyć w przeciągu ustalonego przez nauczyciela czasu.
- Uczeń ma możliwość poprawy oceny niedostatecznej, dopuszczającej i dostatecznej. W szczególnych sytuacjach nauczyciel może zezwolić na poprawę oceny dobrej.
- Do oceny końcowej z poprawionych bierze się pod uwagę ocenę lepszą.
- Jeżeli uczeń uzyska z poprawy ocenę gorszą lub taką samą, to traci możliwość wszelkich popraw do końca okresu.
- Poprawa oceny nie przysługuje uczniowi, którego aktywności są oceniane w terminach późniejszych niż reszty uczniów.
- Na końcu okresu lub roku szkolnego nie przewiduje się żadnego sprawdzianu końcowego.
Warunki i tryb otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych
1/ Po zapoznaniu się z propozycją oceny, uczeń lub jego rodzice/prawni opiekunowie mają prawo do 3 dni po uzyskaniu informacji wystąpić w formie pisemnego wniosku do nauczyciela o podwyższenie oceny.
2/ Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jest obowiązany dokonać analizy zasadności i wniosku według następujących kryteriów:
- uczeń był obecny na 90% zajęć edukacyjnych z danego przedmiotu, wliczając nieobecności usprawiedliwione
- systematyczne poprawiał ocen bieżące, a w całorocznym ocenianiu bieżącym występuje przynajmniej 50% ocen równych lub wyższych od oceny, o którą ubiega się uczeń.
3/ Nauczyciel może dokonać sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia w formie ustnej lub pisemnej w obszarze uznanym przez niego za konieczny.
4/ W wyniku podjętych działań nauczyciel może ocenę podwyższyć lub utrzymać.
5/ Uczeń otrzymuje informację od nauczyciela o ustalonej ocenie klasyfikacyjnej.
Ustalenie oceny śródrocznej/rocznej
Oceny klasyfikacyjne
Ocena śródroczna jest oceną informacyjną dla ucznia i jego rodziców/prawnych opiekunów dotyczącą opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej i wymagań edukacyjnych realizowanego w szkole programu nauczania języka angielskiego.
W ustalaniu oceny klasyfikacyjnej bierze się pod uwagę wszystkie oceny zdobyte przez ucznia w danym roku szkolnym; w szczególności uwzględnia się oceny z prac pisemnych (sprawdziany i kartkówki) oraz odpowiedzi ustnych. Zwraca się również uwagę na jego indywidualne możliwości i predyspozycje, postawę na lekcjach i stosunek do obowiązków. Za wystawienie oceny rocznej odpowiada nauczyciel przedmiotu. Na koniec roku szkolnego nie przewiduje się żadnego sprawdzianu zaliczeniowego.
Wymagania na oceny śródroczne/roczne
celujący
Uczeń biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami objętymi programem nauczania w danej klasie i wynikającymi z podstawy programowej. rozwija uzdolnienia anglojęzyczne. Spontanicznie i chętnie wypowiada się podczas zajęć. Bierze udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych i odnosi w nich sukcesy lub jest laureatem konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub finalistą ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej przeprowadzonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust.2 pkt.8. Jest zawsze zaangażowany na zajęciach i do nich przygotowany.
bardzo dobry
Uczeń zna wszystkie wprowadzone słowa i wyrażenia, poprawnie je zapisuje i wymawia, zna wszystkie wprowadzone struktury gramatyczne, popełnia sporadyczne błędy leksykalno-gramatyczne, które zwykle potrafi samodzielnie poprawić. Rozumie polecenia nauczyciela, poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie, zwykle potrafi uzasadnić swoje odpowiedzi. W wypowiedziach pisemnych przekazuje wszystkie informacje, wypowiedzi są płynne i mają odpowiednią długość, wypowiedzi są logiczne i spójne, stosuje bogate słownictwo i struktury popełnia sporadyczne błędy. Uczeń poprawnie reaguje na pytania i wypowiedzi w prostych sytuacjach życia codziennego, samodzielnie zadaje pytania i wyczerpująco na nie odpowiada. Uczeń zapisuje lub przekazuje ustnie informacje z tekstu słuchanego lub czytanego. Okazuje duże zainteresowanie przedmiotem, jest bardzo aktywny na lekcji, jest przygotowany do zajęć, regularnie odrabia pracę domową.
dobry
Uczeń zna większość wprowadzonych słów i wyrażeń, zwykle poprawnie je zapisuje i wymawia, zna wszystkie wprowadzone struktury gramatyczne, popełnia nieliczne błędy leksykalno-gramatyczne. Rozumie polecenia nauczyciela, poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie. W wypowiedziach pisemnych przekazuje wszystkie istotne informacje, wypowiedzi są zwykle płynne i mają odpowiednią długość, wypowiedzi są logiczne i zwykle spójne, stosuje urozmaicone słownictwo i struktury, popełnia nieliczne błędy. Uczeń zwykle poprawnie reaguje na wypowiedzi w prostych sytuacjach życia codziennego, zadaje pytania i na nie odpowiada. Uczeń zapisuje lub przekazuje ustnie większość informacji z tekstu słuchanego lub czytanego. Okazuje zainteresowanie przedmiotem, jest aktywny na lekcji, zwykle jest przygotowany do zajęć, regularnie odrabia pracę domową.
dostateczny
Uczeń zna część wprowadzonych słów i wyrażeń, popełnia sporo błędów w ich zapisie i wymowie, zna większość wprowadzonych struktur gramatycznych, popełnia sporo błędów leksykalno-gramatycznych w trudniejszych zadaniach. Uczeń rozumie polecenia nauczyciela, częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie. W zakresie wypowiedzi pisemnych przekazuje część istotnych informacji, wypowiedzi nie są zbyt płynne i są dość krótkie, częściowo nielogiczne i niespójne, stosuje słownictwo i struktury odpowiednie do formy wypowiedzi, popełnia sporo błędów, które nie zakłócają komunikacji. Uczeń zwykle reaguje na wypowiedzi w prostych i typowych sytuacjach życia codziennego, odpowiada na większość pytań oraz zadaje niektóre z nich.
dopuszczający
Uczeń zna niewiele podstawowych słów i wyrażeń, popełnia liczne błędy w ich zapisie i wymowie, zna część wprowadzonych struktur gramatycznych, popełnia liczne błędy leksykalno-gramatyczne we wszystkich typach zadań. Uczeń rozumie polecenia nauczyciela, ale w niewielkim stopniu rozwiązuje zadania na słuchanie, rozumie ogólny sens przeczytanych tekstów, ale w niewielkim stopniu rozwiązuje zadania na czytanie. Tworząc wypowiedź pisemną przekazuje niewielką część istotnych informacji, wypowiedzi nie są płynne i są bardzo krótkie, wypowiedzi są w dużym stopniu nielogiczne i niespójne, stosuje wąski zakres słownictwa i struktur, liczne błędy czasami zakłócają komunikację. Uczeń czasami reaguje na wypowiedzi w prostych i typowych sytuacjach życia codziennego, zadaje najprostsze pytania, które wprowadzono w podręczniku i czasami na nie odpowiada; zapisuje niewielką część informacji z tekstu słuchanego lub czytanego. Uczeń zapisuje część informacji z tekstu słuchanego lub czytanego.
niedostateczny
Uczeń nie spełnia większości wymagań, by otrzymać ocenę dopuszczającą, tj. nie opanował podstawowej wiedzy i nie potrafi wykonać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela. Uczeń nie wykorzystuje pomocy w postaci zajęć wyrównawczych, pracuje poniżej swoich możliwości i nie wykazuje chęci nadrobienia zaległości.
Sposób informowania uczniów, rodziców/opiekunów prawnych
Uczniowie, rodzice/opiekunowie prawni uczniów są zapoznawani z przedmiotowymi zasadami oceniania na początku roku szkolnego. Zasady oceniania są umieszczone na stronie www.sp82krakow.pl. Oceny cząstkowe są jawne, opatrzone komentarzem ustnym lub pisemnym.
Załącznikiem do zasad oceniania są kryteria wymagań edukacyjnych na poszczególne oceny dotyczące wiadomości i umiejętności dostępne u nauczycieli języka angielskiego. Szczegółowe wymagania edukacyjne na poszczególne oceny zostały przyjęte przez nauczycieli języka angielskiego SP 82 zgodnie z wymaganiami podstawy programowej z języka angielskiego dla II etapu edukacyjnego oraz na podstawie przyjętego programu nauczania.
Nauczanie zdalne
W trakcie nauki zdalnej obowiązują zasady oceniania zapisane w Statucie Szkoły i postanowieniach wstępnych przedmiotowych warunków i sposobów oceniania uczniów.