Matematyka

Przedmiotowe warunki i sposoby oceniania z matematyki 

w klasach IV-VIII Szkoły Podstawowej nr  82 w Krakowie

Rok szkolny 2024/2025


I. Ogólne zasady oceniania
1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
2. Wszystkie stosowane przez nauczyciela formy sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia są dla niego obowiązkowe.
3. Uczniowie zostają zapoznani szczegółowo z zasadami oceniania z matematyki na pierwszych lekcjach w nowym roku szkolnym. Na bieżąco, nauczyciel przypomina o zasadach oceniania i wymaganiach edukacyjnych na poszczególne stopnie szkolne (przy uzasadnianiu wystawianych uczniom ocen oraz przy klasyfikacji śródrocznej i rocznej). Działania te mają na celu wspieranie uczniów w samodzielnym planowaniu własnego rozwoju oraz motywowaniu do dalszej pracy.
4. Uczeń oceniany jest w skali sześciostopniowej:
6 – celujący,
5 - bardzo dobry,
4 – dobry,
3 – dostateczny,
2 – dopuszczający,
1 – niedostateczny.
Przy ocenach bieżących dopuszcza się „+” i „-„.
5. Uczeń z trudnościami w uczeniu się
Przy ocenianiu ucznia z trudnościami w uczeniu się lub problemami zdrowotnymi nauczyciel ma obowiązek uwzględnić wskazówki pedagoga i psychologa szkolnego oraz zalecenia dotyczące wymagań edukacyjnych w stosunku do danego ucznia określone w opinii Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej.
6. Prace pisemne
Sprawdziany / prace klasowe zapowiadane są z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. Nauczyciel ma obowiązek podać uczniom zakres sprawdzanej wiedzy i umiejętności (nie dotyczy kartkówek). Kartkówki mogą obejmować zakres materiału z trzech ostatnich tematów i nie muszą być przez nauczyciela zapowiadane. Testy diagnozujące nie muszą być zapowiadane, nie są oceniane w sześciostopniowej skali ocenowej i nie mają wpływu na ocenę śródroczną / roczną. Wszystkie prace pisemne przechowuje nauczyciel do 30 sierpnia bieżącego roku szkolnego. Prace pisemne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania jest dostępna do wglądu u nauczyciela na bieżąco dla ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych).
7. Nieobecność ucznia
Uczeń, który jest nieobecny 1 dzień w szkole ma obowiązek nadrobić na następną lekcję realizowany w tym czasie materiał programowy oraz uzupełnić notatki w zeszycie przedmiotowym. W przypadku dłuższej nieobecności w szkole uczeń ma obowiązek uzupełnić zaległości i notatki w zeszycie / zeszycie ćwiczeń w ciągu jednego tygodnia. Uczeń nieobecny w dniu pisania pracy klasowej (sprawdzianie, teście, kartkówce) z powodu nieobecności np. choroby ma obowiązek je napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem (nie później niż w ciągu dwóch tygodni). Uczniowi, który unika zapowiedzianych prac pisemnych lub nie usprawiedliwi (zaraz po przyjściu do szkoły) jednodniowej nieobecności w dniu pisania pracy (sprawdzianu, testu, kartkówki) nauczyciel ma prawo zlecić pisanie pracy zaraz w pierwszym dniu po przyjściu do szkoły lub w dowolnie innym terminie ustalonym przez siebie. Po dłuższej nieobecności w szkole (powyżej 1 tygodnia) uczeń ma prawo nie być oceniany do trzech dni (nie dotyczy prac klasowych zapowiedzianych w czasie obecności ucznia w szkole).
8. Nieprzygotowanie do zajęć
Uczeń w ciągu półrocza ma prawo do dwukrotnego zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji. Fakt ten należy zgłosić nauczycielowi na początku lekcji. Nie dotyczy to zapowiedzianych prac pisemnych oraz okresu 1 miesiąca przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną. Niewykorzystane zgłoszenie nie przechodzi na drugie półrocze. Przez nieprzygotowanie do lekcji rozumie się: niegotowość do odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych do lekcji. Uczeń, który zgłosił nieprzygotowanie do lekcji, nie jest pytany, ale ma obowiązek uczestniczyć w lekcji.
W przypadkach losowych rodzic/opiekun prawny może pisemnie przed lekcją usprawiedliwić z podaniem powodu nieprzygotowanie do zajęć.
9. Zeszyt przedmiotowy, zeszyt ćwiczeń
Uczeń ma obowiązek prowadzić zeszyt przedmiotowy / zeszyt ćwiczeń, w którym ma zapisywać notatki na każdej lekcji. Zeszyt ma być prowadzony estetycznie, przy każdym temacie lekcji powinien umieścić datę jej przeprowadzenia. Brak zeszytu / zeszytu ćwiczeń jest liczony do zachowania jako niewywiązywanie się z obowiązków szkolnych. Wszystkie rysunki w zeszycie przedmiotowym lub w ćwiczeniach uczeń powinien wykonywać ołówkiem przy użyciu linijki (nie dotyczy to wykonywanych przez ucznia szkiców odręcznych i rysunków pomocniczych).
10. Klasyfikacja
Przed zakończeniem klasyfikacji śródrocznej, rocznej nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych z wyjątkiem trybu uzyskiwania rocznej oceny wyższej niż przewidywana. W uzasadnionych losowych przypadkach nauczyciel może wyrazić zgodę na pisanie przez ucznia dodatkowego sprawdzianu.
11. Informacja o postępach ucznia
O postępach ucznia w nauce nauczyciel informuje na bieżąco ucznia oraz jego rodziców (prawnych opiekunów) wpisem ocen do dziennika elektronicznego i podczas organizowanych zebrań z rodzicami i konsultacji.
II. Narzędzia pomiaru i obserwacji osiągnięć uczniów
Pomiar osiągnięć uczniów odbywa się za pomocą następujących narzędzi:
- prace klasowe, testy, sprawdziany
- kartkówki
- odpowiedzi ustne
- praca na lekcji i przygotowanie do lekcji
- szczególne osiągnięcia np. konkursy
- inne aktywności.
Uczeń musi uzyskać ocenę ze wszystkich kartkówek i zapowiedzianych sprawdzianów.
III. Obszary aktywności oceniane na lekcjach matematyki
Rozumienie pojęć i praw matematycznych, znajomość ich definicji.
Prowadzenie rozumowań.
Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem poznanych metod.
Posługiwanie się symboliką i językiem matematyki adekwatnym do danego etapu kształcenia. Czytanie ze zrozumieniem i analizowanie tekstów matematycznych.
Wykorzystywanie zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów matematycznych i zadań praktycznych.
Prezentowanie w różnych formach wyników swojej pracy.
Aktywność na lekcjach, praca w grupach i własny wkład pracy ucznia.

IV. Kryteria i zasady oceniania bieżącego
Prace pisemne
6 - ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnił wymagania na ocenę bardzo dobrą oraz pokonał zasadnicze trudności rozwiązując zadanie z obszaru wymagań na ocenę celującą.
5 - ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnił wymagania na ocenę dobrą oraz pokonał zasadnicze trudności rozwiązując zadanie/a z obszaru na ocenę bardzo dobrą.
4 - ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnił wymagania na ocenę dostateczną oraz pokonał zasadnicze trudności rozwiązując zadanie/a z obszaru na ocenę dobrą.
3 - ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który opanował podstawowe wiadomości i umiejętności zawarte w podstawie programowej - rozwiązał zadania z obszarów na ocenę dopuszczającą i dostateczną.
2 – ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który ma braki w opanowaniu podstawy programowej, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy - rozwiązał zadania z obszaru na ocenę dopuszczającą.
1 - ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie rozwiązał zadań z obszaru zadań na ocenę dopuszczającą lub popełnił istotne błędy w ich rozwiązaniu.
Odpowiedzi ustne
6 - ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnił wymagania na ocenę bardzo dobrą oraz samodzielnie rozwiązuje zadanie nietypowe, złożone, wykorzystuje posiadaną wiedzę do rozwiązania problemu pojawiającego się w nowej sytuacji, znajduje nietypowe rozwiązanie.
5 - ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który samodzielnie sprawnie rozwiązuje zadanie o podwyższonym stopniu trudności, komentuje rozwiązanie, jasno formułuje wypowiedzi w sposób zrozumiały dla innych uczniów, sprawnie operuje poznanymi symbolami, definicjami.
4 - ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który samodzielnie z użyciem języka matematycznego rozwiązuje zadania o średnim stopniu trudności – typowe.
3 - ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który przy użyciu elementarnego języka matematycznego, rozwiązuje proste zadania.
2 - ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który z pomocą nauczyciela rozwiązuje najprostsze zadania- działania, zna definicje, pojęcia, umie je wypowiedzieć” własnymi słowami”.
1 - ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykonać najprostszego zadania.
Praca na lekcji
Przez aktywną pracę na lekcji rozumie się: samodzielne rozwiązywanie zadań w czasie lekcji, aktywną pracę w grupach, częste zgłaszanie się i udzielanie poprawnych odpowiedzi. Samodzielne poprawne rozwiązywanie wyznaczonych zadań na lekcji jest nagradzane „plusami”. Za 25 „plusów” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą. Na koniec okresu na życzenie ucznia nauczyciel może wpisać za 20 „plusów” ocenę dobrą lub za 15 „plusów” ocenę dostateczną. Uczeń może otrzymać ocenę celującą z pracy na lekcji, jeśli zdobędzie 25 „plusów” oraz w trakcie okresu, w którym uzyskał te „plusy” z własnej inicjatywy rozwiązywał poprawnie na lekcji dodatkowe nietypowe, problemowe zadania (minimum 5).
V. Zasady ustalania ocen śródrocznych i rocznych
Ocena śródroczna i roczna/końcowa nie jest średnią arytmetyczną ocen bieżących uzyskanych przez ucznia. Uczeń otrzymuje ocenę śródroczną lub roczną/końcową za systematyczną pracę w czasie okresu lub roku. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej najważniejsze są oceny ze sprawdzianów (prac klasowych, testów). W drugiej kolejności oceny z kartkówek i odpowiedzi ustnych, a oceny z pozostałych aktywności to oceny wspomagające. Ocena roczna/końcowa uwzględnia osiągnięcia edukacyjne ucznia zdobyte w ciągu całego roku. Wpływ na nią ma również ocena śródroczna.
Kryteria oceny śródrocznej i rocznej:
Celujący – otrzymuje uczeń , który samodzielnie i twórczo rozwija swoje uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytą wiedzą w rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych. Rozwiązuje zadania z zakresu podstawy programowej, proponuje rozwiązania nietypowe. Osiąga sukcesy w konkursach wewnątrzszkolnych oraz w konkursach pozaszkolnych. Aktywnie uczestniczy w lekcjach. Prace kontrolne i sprawdziany pisze na ocenę celującą lub bardzo dobrą z przewagą ocen celujących.
Bardzo dobry – otrzymuje uczeń, który posiada pełną wiedzę i umiejętności z zakresu podstawy programowej, potrafi je wykorzystywać do rozwiązywania zadań i problemów praktycznych i teoretycznych. Jest zawsze przygotowany do lekcji i aktywnie w nich uczestniczy. Prace kontrolne i sprawdziany pisze na ocenę bardzo dobrą lub dobrą z przewagą ocen bardzo dobrych.
Dobry – otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości z zakresu podstawy programowej, a zdobyta wiedza pozwala mu samodzielnie rozwiązywać typowe zadania praktyczne i teoretyczne. Stara się aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i jest do nich przygotowany. Prace kontrolne i sprawdziany pisze na ocenę dobrą lub dostateczną z przewagą ocen dobrych.
Dostateczny - otrzymuje uczeń, który ma problemy z opanowaniem pełnego zakresu podstawy programowej. Zdarza się, że do lekcji jest nieprzygotowany, nie zawsze bierze w nich aktywny udział, lecz czyni starania, by zaistniałe braki uzupełnić. Potrafi samodzielnie rozwiązać zadania łatwe. Prace kontrolne i sprawdziany pisze na ocenę dostateczną.
Dopuszczający – otrzymuje uczeń, który ma trudności w opanowaniu zakresu podstawy programowej. Rozwiązuje najprostsze zadania, sięga po pomoc koleżeńską i nauczycielską w celu zrozumienia tematu. Nie opuszcza lekcji z przyczyn nieusprawiedliwionych. Zeszyt prowadzi starannie, a prace kontrolne i sprawdziany pisze na ocenę dopuszczającą.
Niedostateczny – otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności z zakresu podstawy programowej. Braki nie pozwalają mu na dalsze zdobywanie i poszerzanie wiedzy. Nie jest w stanie rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności. Nie czyni starań, by braki w wiadomościach i umiejętnościach uzupełnić. Wykazuje lekceważący stosunek do przedmiotu. Z większości prac kontrolnych otrzymał oceny niedostateczne i ich nie poprawił.
VI. Sposoby poprawy osiągnięć
Poprawianie wyników z obowiązujących form aktywności jest dobrowolne. Poprawa musi odbyć się (poza lekcjami matematyki) w nieprzekraczalnym terminie 2 tygodni od momentu dokonania oceny. Uczeń ma możliwość poprawiania prac pisemnych i odpowiedzi. Uczeń nie ma możliwości poprawy na ocenę celującą. Poprawiana forma aktywności jest oceniana tak samo jak pierwotna. W dzienniku nauczyciel odnotowuje obie oceny. Obie oceny są brane pod uwagę przy ustalaniu oceny śródrocznej, rocznej/końcowej. Na końcu I okresu i roku szkolnego nie przewiduje się żadnego sprawdzianu końcowego, zaliczeniowego.
VII. Informacje zwrotne
Nauczyciel - uczeń:
- nauczyciel po każdej wystawionej ocenie słownie lub pisemnie informuje ucznia jakie umiejętności opanował dobrze, co należy jeszcze uzupełnić i powtórzyć oraz jakie postępy poczynił lub nie poczynił,
- motywuje do pracy.
Nauczyciel - rodzic (opiekun):
Nauczyciel/wychowawca podczas zebrań, wywiadówek, konsultacji przekazuje rodzicom (opiekunom):
-informacje o aktualnym rozwoju postępów w nauce,
-dostarcza rodzicom (opiekunom) informacji o trudnościach i uzdolnieniach ucznia,
-pomaga rodzicom (opiekunom) w przezwyciężeniu trudności.
Nauczyciel - wychowawca klasy - pedagog szkolny:
- nauczyciel informuje wychowawcę o aktualnych osiągnięciach i zachowaniu uczniów,
- nauczyciel informuje pedagoga o sytuacjach wymagających jego interwencji.
VIII. Warunki i tryb otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych
1. Po zapoznaniu się z propozycją oceny, uczeń lub jego rodzice/prawni opiekunowie mają prawo do 3 dni po uzyskaniu informacji wystąpić w formie pisemnego wniosku do nauczyciela o podwyższenie oceny.
2. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jest obowiązany dokonać analizy zasadności wniosku według następujących kryteriów:
a. uczeń był obecny na 90% zajęć edukacyjnych z danego przedmiotu, wliczając nieobecności usprawiedliwione,
b. systematycznie poprawiał oceny bieżące, a w całorocznym ocenianiu bieżącym występuje przynajmniej 50% ocen równych lub wyższych od oceny, o którą ubiega się uczeń.
3. Nauczyciel może dokonać sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia w formie ustnej lub pisemnej w obszarze uznanym przez niego za konieczny.
4. W wyniku podjętych działań uczeń może podwyższyć ocenę lub utrzymać.
5. Uczeń otrzymuje informację od nauczyciela o ustalonej ocenie klasyfikacyjnej.
IX. Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny:

- klasa 4   https://gwo.pl/wymagania_na_poszczegolne_oceny_dla_klasy_iv_szkoly_podstawowej-2/

- klasa 5   https://gwo.pl/wymagania_na_poszczegolne_oceny_dla_klasy_v_szkoly_podstawowej-2/
- klasa 6   https://gwo.pl/wymagania_na_poszczegolne_oceny_dla_klasy_vi_szkoly_podstawowej-2/
- klasa 7   https://gwo.pl/wymagania_na_poszczegolne_oceny_dla_klasy_vii_szkoly_podstawowej-2/

- klasa 8   https://gwo.pl/wymagania_na_poszczegolne_oceny_dla_klasy_viii_szkoly_podstawowej-2/

X. Ocenianie z matematyki w czasie zdalnego nauczania.
1. Zdalne monitorowanie i ocenianie postępów ucznia odbywać się będzie:
podczas lekcji online poprzez kartkówki i sprawdziany; po wyznaczonym czasie ten test nie będzie oceniany; w przypadku niedostosowania się do terminu wykonania testu uczeń zobowiązany jest do zaliczenia go w terminie i formie ustalonej przez nauczyciela nie później niż dwa tygodnie,
zadania ćwiczeniowe, karty pracy wykonywane samodzielnie przez ucznia i przesłane do nauczyciela w wyznaczonym terminie, inne formy wskazane i zapowiedziane przez nauczyciela.Wszystkie formy zaplanowane przez nauczyciela z wyjątkiem zadań dodatkowych są obowiązkowe.

2. W czasie lekcji online uczniowi, który nie zareaguje dwukrotnie na polecenie nauczyciela odpowiadając przez mikrofon lub pisząc na czacie , wpisuje się nieobecność na lekcji.

3. Pozostałe ustalenia są zgodne z podanymi kryteriami oceniania zawartymi w Przedmiotowych Warunkach i Sposobach Oceniania z matematyki.

 

Copyright 2011 Matematyka. Szkoła Podstawowa nr 82 w Krakowie im. Świętej Jadwigi Królowej Polski. Szkoła Edukacji Artystycznej.
Joomla Templates by Wordpress themes free