Zachowanie
KRYTERIA OCEN ZACHOWANIA UCZNIÓW KLAS I – III
W edukacji wczesnoszkolnej ocena zachowania jest oceną opisową wg następującej skali:
6 – zachowanie wzorowe
5 – bardzo dobre
4 – dobre
3 – poprawne
2 – nieodpowiednie
1 – naganne.
ZACHOWANIE WZOROWE – 6
1. Wywiązywanie się z obowiązków ucznia.
- Jest pracowity, sumienny, wykorzystuje swoje zdolności w pracy szkolnej.
- Sumiennie i na bieżąco przygotowuje się do wszystkich zajęć.
- Reprezentuje szkołę w konkursach i zawodach sportowych ( na miarę swoich możliwości).
- Pamięta o przynoszeniu zeszytów i przyborów szkolnych, utrzymuje je w należytym stanie.
- Wzorowo wywiązuje się z powierzonych funkcji i prac zleconych przez nauczyciela.
- Pomaga słabszemu koledze w nauce.
- Wzorowo uczęszcza na zajęcia szkolne, a opuszczone lekcje usprawiedliwia w wyznaczonym terminie.
2. Postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej, dbałość o honor i tradycje szkoły.
- Zawsze chętnie bierze czynny udział w życiu szkoły .
- Pracuje w samorządzie klasowym.
- Reprezentuje szkołę w apelach i uroczystościach na terenie szkoły .
- Szanuje sprzęt szkolny i cudzą własność .
- Pamięta o oddawaniu pożyczonych rzeczy i nie niszczy ich.
- Aktywnie włącza się w akcje charytatywne.
3. Dbałość o piękno mowy ojczystej.
- Nigdy nie używa wulgarnych wyrazów.
- Zawsze stosuje zwroty grzecznościowe wobec uczniów i nauczycieli.
4. Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów.
- Zawsze przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy.
- Zawsze chętnie i z własnej inicjatywy służy pomocą innym.
- Dba o higienę osobistą i estetykę wyglądu osobistego.
- Nie ulega złym wpływom, swoim zachowaniem daje przykład innym.
5. Godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią.
- Prezentuje bardzo wysoką kulturę osobistą.
- Umie oceniać swoje postępowanie.
- Problemy i konflikty rozwiązuje w sposób właściwy, zgodny z normami postępowania.
- Nosi obowiązujący strój. Stosuje się do zasad określających strój uczniowski.
- Pamięta o oddawaniu pożyczonych rzeczy i nie niszczy ich.
6. Okazywanie szacunku dorosłym i kolegom.
- Jest prawdomówny i przeciwstawia się kłamstwu i obmowie.
- Nie powoduje konfliktów w klasie.
- Reaguje na przejawy niewłaściwego zachowania się innych, łagodzi konflikty, nieporozumienia koleżeńskie.
ZACHOWANIE BARDZO DOBRE – 5
1. Wywiązywanie się z obowiązków ucznia.
- Uczy się pilnie i systematycznie, przezwycięża napotkane trudności.
- Jest przygotowany do zajęć.
- Pamięta o przynoszeniu zeszytów i przyborów szkolnych.
- Uczestniczy w pracach społecznych w klasie i w szkole.
- Bardzo dobrze wywiązuje się z powierzonych funkcji.
- Pomaga słabszym kolegom w nauce.
- Nie opuszcza zajęć szkolnych, w wyznaczonym terminie usprawiedliwia je.
- Zgodnie współdziała z dziećmi w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
2. Postępowanie zgodne z dobrem szkolnej społeczności, dbałość o honor i tradycje szkoły.
- Czynnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły, bierze udział w akcjach charytatywnych.
- Zna i szanuje tradycje szkolne.
- Z szacunkiem odnosi się do nauczycieli i innych pracowników szkoły, koleżanek i kolegów.
- Dba o porządek w klasie i w szkole.
- Szanuje sprzęt szkolny, cudzą własność.
3. Dbałość o piękno mowy ojczystej.
- W kontaktach z innymi osobami wyraża się jasno, komunikatywnie.
- Stosuje zwroty grzecznościowe.
4. Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów.
- Zawsze przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas pracy na zajęciach, zabaw oraz gier sportowych.
- Dba o własne zdrowie i bezpieczeństwo , nie stwarza zagrożenia dla innych
- Zgodnie współdziała z dziećmi w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
5. Godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią.
- Jest zawsze uprzejmy i kulturalny, nie używa brzydkich wyrazów, nie obraża kolegów ani pracowników szkoły .
- Jest zawsze schludnie i estetycznie ubrany, stosuje się do zasad określających strój uczniowski.
- Dba o ład i porządek w klasie i w szkole.
- Pojawiające się problemy lub konflikty rozwiązuje we właściwy sposób.
6. Okazywanie szacunku dorosłym i kolegom.
- Jest wrażliwy na potrzeby innych ludzi, chętnie pomaga kolegom mającym trudności w nauce.
- Nie ucieka się do przemocy ani agresji (słownej lub fizycznej).
ZACHOWANIE DOBRE – 4
1. Wywiązywanie się z obowiązków ucznia.
- Uczęszcza systematycznie i punktualnie do szkoły.
- Każdą opuszczoną godzinę , usprawiedliwia w wyznaczonym terminie.
- Jest przygotowany do lekcji, ma potrzebne podręczniki i przybory.
- Dość dobrze wywiązuje się z powierzonych mu zadań.
- Zawsze posiada zmienne obuwie.
- Zazwyczaj wykonuje polecenia nauczyciela.
2. Postępowanie zgodnie z dobrem szkolnej społeczności, dbałość o honor i tradycje szkoły.
- Szanuje tradycje szkoły.
- Stosuje się do zasad określających strój uczniowski.
- Właściwie wywiązuje się z powierzonych mu zadań.
- Uczestniczy w akcjach charytatywnych.
- Na ogół szanuje sprzęt szkolny i cudzą własność.
3. Dbałość o piękno mowy ojczystej.
- Nie używa wulgarnych słów.
- Przykładnie używa słów proszę, przepraszam, dziękuję.
4. Dbałość o bezpieczeństwo własne i kolegów.
- Dba o higienę osobistą i estetykę wyglądu
- Dość zgodnie współdziała z dziećmi w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
- Nie ulega złym wpływom i nie namawia do złego innych.
5. Godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią.
- Nie doprowadza do konfliktów i nieporozumień koleżeńskich, czasem je łagodzi.
- Stosuje zwroty grzecznościowe.
- Na ogół kulturalnie zwraca się do kolegów oraz pracowników szkoły.
- Nie stosuje przemocy fizycznej jak i słownej.
- Na ogół właściwie reaguje na zło i przemoc.
ZACHOWANIE POPRAWNE – 3
1. Wywiązywanie się z obowiązków ucznia.
- Stara się być sumienny i systematyczny w nauce.
- Przy pomocy nauczycieli i rodziców rozwiązuje problemy napotkane w nauce.
- Jest punktualny, nie spóźnia się na lekcje .
- Właściwie wywiązuje się z powierzonych zadań.
2. Postępowanie zgodnie z dobrem szkolnej społeczności, dbałość o honor i tradycje szkoły.
- Na ogół wypełnia powierzone mu obowiązki szkolne.
- Na ogół stosuje się do zasad określających strój uczniowski.
3. Dbałość o piękno mowy ojczystej.
- Czasami zdarza się mu nie panować nad swoim słownictwem.
- Na ogół poprawnie odnosi się do koleżanek i kolegów w klasie.
4. Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów.
- Potrafi na ogół dokonać właściwej oceny postępowania własnego i kolegów.
- Stara się dbać o higienę osobistą i estetykę stroju oraz wyglądu.
- Dość zgodnie współdziała w zabawie.
- Na ogół przestrzega norm i zasad postępowania.
5. Godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią.
- Na ogół na swoim stanowisku ma ład i porządek.
- Na ogół nie niszczy sprzętu szkolnego, książek oraz pomocy dydaktycznych.
- Dostrzega popełnione błędy, umie naprawić wyrządzone szkody.
6. Okazywanie szacunku dorosłym i kolegom.
- Na ogół grzecznie odnosi się do rówieśników oraz dorosłych.
- Potrafi przeprosić za wyrządzone krzywdy.
- Stara się właściwie zachowywać i nie stosować przemocy słownej i fizycznej.
ZACHOWANIE NIEODPOWIEDNIE – 2
1. Wywiązywanie się z obowiązków ucznia.
- Jest niesystematyczny i niesumienny w nauce.
- Bardzo często nie wykonuje poleceń nauczyciela.
- Często opuszcza zajęcia szkolne bez usprawiedliwienia, spóźnia się do szkoły .
- Zapomina podręczników, zeszytów oraz przyborów szkolnych, nie wykazuje o nie większej dbałości.
- Często jest nieprzygotowany do lekcji.
- Wykorzystuje swoje zdolności w niewielkim stopniu.
2. Postępowanie zgodne z dobrem szkolnej społeczności, dbałość o honor i tradycje szkoły.
- Nie wypełnia dyżurów w klasie .
- Nie wywiązuje się z zadań powierzonych przez nauczyciela, wykonuje je przy minimalnym wysiłku.
- Nie przejawia troski o mienie szkoły oraz swoją własność.
- 3. Dbałość o piękno mowy ojczystej.
- Nie używa zwrotów grzecznościowych.
- Czasami używa niecenzuralnego słownictwa.
4. Dbałość o bezpieczeństwo własne i swoich kolegów .
- Bywa konfliktowy, wywołuje bójki, bierze w nich udział.
- W czasie przerw zachowuje się krzykliwie i agresywnie.
- Bardzo często ignoruje uwagi nauczyciela.
- Nie zawsze dostrzega szkodliwość swojego postępowania.
- Zaśmieca klasę, zostawia po sobie bałagan.
5. Godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią.
- Swoim postępowaniem narusza godność swoją i innych.
- Bardzo często utrudnia prowadzenie lekcji (rozmowy na lekcji).
- Na ogół nie potrafi kulturalnie zachować się w szatni, podczas przerwy, na wycieczce.
- Jest kłótliwy.
- Wyrządza krzywdę młodszym.
6. Okazywanie szacunku dorosłym i kolegom.
- Lekceważy i odrzuca pomoc innych.
- Nie zależy mu na uzupełnianiu braków i zaległości.
- Niegrzecznie odnosi się do koleżanek i kolegów.
ZACHOWANIE NAGANNNE – 1
1. Wywiązywanie się z obowiązków ucznia.
- Lekceważy obowiązki ucznia, nie uczy się, nie wypełnia poleceń nauczyciela.
- Nie wykonuje zleconych mu prac.
- Zapomina zeszytów, książek oraz przyborów szkolnych.
- Wykorzystuje swoje zdolności w minimalnym stopniu.
2. Postępowanie zgodne z dobrem szkolnej społeczności, dbałość o honor i tradycje szkoły.
- Nie uczestniczy w życiu klasy i szkoły.
- Działa destrukcyjnie, przeszkadza, niewłaściwie się zachowuje podczas zajęć i uroczystości szkolnych
- Niszczy sprzęt szkolny.
3. Dbałość o piękno mowy ojczystej.
- Używa niecenzuralnego słownictwa.
- Zachowuje się krzykliwie.
- Jest wulgarny w stosunku do otoczenia.
4. Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów.
- Przeszkadza kolegom w pacy, utrudnia prowadzenie zajęć, a na udzielone mu upomnienie nie reaguje.
- Jest agresywny, często powoduje kłótnie lub bójki w szkole.
- Aprobuje i pochwala złe zachowanie innych.
- Stosuje groźby wobec rówieśników.
- Wywiera negatywny wpływ na swoich rówieśników.
5. Godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią.
- Jest niekulturalny.
- Niszczy mienie szkolne, własność społeczną lub indywidualną.
- Niszczy prace innych.
- Nie potrafi przyznać się do błędu, przeprosić, naprawić wyrządzonej krzywdy.
6. Okazywanie szacunku dorosłym i kolegom.
- Nie reaguje na uwagi i upomnienia ze strony nauczyciela.
- Niewłaściwie odnosi się do rówieśników czy dorosłych.
- Kłamie, nie przyznaje się do popełnionego czynu, błędu.
- Wykazuje brak tolerancji wobec dzieci innej tradycji kulturowej.