Olimpiada Języka Angielskiego
Regulamin, cele, zakres materiału
IV Międzyszkolna Olimpiada Języka Angielskiego dla Klas Siódmych
Cele Olimpiady
- Upowszechnianie i uatrakcyjnienie wiedzy z języka angielskiego wśród uczniów klas siódmych
- Sprawdzenie wiedzy i umiejętności językowych uczniów
- Rozwijanie i pogłębianie zainteresowań oraz uzdolnień uczniów
- Promowanie dorobku i osiągnięć uczniów
- Integracja środowiska uczniowskiego
- Współpraca i wymiana doświadczeń pomiędzy nauczycielami języka angielskiego różnych szkół
- Kształtowanie samodzielnego, twórczego myślenia, stymulowanie pracowitości i wytrwałości.
REGULAMIN OLIMPIADY
- Organizatorem Olimpiady jest Szkoła Podstawowa Nr 82 w Krakowie.
- Olimpiada adresowana jest do uczniów klas siódmych szkół podstawowych lub młodszych.
- Udział w Olimpiadzie jest bezpłatny.
- W przypadku dużej ilości szkół zgłoszonych do Olimpiady, decyduje kolejność zgłoszeń.
- Olimpiada ma przebieg dwuetapowy.
Etap pierwszy- szkolny
I. Na etapie szkolnym Olimpiada odbywa się w macierzystej szkole 6.03.2020r.., trwa 45 minut i jest przeprowadzona przez nauczycieli języka angielskiego tej szkoły.
II. Arkusz z zadaniami na eliminacje szkolne zostanie przygotowany i przesłany drogą elektroniczną przez organizatora Olimpiady na adres e-mailowy nauczycieli języka angielskiego zgłaszających szkołę do Olimpiady. Nauczyciele powielają arkusze tyle razy, ilu uczniów bierze udział.
III. Zadania zawarte w etapie szkolnym Olimpiady mają charakter quizu gramatyczno-leksykalnego (np. test wyboru, tworzenie pytań, dopasowywanie, uzupełnianie luk itp.).
IV. W etapie szkolnym może startować dowolna ilość uczniów.
V. W konkursie mogą wziąć udział uczniowie klas siódmych lub młodsi -szczególnie uzdolnieni, wykazujący umiejętności i wiedzę na poziomie wyższym.
VI. Po przeprowadzonych eliminacjach szkolnych nauczyciel odpowiedzialny za ich przebieg, przesyła drogą elektroniczną listę zakwalifikowanych uczniów (3 osoby ze szkoły) na adres e-mailowy organizatorów do 15.03.2020r.
Etap drugi - międzyszkolny
I. Etap międzyszkolny Olimpiady odbędzie się 12.05.2020r. o godz. 9.00 w Szkole Podstawowej nr 82, os. Kalinowe 17, 31-814 Kraków.
II. W tym etapie biorą udział uczniowie zakwalifikowani poprzez eliminacje szkolne (trzech uczniów z jednej szkoły).
III. Każdy uczeń rozwiązuje zadania samodzielnie w czasie 60 minut.
IV. Zadania zawarte w etapie międzyszkolnym Olimpiady mają charakter quizu gramatyczno-leksykalnego (np. test wyboru, tworzenie pytań, dopasowywanie, uzupełnianie luk w zdaniach, tekstach, prawda/fałsz itp.).
V. W trakcie trwania Olimpiady nie wolno korzystać ze słowników, książek, telefonów komórkowych itp.; uczeń może posiadać wyłącznie długopis/ pióro z niebieskim/czarnym wkładem.
VI. Nad prawidłowością przebiegu Olimpiady czuwać będzie jury, w skład którego wejdą organizatorzy oraz nauczyciele ze szkół biorących udział w konkursie.
V. Po zakończeniu drugiego etapu Olimpiady uczniowie udają się na przerwę śniadaniową i na zajęcia multimedialne.
VI. Nauczyciele sprawdzają prace uczniów.
VII. Po sprawdzeniu prac zostają wyłonieni finaliści konkursu.
VIII. Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi w dniu jego odbywania się.
IX. Przewidywane nagrody to: dyplomy dla wszystkich szkół, nagrody indywidualne oraz podziękowania dla nauczycieli.
Zakres merytoryczny
1. Gramatyka – etap szkolny/międzyszkolny
- Czas Present Simple;
- Czas Present Continuous;
- Czas Past Simple;
- Czas Past Continuous;
- Czas Present Perfect
- Czas Future Simple;
- Be going to;
- There is/there are;
- Czasowniki modalne: can, must, mustn’t, have to, should;
- Zaimki wskazujące: this/that/these/those;
- Przyimki;
- Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne (how much, how many, much, many, a lot of, (a) little, (a) few, a, an, some, any);
- Przysłówki częstotliwości;
- Dopełniacz ‘s;
- Zaimki rzeczowne, dopełnieniowe, dzierżawcze;
- Liczebniki główne i porządkowe;
- Przymiotniki (stopniowanie; as…as, too, enough);
- Przedimki: a, an, the;
- Przysłówki;
- Tworzenie pytań ogólnych i szczegółowych (Yes/No; Wh-questions);
- Wyrażenia typu: love/like/hate/don’t mind +-ing
- Tryb warunkowy: typ 0, I, II
Gramatyka –etap międzyszkolny
- Tryb warunkowy: typ III
- Strona Bierna
2. Słownictwo– etap szkolny/międzyszkolny
Tematyka
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, wybór zawodu);
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe, lokale gastronomiczne);
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie);
9) kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
10)sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
12) nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych);
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego);
14) życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne);
3. Funkcje językowe i rozumienie tekstu objęte Nową Podstawą Programową Języka Obcego Nowożytnego dla uczniów szkół podstawowych w II etapie edukacyjnym (klasy IV-VIII).