Postanowienia wstępne
PRZEDMIOTOWE WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA UCZNIÓW KLAS I - III
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA WSTĘPNE
1. Regulamin został opracowany i przyjęty do realizacji przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej Szkoły Podstawowej Nr 82 im. Świętej Jadwigi Królowej Polski w Krakowie.
2. Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej są zobowiązani do respektowania sposobów oceniania zawartych w Regulaminie.
3. Obserwacje osiągnięć i rozwoju uczniów oraz śródroczna ocena opisowa odnotowywane są w Dzienniku Lekcyjnym.
4. Roczna ocena ucznia jest odnotowywana w Dzienniku Lekcyjnym i Arkuszu Ocen.
5. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych i sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz kryteriach oceniania zachowania.
6. W ciągu trzyletniego okresu edukacji uczeń, w charakterystycznym dla niego tempie, uwzględniającym jego możliwości intelektualne i psychiczne, zdobywa określone wiadomości i umiejętności. Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem i dostosować wymagania edukacyjne do jego potrzeb rozwojowych oraz organizować na terenie szkoły pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
7. W trakcie stosowania powyższego systemu i oceniania pewne ustalenia mogą ulec modyfikacji.
ROZDZIAŁ II
ZASADY OCENIANIA
1.Ocenianiu podlegają:
- osiągnięcia edukacyjne ucznia
- zachowanie ucznia.
2. Ocenianie polega na rozpoznawaniu poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
3. W edukacji zintegrowanej ma ono na celu:
- informowanie o poziomie osiągnięć edukacyjnych i zachowaniu ucznia oraz o postępach w tym zakresie
- udzielanie pomocy w nauce poprzez przekazywanie informacji o tym, co uczeń zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć
- udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu
- dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
4. Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny bieżące i klasyfikacyjne: śródroczną i roczną.
5. Ocena śródroczna i roczna jest oceną opisową zachowania, wiedzy i umiejętności ucznia. Ocena opisowa ma charakter informacyjny, diagnostyczny i motywacyjny.
6. Ocenianie bieżące uczniów odbywa się poprzez zapis słowny poziomu wiadomości i umiejętności w zakresie poszczególnych edukacji. W Dzienniku Lekcyjnym stosuje się zapis symboliczny wysiłku ucznia:
6 – mistrz,
5 - pracujesz znakomicie,
4 - prace wykonałeś poprawnie,
3 - doceniamy twój wysiłek,
2 - masz przed sobą dużo pracy,
1 - jesteśmy wszyscy zaniepokojeni.
7. Symboliczny zapis bieżących ocen, dla którego ustalono wymagania edukacyjne zgodne z podstawą programową kształcenia ogólnego, zawarty jest w rozdziale III Regulaminu.
8. Dodatkowo ocena bieżąca dokonywana jest przez nauczyciela uśmiechem, gestem lub symbolem graficznym ustalonym przez zespół klasowy.
9. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uczniów odbywa się w zakresie:
- wywiązywania się z obowiązków ucznia:
- punktualne przychodzenie na zajęcia
- przygotowanie do zajęć szkolnych
- systematyczne i staranne odrabianie zadań domowych
- noszenie stosownego stroju w dniu codziennym oraz stroju galowego w
dniach uroczystości szkolnych
- postępowania zgodnie z dobrem społeczności szkolnej:
- aktywne angażowanie się w dodatkowe zadania realizowane na terenie klasy i szkoły
- przestrzeganie obowiązujących norm społecznych w szkole i poza nią
- poszanowanie mienia i przyborów szkolnych
- utrzymywanie ładu i porządku w miejscu pracy i zabawy
- dbałości o honor i tradycje szkoły
- udział w uroczystościach szkolnych
- poszanowanie symboli szkolnych
- dbałości o piękno mowy ojczystej
- dbałości o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób
- godnego, kulturalnego zachowania się w szkole i poza nią
- okazywania szacunku innym osobom.
10. Zachowanie na bieżąco odnotowywane jest w Dzienniku Lekcyjnym wg następującej skali:
6 – zachowanie wzorowe
5 – bardzo dobre
4 – dobre
3 – poprawne
2 – nieodpowiednie
1 – naganne.
11. Nauczyciel jest zobowiązany do informowania rodziców ( prawnych opiekunów) o osiągnięciach i zachowaniu ucznia na spotkaniach klasowych, odbywających się zgodnie z harmonogramem zamieszczonym w planie pracy szkoły. Dwa tygodnie przed konferencją klasyfikacyjną, nauczyciel przedstawia rodzicom projekt oceny ucznia.
12. Wychowawca podejmuje indywidualną decyzję dotyczącą środrocznej/rocznej oceny zachowania po konsultacji z zespołem nauczycieli uczących w klasie.
ROZDZIAŁ III (ocenianie w czasie pandemii) - w załączniku