Regulamin wyjść i wycieczek
REGULAMIN
WYCIECZEK I WYJŚĆ
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 82
IM. ŚWIĘTEJ JADWIGI KRÓLOWEJ POLSKI
W KRAKOWIE
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty,
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych,
- Ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie,
- Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy,
- Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Podstawowym Ratownictwie Medycznym,
- Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny,
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny,
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych,
- Ustawa z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych,
- Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym,
- Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe,
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym,
- Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
- Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych,
- Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki,
- Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki dnia 4 marca 2011 r. w sprawie przewodników turystycznych i pilotów wycieczek,
- Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich.
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. - Prawo Oświatowe (Dz. Uz 2018r.poz.996 i 1000).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 października 2018r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. z 2018 r. poz. 1055).
§ 1. Zasady ogólne
- W szkole organizuje się:
- wyjścia poza teren szkoły w obrębie miejscowości, w czasie zajęć szkolnych
w celu realizacji zadań dydaktycznych w terenie (np. do lasu, na cmentarz,
do Miejskiego Ośrodka Kultury, basen w ramach lekcji WF-u, itp.),
- wyjazdy edukacyjne (np. na konkursy i olimpiady przedmiotowe, imprezy tematyczne), sportowe (np. zawody sportowe, itp.),
- wycieczki i imprezy krajoznawczo - turystyczne.
- Wyjścia, wyjazdy, wycieczki i inne formy turystyki są integralną formą działalności wychowawczej szkoły.
- Organizacja wycieczek szkolnych i imprez wynika z rocznego planu pracy szkoły oraz,
w przypadku wycieczek przedmiotowych, z nauczycielskich planów dydaktycznych. - Przy organizowaniu i przeprowadzaniu wycieczek współdziałają nauczyciele, rodzice i uczniowie.
- Planowanie wycieczek na dany rok szkolny odbywa się do końca września.
- Wycieczki i imprezy organizuje się w szkole od września do czerwca, ze wskazaniem na ostatnie dwa tygodnie nauki szkolnej.
- Każdy nauczyciel organizujący wyjście i wyjazd poza teren szkoły zobowiązany jest zgłosić je dyrektorowi szkoły .
- Dyrektor wyraża zgodę na zorganizowanie wycieczki jeżeli w wycieczce uczestniczy 51% zespołu klasowego. Uczniowie nie biorący udziału w wyjeździe są zobowiązani do uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych realizowanych w tym okresie na terenie szkoły. Usprawiedliwienie nieobecności leży po stronie Rodziców/ prawnych opiekunów.
- Przeprowadzenie wszystkich wycieczek i imprez kajoznawczo- turystycznych musi być poprzedzone wypełnieniem „karty wycieczki”, której wzór stanowi załącznik do niniejszego regulaminu.
- Udział uczniów niepełnoletnich w wyjazdach, wycieczkach i imprezach turystycznych wymaga zgody ich przedstawicieli ustawowych, której wzór stanowi załącznik do niniejszego regulaminu.
§ 2. Warunki i sposób organizowania przez szkołę krajoznawstwa i turystyki
- Działalność szkoły w zakresie krajoznawstwa i turystyki ma na celu:
- poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury
i historii,
- poznawanie kultury i języka innych państw,
- poszerzenie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego
i kulturalnego,
- wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania,
- upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony
środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody,
- upowszechnianie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej oraz, podnoszenie sprawności fizycznej,
- poprawę stanu zdrowia uczniów pochodzących z terenów zagrożonych ekologicznie,
- przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym, w szczególności w ramach profilaktyki uniwersalnej,
- poznanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
- Krajoznawstwo i turystyka może być organizowana w trakcie roku szkolnego, w szczególności w ramach zajęć dydaktyczno – wychowawczych lub opiekuńczych z wyjątkiem ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej.
- Organizacja imprez o charakterze krajoznawczym i turystycznym może mieć następujące formy:
- wycieczki przedmiotowe – inicjowanych i realizowanych przez nauczycieli w celu uzupełnienia programu wychowania i nauczania w ramach jednego lub kilku przedmiotów,
- wycieczki krajoznawczo-turystyczne o charakterze interdyscyplinarnym, w których udział nie wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego i umiejętności posługiwania się specjalistycznym sprzętem, organizowanych celu nabywania wiedzy w otaczającym środowisku i umiejętności tej wiedzy w praktyce,
- specjalistycznych wycieczek krajoznawczo-turystycznych, w których udział wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego i umiejętności posługiwania się specjalistycznym sprzętem, a program wycieczki przewiduje intensywną aktywność turystyczną, fizyczną lub długodystansowość na szlakach turystycznych,
- imprezy wyjazdowe - związane z realizacją programu nauczania, takie jak: zielone szkoły, szkoły zimowe.
- Wycieczki mogą być organizowane w kraju lub za granicą.
§ 3. Organizacja wycieczek
- Zgodę na zorganizowanie wycieczki wyraża dyrektor szkoły, zatwierdzając kartę wycieczki.
- Wzór karty stanowi załącznik do Regulaminu.
- Do karty wycieczki dołącza się listę uczniów biorących udział w wycieczce, zawierającą imię i nazwisko ucznia oraz telefon rodzica lub rodziców ucznia. Listę uczniów podpisuje dyrektor szkoły.
- Organizacja , program wycieczek i imprez powinny być dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych.
- Wycieczka lub impreza powinna być należycie przygotowana pod względem programowym i organizacyjnym, a także omówiona ze wszystkimi uczestnikami w zakresie celu wycieczki, trasy, harmonogramu i regulaminu.
- Dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej powinny być organizowane przede wszystkim wycieczki przedmiotowe i krajoznawczo - turystyczne na terenie najbliższej okolicy, województwa i regionu geograficzno - turystycznego.
- Dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej powinny być organizowane przede wszystkim wycieczki przedmiotowe, krajoznawczo –turystyczne na terenie województwa, regionu geograficzno –
turystycznego i kraju.
- Jako środki transportu dopuszcza się:
- wynajęty autobus, bus
- pociąg,
- inne środki komunikacji zbiorowej – komunikacja miejska i międzymiastowa.
- Zabrania się wykorzystywania, jako środka transportu prywatnych samochodów osobowych kierownika wycieczki szkolnej i opiekunów.
- Miejscem zbiórki uczniów rozpoczynającej i kończącej wycieczkę jest plac przed szkołą lub inne miejsce uzgodnione wcześniej z dyrektorem szkoły.
- Zasady bezpieczeństwa w trakcie korzystania z różnych środków transportu:
- 1)Wycieczka autobusowa
- Kierownik wycieczki wsiada pierwszy i ustala kolejność zajmowania miejsc.
- Jeden z opiekunów lub kierownik dopilnowuje umieszczenia bagażu w lukach bagażowych.
- Kierownik wycieczki siada przy drzwiach z przodu autobusu.
- Opiekunowie wsiadają, jako ostatni zajmując miejsca w środku i z tyłu autobusu.
- Przed odjazdem obowiązkiem opiekunów lub kierownika jest sprawdzenie listy obecności.
- Opiekunowie przed odjazdem winni sprawdzić, czy uczestnicy wycieczki nie mają przeciwwskazań do podróżowania środkami lokomocji (choroba lokomocyjna lub inne schorzenia) oraz czy posiadają ze sobą zaordynowane leki. Należy pamiętać o uzyskaniu pisemnej zgody rodziców/prawnych opiekunów na podawanie ww. leków)!
- Kierownik musi przed wyjazdem ustalić gdzie w autobusie znajdują się: podręczna
apteczka oraz jej wyposażenie, gaśnice i wyjścia awaryjne. - Kierownik lub jeden z opiekunów winien zabrać do autobusu pojemnik z wodą, papier toaletowy, chusteczki higieniczne oraz woreczki foliowe celem utrzymania czystości w autobusie.
- Kierownik musi upewnić się czy w autobusie znajduje się dostępny telefon komórkowy.
- W razie wątpliwości, co do stanu technicznego autobusu lub stanu trzeźwości kierowcy/kierowców kierownik zobowiązany jest wezwać funkcjonariuszy Policji lub Inspekcji Transportu Drogowego.
- W czasie jazdy uczestnicy wycieczki siedzą na wyznaczonych miejscach. Kadra musi dopilnować, aby uczestnicy wycieczki nie palili tytoniu i nie spożywali alkoholu lub innych używek, nie przemieszczali się po autobusie i nie podróżowali w pozycji stojącej, nie blokowali zamków, nie otwierali drzwi i okien, nie wykonywali obscenicznych gestów w stosunku do innych użytkowników drogi, nie wyrzucali jakichkolwiek przedmiotów z pojazdu i nie rzucali przedmiotami.
- W czasie postoju kierownik winien dopilnować, aby podczas wysiadania i wsiadania
do autobusu włączone były światła awaryjne. - Po zakończeniu każdego postoju kierownik sprawdza czy wszyscy uczestnicy wycieczki są obecni w autobusie.
- Przy wysiadaniu z autobusu - pierwszy wysiada jeden z opiekunów i stojąc przy drzwiach ustawia młodzież, zwraca uwagę, aby nie przechodziła na drugą stronę jezdni.
- W przypadku autobusów wyposażonych w pasy bezpieczeństwa kierownik i opiekunowie dopilnowują, aby wszyscy uczestnicy je zapięli.
- Uczestnicy wycieczki zostawiają porządek w autobusie i zabierają swoje rzeczy. Kierownik wysiada ostatni - sprawdza czy uczestnicy zabrali wszystkie swoje bagaże i rzeczy osobiste, czy pozostawiono ład i porządek oraz czy nie dokonano uszkodzeń.
- Po wyjściu z autobusu należy uformować grupę i sprawdzić listę obecności.
- W przypadku awarii pojazdu, kolizji, wypadku, powstania pożaru, kadra zobowiązana
jest do ewakuowania uczestników wycieczki w miejsce bezpieczne, z wykorzystaniem drzwi wejściowych lub wyjść awaryjnych, jeżeli zachodzi taka potrzeba. W razie konieczności trzeba udzielić pierwszej pomocy przedlekarskiej.
- 2)Przejazd środkami komunikacji miejskiej
- Kierownik wycieczki wsiada pierwszy tylko wówczas, gdy ma pewność, że wszyscy uczestnicy wycieczki będą mogli wejść do środka autobusu lub tramwaju.
- W czasie jazdy uczestnicy winni być maksymalnie jak to możliwe odsunięci od drzwi pojazdu.
- Uczestnicy wycieczki muszą znajdować się w jednym pojeździe lub jednej jego części (dotyczy autobusu, tramwaju, metra).
- Uczestnicy muszą znać nazwę przystanku, na którym grupa będzie wysiadać.
- Uczestnicy muszą posiadać ważne bilety na przejazd.
- Uczestnikom nie wolno otwierać okien i wychylać się, należy zachować porządek i czystość.
- Przy wysiadaniu kolejność odwrotna - pierwszy wysiada opiekun i na przystanku
komunikacji zbiorowej ustawia młodzież. - Po uformowaniu grupy sprawdzamy listę obecności.
- Zabrania się wysiadania między przystankami.
- 3)Przejazd pociągiem
- W porozumieniu z kierownikiem pociągu należy zabezpieczyć drzwi w wagonie, w którym jadą dzieci.
- Jeżeli konieczny jest podział uczestników wycieczki na grupy - należy dokonać wcześniej i ustalić zasady.
- W każdym przedziale powinien znajdować się kierownik wycieczki lub jeden z opiekunów.
- Kierownik wycieczki wsiada pierwszy, rozdziela dzieci i opiekunów w przedziałach, sprawdza listę obecności.
- Jeden z opiekunów wsiada ostatni.
- W czasie jazdy pociągiem uczestnikom nie wolno otwierać okien i wychylać się, należy zachować porządek i czystość.
- Kierownik lub jeden z opiekunów każdorazowo odprowadza uczestników do toalety.
- Przy wysiadaniu kolejność odwrotna - pierwszy wysiada opiekun i na peronie ustawia młodzież.
- Kierownik wysiada - sprawdza przedziały.
- Po uformowaniu grupy sprawdzamy listę obecności.
- Zasady bezpieczeństwa w trakcie wycieczek pieszych przemieszczających się po drogach publicznych:
- dzieci w wieku powyżej 10 lat
- Grupa dzieci w wieku powyżej lat 10 lat, może się poruszać tylko prawą stroną jezdni.
- Zabrania się ruchu po jezdni grupy w czasie mgły.
- Liczba dzieci idących jezdnią w kolumnie obok siebie nie może przekraczać 4, pod warunkiem, że grupa nie zajmuje więcej niż połowy szerokości jezdni.
- Jeżeli przemarsz grupy dzieci odbywa się w warunkach niedostatecznej widoczności pierwszy i ostatni z idących z lewej strony są obowiązani nieść latarki: pierwszy - ze światłem białym, skierowanym
do przodu, ostatni - ze światłem czerwonym, skierowanym do tyłu;
- dzieci w wieku poniżej 10 lat
- Grupa dzieci w wieku do lat 10 jest obowiązana korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku - z pobocza. Jeżeli nie ma pobocza lub czasowo nie można z niego korzystać, grupa może korzystać z jezdni, pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania
miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi. - Grupa idącą po poboczu lub jezdni jest obowiązana iść lewą stroną drogi.
- Dzieci w wieku do 10 lat mogą iść tylko dwójkami pod nadzorem, co najmniej jednej osoby pełnoletniej.
- Zabrania się ruchu po jezdni grupy w czasie mgły oraz w warunkach niedostatecznej widoczności.
- Udział uczniów niepełnoletnich w wycieczkach i imprezach wymaga pisemnej zgody rodziców bądź prawnych opiekunów. Podpisane oświadczenia przechowuje kierownik wycieczki w sekretariacie szkoły.
- Udział uczniów w wycieczkach przedmiotowych odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych nie wymaga pisemnej zgody rodziców bądź prawnych opiekunów.
- Rodzice najpóźniej dwa dni przed wycieczką powinni być pisemnie powiadomieni o:
- miejscu i godzinie zbiorki na wycieczkę,
- miejscu i przewidywanej godzinie powrotu z wycieczki,
- dokładnym adresie pobytu wraz z numerem telefonu,
- przewidywanej trasie wycieczki,
- telefonie kontaktowym do kierownika wycieczki.
- Nie wolno zatrzymywać się w czasie jazdy autobusem w celu wysadzenia dzieci.
- W wycieczkach nie mogą brać udziału uczniowie w stosunku, do których istnieją przeciwwskazania lekarskie.
- W wycieczkach nie mogą brać udziału uczniowie, którzy zostali zawieszeni w prawach ucznia.
- Uczniowie niepełnosprawni, o ile nie ma przeciwwskazań zdrowotnych, mogą brać udział w wycieczkach i imprezach, a organizatorzy tych wycieczek i imprez powinni zapewnić im warunki odpowiednie do specyficznych potrzeb wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
- Rodzice zobowiązani są poinformować kierownika wycieczki o stanie zdrowia dziecka, prowadzonym leczeniu, ewentualnych alergiach i innych przeciwwskazaniach.
- Na wycieczce nie wolno bez pisemnej zgody rodziców podawać uczniom żadnych lekarstw, można stosować jedynie środki opatrunkowe. Do ucznia z objawami chorobowymi należy wezwać lekarza. Kierownik musi domagać się wystawienia przez lekarza po interwencji karty wizyty opatrzonej pieczątką zakładu opieki zdrowotnej i lekarza.
- Uczestnicy wycieczki i imprezy powinni być ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków,
a w przypadku wycieczki lub imprezy zagranicznej, ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia. - Zgodę na zorganizowanie wycieczek i imprez wyraża dyrektor szkoły.
- Przeprowadzenie wycieczki bez zatwierdzenia stanowi naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych.
- Dyrektor szkoły wyznacza kierownika wycieczki lub imprezy spośród pracowników pedagogicznych szkoły o kwalifikacjach odpowiednich do realizacji określonych form krajoznawstwa i turystyki.
- Kierownikiem imprezy turystyki kwalifikowanej może być osoba, posiadająca uprawnienia przewodnika turystycznego, przodownika lub instruktora turystyki kwalifikowanej PTTK lub pilota wycieczek, bądź stopień trenera lub instruktora odpowiedniej dyscypliny sportu.
- Warunkiem wyjazdu klasy na wycieczkę lub imprezę jest udział, co najmniej 80 % uczniów z danej klasy. Udział w wycieczce jest przywilejem, którego uczeń może być pozbawiony za naruszenie statutu szkoły
i niewywiązywanie się ze szkolnych obowiązków. - Dopuszcza się udział w wycieczce uczniów z innych klas.
- W zależności od celu i programu wycieczki opiekunem może być także niebędąca pracownikiem pedagogicznym szkoły, wyznaczona przez dyrektora szkoły.
- W przypadku większej niż jeden liczby opiekunów przynajmniej jeden z nich powinien być nauczycielem. Opiekunowie potwierdzają własnoręcznym podpisem na karcie wycieczki przyjęcie odpowiedzialności za bezpieczeństwo powierzonych im dzieci.
- Po uzgodnieniu terminu z dyrektorem kierownik wycieczki pobiera pakiet dokumentów do wypełnienia:
- kartę wycieczki w 2 egzemplarzach,
- harmonogram wycieczki w 2 egzemplarzach,
- listę uczestników w 2 egzemplarzach,
- wzór zgody rodziców na uczestnictwo dziecka w wycieczce,
- wzór oświadczeń rodziców w sprawie hospitalizacji, leczenia oraz odpowiedzialności
za szkody materialne wyrządzone przez młodzież oraz o zażywaniu i posiadaniu niedozwolonych używek,
- wzór oświadczenia kierownika wycieczki i opiekunów w sprawie odpowiedzialności
za zdrowie i życie uczestników wycieczki,
- regulamin wycieczki.
- Wszystkie dokumenty należy przygotować w dwóch egzemplarzach: jeden komplet dokumentów zostaje w szkole.
- Wypełnioną dokumentację kierownik wycieczki składa u dyrektora w celu zatwierdzenia.
- Terminy składania dokumentacji:
- wycieczki poza teren szkoły w obrębie miejscowości gdzie zlokalizowana jest szkoła – 2 dni przed terminem wycieczki,
- wycieczki jednodniowe – 2 dni przed terminem wycieczki,
- wycieczki dwu- i trzydniowe – 3 dni przed terminem wycieczki,
- wycieczki trwające ponad trzy dni i zagraniczne – 5 dni przed terminem wycieczki.
- Rozliczenia kosztów wycieczki dokonuje kierownik wycieczki. Z rozliczeniem zapoznaje uczniów oraz ich rodziców. Rozliczenie przechowuje wraz z dokumentacją wycieczki do końca roku szkolnego, w trakcie, którego miała miejsce wycieczka.
- Po zakończeniu wycieczki kierownik ma obowiązek omówić z uczestnikami jej przebieg, ze szczególnym uwzględnieniem ewentualnych niepoprawnych zachowań lub naruszeń zasad bezpieczeństwa.
- W pokoju nauczycielskim należy umieścić informację o planowanej wycieczce (klasa, termin, opiekunowie).
§ 4. Zakup wycieczki w biurze podróży
- Przy organizacji wycieczki szkoła może skorzystać z oferty biur podróży.
- W umowie o świadczenie usług turystycznych należy określić:
- czas trwania imprezy turystycznej,
- program imprezy turystycznej obejmujący rodzaj, jakość i terminy oferowanych usług, w tym: rodzaj, klasę, kategorie lub charakterystykę środka transportu, położenie, rodzaj i kategorie obiektu zakwaterowania według przepisów kraju pobytu, Ilość i rodzaj posiłków,
- cenę imprezy turystycznej, wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeżeli nie są one zawarte w cenie, oraz wyraźne sformułowanie okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny,
- sposób zapłaty,
- rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela,
- sposób zgłaszania reklamacji związanych z wykonywaniem usług przez organizatora turystyki lub osobę z nim współpracującą wraz z podaniem terminu zgłaszania takich reklamacji,
- podstawy prawne umowy i konsekwencje prawne wynikające z umowy.
§ 5. Opieka w czasie wycieczek i imprez turystycznych
- Opiekę nad uczniami biorącymi udział w wycieczce sprawują opiekunowie grupy.
- Nadzór nad pracą opiekunów sprawuje kierownik wycieczki.
- W trakcie trwania wycieczki nie przewiduje się „czasu wolnego”, a uczniowie przebywają przez cały czas pod nadzorem opiekunów.
- Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece szkoły lub placówki, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki, w jakich będą się one odbywać.
- Niezależnie od kryteriów określonych w pkt 4 wymagana liczba uczestników znajdujących się pod opieką jednego opiekuna , poza kierownikiem, w trakcie wyjść, wyjazdów, wycieczek i imprez wynosi odpowiednio:
- pieszych i autobusowych w obrębie miejscowości gdzie zlokalizowana jest szkoła:
1 opiekun na 30 osób, - turystyki kwalifikowanej (piesze nizinne i górskie, narciarskie, rowerowe, żeglarskie, kajakowe): 1 opiekun na 10 osób, kierownikiem jednym z opiekunów wycieczki turystyki kwalifikowanej musi być nauczyciel wychowania fizycznego,
- przy użyciu środków komunikacji zbiorowej, także w miejscowości gdzie zlokalizowana jest szkoła: 1 opiekun na 15 osób,
- autobusowych poza miejscowość gdzie zlokalizowana jest szkoła: 1 opiekun
- pieszych i autobusowych w obrębie miejscowości gdzie zlokalizowana jest szkoła:
na 15 osób,
- kolejowych:
- w przypadku przejazdu wagonem z przedziałami: 1 opiekun w każdym przedziale
(1:5, 1:7 – w zależności od standardu wagonu), - w przypadku przejazdu wagonem bez przedziałów: 1 opiekun na 15 osób jeżeli
w grupie są uczniowie niepełnosprawni, niezależnie od rodzaju wycieczki powinien być zapewniony dodatkowy opiekun zajmujący się maksymalni pięcioma uczniami
- w przypadku przejazdu wagonem z przedziałami: 1 opiekun w każdym przedziale
z orzeczeniem o niepełnosprawności,
- kierownik wycieczki nie może sprawować funkcji opiekuna jednej z grup,
- każdy z opiekunów musi mieć imiennie przydzieloną grupę uczestników, nad którymi sprawuje opiekę.
- Wycieczki piesze lub narciarskie na terenach górskich, leżących na obszarach parków narodowych
i rezerwatów przyrody oraz leżących powyżej 1000 m. n.p.m. lub których zagospodarowanie rekreacyjno-sportowe kwalifikuje do uprawiania turystyki i sportu w górach, mogą prowadzić wyłącznie górscy przewodnicy turystyczni. - W wycieczkach rowerowych mogą brać udział wyłącznie uczniowie posiadający kartę rowerową. Długość dziennych odcinków trasy nie powinna przekraczać 20 km Należy wybierać ścieżki rowerowe i drogi niepubliczne, lub drogi publiczne o małym natężeniu ruchu.
- Zabrania się prowadzenia wycieczek z młodzieżą podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi.
- Niedopuszczalne jest urządzanie ślizgawek i lodowisk na rzekach, stawach, jeziorach i innych zbiornikach wodnych.
- W czasie gwałtownego załamania warunków pogodowych należy wycieczkę odwołać.
- Nie wolno uczestnikom wycieczki zezwalać na kąpiel, pływanie na łodziach, kajakach, jeżeli nie zostało to uwzględnione w programie wycieczki.
- Jeżeli specyfika wycieczki tego wymaga, jej uczestników zaznajamia się z zasadami bezpiecznego przebywania nad wodą lub w górach.
- Osoby pozostające pod opieką szkoły lub placówki mogą pływać oraz kąpać się tylko w obrębie "kąpielisk", „miejsc wykorzystywanych do kąpieli” i "pływalni” w rozumieniu ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych.
- Nauka pływania może odbywać się tylko w miejscach specjalnie do tego celu wyznaczonych i przystosowanych.
- Uczącym się pływać i kąpiącym się zapewnia się stały nadzór ratownika lub ratowników
i ustawiczny nadzór opiekuna lub opiekunów ze strony szkoły bądź placówki. - Kajaki i łodzie, z których korzystają uczestnicy wycieczek wyposaża się w sprzęt ratunkowy.
- Ze sprzętu pływającego korzystają jedynie osoby przeszkolone w zakresie jego obsługi oraz posługiwania się wyposażeniem ratunkowym.
- Niedopuszczalne jest używanie łodzi i kajaków podczas silnego wiatru.
- Przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz przybycia do punktu docelowego należy bezwzględnie sprawdzić stan liczbowy uczniów.
- Długość trasy i tempo należy dostosować do wydolności najsłabszego uczestnika każdej wycieczki.
- Kierownik lub jeden z opiekunów musi posiadać umiejętność udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
- W przypadku, gdy podczas trwania wycieczki miał miejsce wśród jego uczestników wypadek stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków w szkołach placówkach publicznych. W razie wystąpienia wypadku kierownik i opiekunowie zobowiązani są niezwłocznie zapewnić poszkodowanemu opiekę, udzielić pierwszej pomocy i sprowadzić fachową pomoc, a następnie zawiadomić dyrektora szkoły i rodziców/prawnych opiekunów poszkodowanego dziecka.
- Nauczyciele wychowania fizycznego będący opiekunami uczniów podczas imprez i zawodów sportowych podlegają regulaminom opracowanym przez organizatora tych imprez i zawodów, zobowiązani są jednak również do przestrzegania niniejszego regulaminu, szczególnie w kwestiach dotyczących obowiązków kierownika i opiekuna wycieczki oraz sprawowania opieki nad uczniami.
§ 6. Obowiązki kadry i uczestników wycieczki i imprezy turystycznej
1. Do obowiązków kierownika wycieczki należy:
- przed planowanym wyjazdem uzyskać zgodę dyrekcji na organizację wycieczki,
- w przypadku zakupu wycieczki w biurze podróży zweryfikowanie jego wiarygodności poprzez sprawdzenie wpisu do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych prowadzonego przez marszałka województwa oraz sprawdzenie polisy ubezpieczenia na rzecz klientów lub gwarancji bankowej lub gwarancji ubezpieczeniowej,
- powinien zawierać opis celów edukacyjnych wycieczki i harmonogram zajęć,
- powinien być dostosowany do możliwości percepcyjnych, emocjonalnych i zdrowotnych uczestników (wycieczki piesze lub inne wymagające większego wysiłku fizycznego muszą uwzględniać kondycje uczestników),
- powinien obejmować cały czas pobytu na wycieczce,
- planować aktywny udział wszystkich uczestników, chociażby w sprawach organizacyjnych, porządkowych, w prowadzeniu zabaw i gier podczas podróży czy w miejscu pobytu,
- wypełnienie oraz przedłożenie dyrekcji karty wycieczki w celu zatwierdzenia, jeżeli jest przewidziany nocleg, należy dołączyć adres i numery telefonów,
- regulamin wycieczki (imprezy) powinien zawierać następujące elementy:
- nazwę wycieczki,
- dane organizatora,
- termin,
- trasę (w przypadku wycieczek kilkudniowych z rozbiciem na poszczególne dni),
- zasady obowiązujące na wycieczce (podczas imprezy),
- zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki lub imprezy oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie,
- zapoznanie uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnienie warunków ich przestrzegania,
- jeżeli specyfika wycieczki tego wymaga zaznajomienie jej uczestników z zasadami bezpiecznego przebywania nad wodą lub w górach,
- nadzór nad zaopatrzeniem uczestników w niezbędny sprzęt i ekwipunek oraz posiadanie apteczki pierwszej pomocy,
- na kilka dni przed wyjazdem na wycieczkę autobusową powyżej 100 km kierownik wycieczki ma obowiązek zgłosić na policje prośbę o kontrolę pojazdu,
- podział zadań dla uczestników,
- posiadanie przy sobie listy wszystkich uczestników z adresem, numerem telefonu i numerem PESEL,
- udzielenie natychmiastowej pomocy w razie wypadku, w szczególnym wypadku wezwanie pogotowia oraz powiadomienie rodziców (prawnych opiekunów) i dyrektora szkoły,
- w czasie trwania wycieczki, szczególnie wycieczki wielodniowej kierownik wycieczki winien kontaktować się telefonicznie z dyrektorem szkoły informując o przebiegu wycieczki i ewentualnych nieprzewidzianych sytuacjach,
- dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki lub imprezy,
- kierownik wycieczki odpowiada za terminowe regulowanie zobowiązań finansowych z nią związanych,
- podsumowanie, ocena i rozliczenie finansowe imprezy po jej zakończeniu.
- dokumentowanie wycieczek:
- nieobowiązkowo - nieformalna, świadcząca o efektach wycieczki (film, kronika, album, wystawa fotografii lub pamiątek, relacje obowiązków prasie szkolnej obowiązków innej, opisy, eksponaty obowiązków wydawnictwa wzbogacające pomoce dydaktyczne);
- dowodami finansowymi są przede wszystkim podpisane przez rodziców dzieci listy wpłat oraz rachunki, faktury i bilety wydawane przez uprawnione do danego rodzaju działalności podmioty gospodarcze – w wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach mogą to być oświadczenia
o poniesionym wydatku podpisane przez kierownika wycieczki oraz wszystkich opiekunów, jednak wydatki tego typu nie mogą przekroczyć 20 % kosztów wycieczki.
2. Do obowiązków opiekuna wycieczki należy:
- sprawdzanie stanu liczbowego jej uczestników przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu,
w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego, - współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki lub imprezy,
- nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez uczestników ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,
- nadzorowanie wykonywania zadań przydzielonych uczniom,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika,
- sprawdzenie, czy wyposażenie pokojów spełnia wymagania, a otoczenie miejsca noclegu jest bezpieczne.
3. Uczestnik wycieczki jest zobowiązany:
- złożyć pisemną zgodę rodziców/prawnych opiekunów na udział w wycieczce
- przybyć na miejsce zbiórki najpóźniej 20 min. przed wyjazdem,
- swoje przybycie zgłosić kierownikowi wycieczki,
- posiadania ze sobą w trakcie wycieczki ważnej legitymacji szkolnej, a w przypadku wycieczek zagranicznych dodatkowo dowodu osobistego lub paszportu,
- ubrania się w odzież stosowną do warunków i miejsca wyjazdu,
- poinformować opiekuna wycieczki o ewentualnym złym samopoczuciu, zabrania się przyjmowania leków bez wiedzy opiekuna
- wykonywać polecenia kierownika, opiekunów, pilota i przewodnika,
- przestrzegać zakazu palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania narkotyków oraz innych środków odurzających,
- w środkach transportu zająć miejsce wyznaczone przez opiekuna,
- nie zaśmiecać pojazdu,
- korzystać z urządzeń technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem,
- traktować z należytym respektem obiekty zabytkowe i eksponaty muzealne,
- w czasie postoju i zwiedzania nie oddalać się bez zgody opiekuna,
- dbać o higienę i schludny wygląd,
- w przypadku wycieczek wielodniowych obowiązuje cisza nocna w godzinach od 22.00 do 6.00, zabrania się przebywania poza przydzielonymi na nocleg pokojami w czasie ciszy nocnej, potrzeby fizjologiczne załatwia się przed ciszą nocną, wyjście do ubikacji po godzinie 22.00 wymaga osobnego pozwolenia kierownika wycieczki bądź jednego z opiekunów,
- nie oddalać się z miejsca zakwaterowania bez zgody opiekuna,
- w czasie przebywania w schroniskach i innych obiektach noclegowych przestrzegać postanowień
i regulaminów tych obiektów, - zachowywać się zgodnie z ogólnymi zasadami dobrego wychowania i kultury,
- pomagać słabszym i być życzliwym wobec innych uczestników.
- wobec uczestników, którzy nie przestrzegają regulaminu i zasad przepisów bezpieczeństwa, będą wyciągnięte konsekwencje zgodnie z kryteriami ocen zachowania zawartymi
w wewnątrzszkolnym systemie oceniania.
§ 7. Wycieczki zagraniczne
- Szkoła może organizować wycieczki i imprezy zagraniczne w formie wycieczek przedmiotowych, krajoznawczo-turystycznych, wycieczek turystyki kwalifikowanej i obozów wędrownych.
- Zabrania się organizowania zielonych szkół poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
- Zgodę na zorganizowanie wycieczek i imprez zagranicznych wyraża dyrektor szkoły po zawiadomieniu organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
- Zawiadomienie, zawiera w szczególności:
- nazwę kraju,
- czas pobytu,
- program pobytu,
- imię i nazwisko kierownika lub opiekunów,
- listę uczniów biorących udział w wyjeździe wraz z określeniem ich wieku.
- Kierownikiem wycieczki zagranicznej może być osoba znająca język obcy w stopniu umożliwiającym porozumienie się w kraju docelowym.
§ 8. Finansowanie wycieczek
- Szkolna działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki może być finansowana ze środków pozabudżetowych, w szczególności:
- z odpłatności uczniów biorących w niej udział,
- ze środków pochodzących z działalności samorządu uczniowskiego i organizacji młodzieżowych działających na terenie szkoły,
- ze środków wypracowanych przez uczniów,
- ze środków przekazanych przez radę rodziców lub radę szkoły, a także osoby fizyczne i prawne,
- ze środków pozyskanych od organizacji i stowarzyszeń wspierających oświatę oraz od sponsorów,
- ze środków Unii Europejskiej, pozyskanych przez nauczycieli w ramach realizacji unijnych programów i projektów edukacyjnych.
- Uczniowie będący w trudnej sytuacji finansowej, którzy chcieliby wziąć udział w wycieczce mogą zwrócić się za pośrednictwem wychowawcy o dofinansowanie z funduszy Rady Rodziców.
- Kierownicy i opiekunowie wycieczek i imprez nie ponoszą żadnych kosztów związanych z udziałem w wycieczce.
- Rodzice, którzy zadeklarowali udział swojego dziecka w wycieczce, a następnie deklarację tę wycofali, zobowiązani są do pokrycia strat, jakie powstały z tego tytułu.
§ 9. Postanowienia końcowe
- Uczniowie, którzy nie uczestniczą w wycieczce klasowej organizowanej w dniach zajęć szkolnych mają obowiązek brać udział w zajęciach z klasą wskazaną przez wychowawcę lub dyrektora szkoły.
- Listę tych uczniów wraz z rubrykami do odnotowania frekwencji wychowawca dołącza do odpowiedniego dziennika lekcyjnego.
- Na odstępstwa od wyżej wymienionych punktów regulaminu musi wyrazić zgodę dyrektor szkoły.
- Wszystkie pisma wysyłane w sprawie wycieczki powinny być podpisane przez kierownika wycieczki
i zatwierdzone przez Dyrektora szkoły. - Klasowe lub grupowe wyjście uczniów poza teren szkoły, organizowane w ramach lekcji w celu realizacji programu nauczania nie stanowi wycieczki w rozumieniu niniejszego regulaminu. Nauczyciel organizujący takie wyjście, musi uzyskać na nie zgodę dyżurującego wicedyrektora. Wyjście należy odnotować w dzienniku lekcyjnym.
- W sprawach nie uregulowanych niniejszym regulaminem stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu Pracy, Statutu Szkoły oraz rozporządzeń MEN w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w szkołach i w sprawie zasad i warunków organizowania przez szkoły krajoznawstwa i turystyki.
- Zmiany do niniejszego Regulaminu mogą być wprowadzone w trybie i na zasadach właściwych
dla jego uchwalenia. - Jeżeli liczba zmian w Regulaminie jest znaczna, opracowuje się nowy tekst jednolity Regulaminu.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia – 01.09.2018r.
KARTA WYCIECZKI
Nazwa i adres szkoły: Szkoła Podstawowa nr 82 im. Świętej Jadwigi Królowej Polski,
31-814 Kraków, os. Kalinowe 17
Cel wycieczki: …………………………………………………………………………….…………..……………………………………………..
……………………………………….…………………………………………….…….……..…………
Nazwa kraju1)/miasto/trasa wycieczki: ……………..…………………….…………………………………
……………………………………….……………………………………………….……………………
Termin: ………………………………………………………………………………………………………
Numer telefonu kierownika wycieczki: ………………………………………………………..
Liczba uczniów: ………………, w tym uczniów niepełnosprawnych: …………………
Klasa: ……………………………..
Liczba opiekunów wycieczki: …………
Środek transportu: …………………………………………………………………
Data, godzina wyjazdu oraz powrotu | Długość trasy (w kilometrach) |
Miejscowość docelowa i trasa powrotna |
Szczegółowy program wycieczki od wyjazdu do powrotu | Adres miejsca noclegowego i żywieniowego oraz przystanki i miejsca żywienia |
OŚWIADCZENIE
Zobowiązuję się do przestrzegania przepisów dotyczących bezpieczeństwa w czasie wycieczki.
Kierownik wycieczki Opiekunowie wycieczki
……………………………………. 1. ……………………………………………
(imię i nazwisko oraz podpis)
- 2. …………………………………………….
- …………………………………………….
4. ……………………………………………
5. …………………………………………….
(imiona i nazwiska oraz podpisy)
ZATWIERDZAM ….……………………………………………..…
(data i podpis dyrektora szko
KARTA WYJŚCIA
Nazwa i adres szkoły: Szkoła Podstawowa nr 82 im. Świętej Jadwigi Królowej Polski,
31-814 Kraków, os. Kalinowe 17
Data: …………………………………………………
Cel/program wyjścia: …………………………………………………………………….…………..………
……………………………………….…………………………………………….…….……..…………
……………………………………….…………………………………………….………………………
Miejsce/ godzina wyjścia lub zbiórki: ……………..…………………….…………………………………
Miejsce/ godzina powrotu: ………………………….…………………….…………………………………
……………………………………….……………………………………………….……………………
Liczba uczniów: ………
Opiekunowie
- ……………..…………………………… ……………………………………..
- ……………..…………………………… ……………………………………..
- ……………..…………………………… ……………………………………..
- ……………..…………………………… ……………………………………..
- ……………..…………………………… ……………………………………..
(imiona i nazwiska) (podpisy)
ZATWIERDZAM ….……………………………………………..…
( podpis dyrektora szkoły)
Obowiązki kierownika wycieczki:
- zapewnia warunki do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki lub imprezy oraz sprawuje nadzór w tym zakresie,
- zapoznaje uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich przestrzegania,
- nadzoruje zaopatrzenie uczestników w sprawny sprzęt i ekwipunek oraz apteczkę pierwszej pomocy,
- dokonuje podziału zadań wśród uczestników,
- dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki lub imprezy,
- dokonuje podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki lub imprezy po jej zakończeniu.
OŚWIADCZENIE OPIEKUNÓW WYCIECZKI
- ………………………………………….
- ………………………………………….
- …………………………………………..
- …………………………………………..
OŚWIADCZENIE
Oświadczam, że zapoznałam (zapoznałem) się z przepisami dotyczącymi zasad bezpieczeństwa
na wycieczkach dla dzieci i młodzieży, a w szczególności z:
- rozporządzeniem Ministra Edukacji narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001r.
w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły
i placówki krajoznawstwa i turystyki, - rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
Zobowiązuję się do przestrzegania postanowień w nich zawartych oraz biorę pełną odpowiedzialność za życie i zdrowie powierzonych mej opiece uczniów na czas trwania wycieczki.
Zakres czynności opiekuna wycieczki:
- Sprawuje opiekę nad powierzonymi uczniami – 24 godziny na dobę.
- Współdziała z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki.
- Sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
- Nadzoruje wykonanie zadań przydzielonych uczniom.
- Wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika.
Deklaracja w sprawie ochrony zdrowia i życia dziecka na wycieczce:
W poczuciu pełnej odpowiedzialności za bezpieczeństwo zdrowia i życia dzieci powierzonych mej opiece na wycieczce krajoznawczo – turystycznej w okresie od dnia ……………….. do dnia ………………..oświadczam, co następuje:
- z należytą uwagą i zrozumieniem zapoznałam (zapoznałem) się z materiałami i przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa, zdrowia i życia dzieci i młodzieży,
- zobowiązuję się do skrupulatnego przestrzegania i stosowania zawartych w tych przepisach wskazówek, środków i metod w czasie pełnienia przeze mnie obowiązków opiekuna wycieczki/imprezy.
………………………………..
………………………………..
………………………………..
………………………………..
………………………………………
miejscowość i data
OŚWIADCZENIE RODZICÓW/OPIEKUNÓW
- Wyrażamy zgodę na udział naszego dziecka …………………………………………… ucz. klasy……………w wycieczce szkolnej, /imprezie klasowej/, która odbędzie się w dniach/dniu ………………………na trasie …………………………………………………
- Zobowiązujemy się pokryć koszty uczestnictwa.
- Zobowiązujemy się do zapewnienia jej/jego bezpieczeństwa w drodze pomiędzy miejscem zamieszkania a miejsce zbiórki i rozwiązania wycieczki.
- Jednocześnie oświadczamy, że nie widzimy przeciwwskazań zdrowotnych do uczestnictwa naszego dziecka w ww. wycieczce zgodnie z programem.
- Zgadzamy się również na przeprowadzenie niezbędnych zabiegów i hospitalizację w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia naszego dziecka.
- Zobowiązujemy się pokryć koszty ewentualnych szkód wyrządzonych przez nasze dziecko w czasie trwania ww. wycieczki.
- Zobowiązujemy się do natychmiastowego odebrania naszego dziecka w trakcie trwania wycieczki w przypadku znalezienia przy nim bądź zażywania przezeń niedozwolonych substancji (narkotyki, alkohol, papierosy) oraz gdy jego zachowanie zagraża zdrowiu lub życiu jego, bądź innych uczestników wycieczki.
………………………………………
miejscowość i data
……………………………………………………
podpisy rodziców/prawnych opiekunów
REGULAMIN WYCIECZKI
- Podstawowym celem wycieczki jest realizacja celów dydaktyczno – wychowawczych.
- Relacje uczeń – uczeń:
- szanujemy potrzebę prywatności,
- pamiętamy o istnieniu pojęcia „cudza własność”,
- dbamy o przyjazną atmosferę tak, aby nikt nie czuł się samotny i wyobcowany,
- nie stosujemy przemocy,
- uznajemy istnienie odmiennego zdania na dany temat.
- Relacje uczeń – opiekun, opiekun – uczeń:
- szanujemy się nawzajem,
- uczestników obowiązuje stosowanie się do poleceń opiekunów.
- Każdy uczestnik wycieczki zobowiązany jest:
- zapoznać się z zasadami regulaminu wycieczek szkolnych, oraz bezwzględnie się do nich stosować,
- zapoznać się z harmonogramem wycieczki, czynnie uczestniczyć we wszystkich zajęciach o ile nie został z tych zajęć zwolniony przez kierownika wycieczki, opiekuna lub lekarza,
- wykonywać polecenia oraz dostosować się do nakazów i zakazów wydawanych przez organizatorów (opiekunowie, kierownik, przewodnik, kierowca, pilot),
- zachowywać się w sposób kulturalny i zdyscyplinowany, Twoje zachowanie może mieć wpływ na bezpieczeństwo innych osób!
- nie oddalać się od grupy,
- pamiątki można kupować tylko za wyraźnym pozwoleniem kierownika wycieczki,
- przestrzegać zasad poruszania się po drogach, transportu zbiorowego, bezpieczeństwa przeciwpożarowego,
- informować opiekunów o jakichkolwiek sytuacjach niebezpiecznych mogących zagrażać życiu i zdrowiu uczestników wycieczki,
- zgłaszać opiekunowi wycieczki wszelkie objawy złego samopoczucia, zabrania się przyjmowania leków bez wiedzy i zgody kierownika wycieczki lub jednego z jej opiekunów,
- dostosować się do obowiązujących w obiektach muzealnych regulaminów,
- dbać o czystość, ład i porządek w miejscach, w których się przebywa,
- kulturalnie odnosić się do opiekunów, kolegów i innych osób,
- pomagać słabszym, mniej sprawnym,
- bezwzględnie przestrzegać zakazu palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania narkotyków oraz innych środków odurzających.
- Każdy uczestnik ma prawo:
- do udziału we wszystkich zajęciach programowych, a poprzez swoich przedstawicieli uczestniczyć w opracowywaniu programu wycieczki,
- wyrażać publicznie swoje poglądy oraz zwracać się ze wszystkimi problemami do kierownika i opiekunów,
- do radosnego wypoczynku.
- Wobec uczestników, którzy nie przestrzegają regulaminu i zasad przepisów bezpieczeństwa, będą wyciągane konsekwencje zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania.
Niniejszym oświadczam, że:
1. Zostałam zapoznana (zostałem zapoznany) z programem i regulaminem wycieczki,
2. Zobowiązuję się do przestrzegania regulaminu wycieczki.
Lp. | Imiona i nazwiska | Podpis | Data |
REGULAMIN WYCIECZKI KILKUDNIOWEJ
- 1.Podstawowym celem wycieczki jest realizacja celów dydaktyczno – wychowawczych.
- 2.Relacje uczeń – uczeń:
- szanujemy potrzebę prywatności,
- pamiętamy o istnieniu pojęcia „cudza własność”,
- dbamy o przyjazną atmosferę tak, aby nikt nie czuł się samotny i wyobcowany,
- nie stosujemy przemocy,
- uznajemy istnienie odmiennego zdania na dany temat.
- 3.Relacje uczeń – opiekun, opiekun – uczeń:
- szanujemy się nawzajem,
- uczestników obowiązuje stosowanie się do poleceń opiekunów.
- 4.Każdy uczestnik wycieczki zobowiązany jest:
- zapoznać się z zasadami regulaminu wycieczek szkolnych oraz bezwzględnie się do nich stosować,
- zapoznać się z harmonogramem wycieczki oraz bezwzględnie go przestrzegać,
- wykonywać polecenia oraz dostosować się do nakazów i zakazów wydawanych przez organizatorów (opiekunowie, kierownik, przewodnik, kierowca, pilot),
- zachowywać się w sposób kulturalny i zdyscyplinowany. Twoje zachowanie może mieć wpływ na bezpieczeństwo innych osób!,
- nie oddalać się od grupy,
- przestrzegać zasad poruszania się po drogach, transportu zbiorowego, bezpieczeństwa przeciwpożarowego,
- informować opiekunów o jakichkolwiek sytuacjach niebezpiecznych mogących zagrażać życiu i zdrowiu uczestników wycieczki,
- zgłaszać opiekunowi wycieczki wszelkie objawy złego samopoczucia,
- dostosować się do obowiązujących w obiektach muzealnych regulaminów,
- dbać o czystość, ład i porządek w miejscach, w których się przebywa,
- kulturalnie odnosić się do opiekunów, kolegów i innych osób,
- pomagać słabszym, mniej sprawnym,
- bezwzględnie przestrzegać zakazu palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania narkotyków oraz innych środków odurzających.
- 5.Miejsce zakwaterowania:
- w miejscu zakwaterowania respektujemy regulamin ośrodka,
- zachowujemy ciszę nocną od godziny 22.00 do godz. 6.00,
- dbamy o sprzęt na terenie ośrodka tak, aby pozostał takim, jakim go zastaliśmy,
- za powstałe szkody odpowiada bezpośredni sprawca szkody, jeżeli sprawca nie jest znany odpowiada solidarnie cała grupa.
- 3.Miejsca publiczne:
- przed każdym wyjściem ustawiamy się w celu przeliczenia uczestników,
- w miejscach publicznych stosujemy się do przepisów ruchu drogowego,
- dostosowujemy się do obowiązujących w obiektach muzealnych regulaminów.
- 4.Wobec uczestników, którzy nie przestrzegają regulaminu i zasad przepisów bezpieczeństwa, będą wyciągane konsekwencje zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania.
Niniejszym oświadczam, że:
- Zostałam zapoznana (zostałem zapoznany) z programem i regulaminem wycieczki,
- Zobowiązuję się do przestrzegania regulaminu wycieczki kilkudniowej (biwaku).
Lp. | Imiona i nazwiska | Podpis | Data |
REGULAMIN WYJŚŚCIA DO KINA/TEATRU/MUZEUM
- Zbiórka w dniu ……………….. o godzinie ………przy szkole.
- Ustawiamy się pod szkołą.
- Wsiadamy spokojnie do autobusu i zajmujemy miejsca.
- Wyjazd spod szkoły o godzinie ………
- Podczas jazdy nie wstajemy z miejsc, nie stajemy na siedzeniach i nie wychylamy się przez okna. Zachowujemy porządek, nie zostawiamy żadnych śmieci.
- Za szkody powstałe w trakcie wycieczki odpowiada sprawca, a rodzice (opiekunowie prawni) ponoszą koszty naprawienia szkody. Jeżeli sprawca jest nieznany odpowiada solidarnie cała grupa.
- Po przyjeździe na miejsce wychodzimy spokojnie z autobusu, ustawiamy się i ruszamy na znak opiekunów.
- Zachowujemy szczególną ostrożność podczas przechodzenia przez ulicę.
- Nie oddalamy się od grupy pod żadnym pozorem!
- Na sali zajmujemy wyznaczone miejsca.
- O każdym wyjściu do toalety informujemy kierownika lub opiekuna.
- Zachowujemy się kulturalnie.
- Zabieramy ze sobą wszystkie opakowania i papierki!
- Po zakończeniu spektaklu zbieramy się w grupę pod budynkiem i udajemy w kierunku autobusu.
- Po powrocie do szkoły udajemy się na lekcje lub rozchodzimy się do domu.
- Wobec uczestników, którzy nie przestrzegają regulaminu i zasad przepisów bezpieczeństwa, będą wyciągane konsekwencje zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania.
Niniejszym oświadczam, że:
1. Zostałam zapoznana (zostałem zapoznany) z programem i regulaminem wycieczki,
2. Zobowiązuję się do przestrzegania regulaminu wyjazdu do kina/teatru/muzeum.
Lp. | Imię i nazwiska | Podpis | Data |
REGULAMIN WYJAZDU NA BASEN
Uczestnik wyjazdu zobowiązany jest:
- Zapoznać się z zasadami Regulaminu wyjazdu oraz bezwzględnie się do nich stosować.
- Wykonywać polecenia oraz dostosowywać się do nakazów i zakazów wydawanych przez organizatorów (opiekunów i kierownika).
- Zachowywać się w sposób kulturalny i zdyscyplinowany. Twoje zachowanie może mieć wpływ na bezpieczeństwo innych osób.
- Nie oddalać się od grupy.
- Przestrzegać zasad poruszania się po drogach, transportu zbiorowego, bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
- Informować opiekunów o jakichkolwiek sytuacjach niebezpiecznych mogących zagrażać życiu lub zdrowiu uczestników wyjazdu.
- Zgłaszać opiekunom wszelkie objawy złego samopoczucia.
- Zachować spokój w czasie drogi i na basenie.
- Przed wejściem na basen zapoznać się z regulaminem korzystania z basenu i bezwzględnie go przestrzegać.
- Z wszystkich urządzeń korzystać w sposób rozważny i zgodnie z ich przeznaczeniem.
- Osoby nie umiejące pływać mogą korzystać tylko z brodzików o maksymalnej głębokości 0,8 m.
- Na basenie bezwzględnie przestrzegać poleceń i wskazówek ratownika.
- Dbać o czystość, ład i porządek w miejscach, w których się przebywa.
- Kulturalnie
- Bezwzględnie przestrzegać zakazu palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania narkotyków oraz innych środków odurzających.
- Wobec uczestników, którzy nie przestrzegają regulaminu i zasad przepisów bezpieczeństwa, będą wyciągane konsekwencje zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania.
Niniejszym oświadczam, że:
1. Zostałam zapoznana (zostałem zapoznany) z programem i regulaminem wycieczki,
2. Zobowiązuję się do przestrzegania regulaminu wyjazdu na basen.
Lp. | Imię i nazwiska | Podpis | Data |
REGULAMIN WYCIECZKI GÓRSKIEJ
- Podstawowe obowiązki kierownika i opiekunów wycieczki górskiej:
- zapoznanie się oraz dostosowanie swoich planów aktywności do umiejętności, aktualnych warunków atmosferycznych, prognozy pogody, komunikatu lawinowego dla danego obszaru i zastosowanie się do zaleceń
i ograniczeń wynikających z ogłoszonego stopnia zagrożenia lawinowego oraz z panujących i przewidywanych warunków atmosferycznych, - użytkowanie sprzętu odpowiedniego do rodzaju podejmowanej aktywności, sprawnego technicznie i zgodnie z jego przeznaczeniem i zasadami użycia,
- bezzwłoczne informowanie podmiotów uprawnionych do wykonywania ratownictwa górskiego o zaistniałym wypadku lub zaginięciu osoby oraz
o innych zdarzeniach nadzwyczajnych mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo osób. - Organizacja wycieczek górskich dla młodzieży szkolnej powinna spełniać następujące warunki:
- młodzież należy stopniowo wprowadzać w coraz wyższe rejony górskie i na trasy o wyższej skali trudności,
- prowadząc młodzież w góry uwzględniamy normy wynikające z przesłanek fizjologicznych, dotyczących dystansu, czasu marszu i obciążenia młodych turystów.
- W czasie trwania wycieczki wszyscy uczestnicy podporządkują się poleceniom prowadzącego.
- Poruszamy się według ustalonego porządku:
- przewodnik idzie pierwszy, nikt nie może go wyprzedzać, on dyktuje tempo marszu,
- uczestnicy idą „gęsiego” w odstępach 1,5 do 2 metrów lub gdy teren na to pozwala,
- w luźnym szyku po kilka osób obok siebie,
- grupę zamyka opiekun grupy, za tą osobą nie należy pozostawać,
- grupa nie powinna rozciągać się na długiej przestrzeni.
- Na zboczach stromych, oślizgłych najsprawniejsi turyści znajdują się na początku
i na końcu grupy, pomagając mniej sprawnym. - Przy długich i stromych podejściach idziemy wolno, lecz równomiernie, unikamy odpoczynków w trakcie podejścia.
- Przy podchodzeniu pod górę nie należy rozmawiać, utrudnia to rytmiczne oddychanie i dodatkowo męczy.
- Przy schodzeniu w dół po stromych zboczach i w terenie skalnym należy zwracać uwagę na każdorazowe ustawienie stopy. Nigdy nie zbiegamy w dół.
- Na trasie odpoczywamy, co godzinę, czas trwania odpoczynku wynosi 15 minut (zdejmujemy plecaki, można usiąść, ale nie bezpośrednio na ziemi lub głazach, w czasie upału chronimy się do cienia).
- Główny odpoczynek może trwać 1,5 – 2 godziny i powinien być połączony z posiłkiem.
- Zbyt częste picie nie jest wskazane. Pragnienie zaspakajamy przede wszystkim
- zapoznanie się oraz dostosowanie swoich planów aktywności do umiejętności, aktualnych warunków atmosferycznych, prognozy pogody, komunikatu lawinowego dla danego obszaru i zastosowanie się do zaleceń
w czasie posiłków, przed wyruszeniem w trasę i po jej zakończeniu.
- W sytuacjach trudnych nie wzniecamy paniki, rygorystycznie podporządkowujemy się poleceniom prowadzącego wycieczkę:
- mgła – w razie zgubienia szlaku turystycznego cofamy się całą grupą
do ostatniego znaku, - burza – całą grupą schodzimy poniżej grzbietu lub grani i przeczekujemy burzę (uczestnicy pozbywają się metalowych przedmiotów, okrywają się pelerynami i w pozycji kucznej przeczekują burzę), uczestnicy obowiązkowo wyłączają wszystkie urządzenia wytwarzające pole elektromagnetyczne (telefony komórkowe, GPS-y)
- załamanie pogody (silne ochłodzenie, grad, opady śniegu z deszczem)
– schodzimy całą grupą do najbliższego schroniska lub osiedla albo docieramy do planowanego celu najbliższą, najłatwiejszą drogą, - lęk przestrzeni – pomagają oddelegowani doświadczeni uczestnicy
w pokonywaniu niebezpiecznego odcinka – nie dopuszczamy do paniki. - W razie wypadku osobom udającym się po pomoc dokładnie określamy miejsce wypadku i rodzaj
- Wychodząc zostawiamy zawsze w miejscu zakwaterowania listę uczestników wycieczki, a także informacje o jej trasie i godzinie powrotu.
- Na wycieczce przestrzegamy „KARTY TURYSTY”.
- mgła – w razie zgubienia szlaku turystycznego cofamy się całą grupą
KARTA TURYSTY
- Turystyka odradza Twe siły, pomaga każdemu, szczególnie młodzieży, poznawać kraj ojczysty.
- Przyroda i dorobek kultury są własnością nas wszystkich i Ty jesteś za nie odpowiedzialny.
- Turysta – Twój przyjaciel; służ mu radą i pomocą!
- Zwiedź to, o czym czytałeś, przeczytaj o tym, co masz zwiedzić!
- Dopuść naturę do głosu – nie hałasuj!
- Zostaw miejsce pobytu w takim stanie, w jakim chciałbyś je zastać!
- Ogień i szkło – źródłem niebezpieczeństw. Uważaj!
- Alkohol – wrogiem turystyki, unikaj go na wycieczce!
- Zachowaj ostrożność – Twoja lekkomyślność zagraża Tobie i innym!
- Turysta – wszędzie gościem; pozostawiaj po sobie dobre wspomnienia!
- Nie bądź obojętny wobec niewłaściwego zachowania innych!
- Doby humor pomaga turyście w każdej sytuacji – uśmiechnij się!
- Wobec uczestników, którzy nie przestrzegają regulaminu i zasad przepisów bezpieczeństwa, będą wyciągane konsekwencje zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniani
Niniejszym oświadczam, że:
- Zostałam zapoznana (zostałem zapoznany) z programem i regulaminem wycieczki
- Zobowiązuję się do przestrzegania regulaminu wycieczki górskiej.
Lp. | Imię i nazwiska | Podpis | Data |
ROZLICZENIE
Wycieczki szkolnej do ….……………………………………………. zorganizowanej w dniu ………………………………
- DOCHODY
1. Wpłaty uczestników: liczba osób: …… x koszt wycieczki: …………= ……………. zł
2. Inne wpłaty: ……………………………………………………………………………………………………..zł
3. Razem dochody:…………………………………………………….………………………. zł
- WYDATKI
1. Koszt wynajmu autobusu:…………………………………………………………………... zł
2. Koszt noclegu………………………………………………………………………………… zł
3. Koszt żywienia…..………………………………………………………………………....... zł
4. Realizacja programu wycieczki:
……………………………………..………………………………………………………………zł
……………………………………..………………………………………………………………zł
……………………………………..………………………………………………………………zł
5. Inne wydatki:
(jakie)…………………………………………………………………………………………….. zł
6. Razem wydatki: ……………………………………………………………………………………………………..zł
- KOSZT WYCIECZKI (IMPREZY) NA 1 UCZESTNIKA:
………………………………………………….…………………………………… zł
- POZOSTAŁA KWOTA: ………………….……………………....... zł zostaje zwrócona uczestnikom wycieczki
…………………………………… …………………………………….
(kierownik wycieczki) ……………………………………………....
……………………………………………….
(podpisy rodziców, opiekunów wycieczki
Rozliczenie przyjął:
…………………………………………….
(data i podpis rady rodziców)
Załączniki:
- Rachunki na wymienione wydatki
- Lista uczestników (wpłata)
- Karta wycieczki
INFORMACJA DLA RODZICÓW / OPIEKUNÓW PRAWNYCH
Wyjazd: miejsce, data i godzina zbiórki na wycieczkę:
…………………………………………………………………………………………………………..
Powrót: miejsce i przewidywana data i godzina powrotu z wycieczki:
……………………………………………………………………………………………………………
Telefon kontaktowy do kierownika: …………………………………………………………………..
Adres pobytu i numer telefonu kontaktowego:………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
(dotyczy wycieczek wielodniowych)
Przewidywana trasa wycieczki………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
Jednocześnie informuję, iż Państwa dziecko zostało zapoznane z regulaminem i harmonogramem wycieczki i zobowiązało się do jego respektowania poprzez złożenie podpisu.
Regulamin wycieczek szkolnych dostępny jest w bibliotece szkolnej oraz na stronie internetowej pod adresem: www.sp82krakow.pl
…………………………………..
Podpis kierownika wycieczki
Miejsce, data………………………….