Muzyka kl. 4 - 7
Przedmiotowe warunki i sposoby oceniania z muzyki
W KLASACH IV - VII
rok szkolny 2024/2025
POSTANOWIENIA WSTĘPNE:
Regulamin został opracowany i przyjęty do realizacji przez nauczyciela muzyki Szkoły Podstawowej nr 82. Nauczyciel muzyki klas IV - VII jest zobowiązany do respektowania zasad oceniania zawartych w regulaminie. O formach aktywności, ich liczbie oraz kryteriach wymagań na poszczególne oceny nauczyciel informuje uczniów i rodziców na początku roku szkolnego.
ZASADY OCENIANIA:
OCENIANE FORMY AKTYWNOŚCI
1. Odpowiedzi ustne, prezentacje muzyczne
2. Kartkówka
3. Aktywność
4.1 Praca w grupie
4.2 Dodatkowe projekty, prezentacje
KRYTERIA I SPOSOBY OCENIANIA
1. Odpowiedzi i prezentacje muzyczne
✔ udzielanie odpowiedzi poprzez samodzielne zgłaszanie się lub na prośbę nauczyciela
✔ odpowiedzi ustne oceniane są na bieżąco z uwzględnieniem możliwości ucznia
✔ ocenia się: zawartość, poprawność merytoryczną, logikę wypowiedzi i sposób prezentacji
✔ prezentacja piosenek (tekst, melodia, rytm) poznanych na zajęciach
✔ przy prezentacji piosenek ocenia się: samodzielność wykonania, znajomość tekstu piosenki, rytm, melodię oraz interpretację
✔ dodatkowo - prezentacja gry na instrumencie
2. Kartkówka
✔ krótkie odpowiedzi pisemne, nie wymagające zapowiedzi, w formie od dwóch do pięciu pytań dotyczących kilku ostatnich lekcji lub jeśli jest zapowiedziana – wybranych przez nauczyciela zagadnień
✔ kartkówka obejmować może muzyczne zagadki z utworów prezentowanych na zajęciach
3. Aktywność
✔ uczestnictwo w śpiewie zespołowym
✔ słuchanie muzyki
✔ prezentacja własnej interpretacji wokalnej, instrumentalnej lub ruchowej
3.1 Praca w grupie
✔ nauka "robocza" piosenki i jej wykonania przez grupę uczniów
✔ zespołowe tworzenie ruchu do muzyki oraz akompaniamentu do piosenek (instrumentarium Orffa)
3.2 Dodatkowe projekty – mogące podwyższyć uczniowi o jeden stopień ocenę śródroczną lub roczną
✔ prowadzenie katalogu czy kalendarium wydarzeń muzycznych
✔ aktywne uczestnictwo w życiu artystycznym szkoły
✔ udział oraz szczególne osiągnięcia w muzycznych konkursach szkolnych i pozaszkolnych
✔ systematyczne uczestnictwo w koncertach muzycznych (filharmonia, opera, teatr muzyczny) udokumentowane w formie krótkiej notatki z wydarzeń w zeszycie przedmiotowym
SPOSOBY POPRAWY OSIĄGNIEĆ
- Uczeń, który nie uczestniczył w zapowiedzianej formie sprawdzania osiągnięć z przyczyn usprawiedliwionych ma możliwość zaliczenia tej formy w dodatkowym terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
- Poprawianie wyników z obowiązujących form aktywności jest dobrowolne.
✔ Poprawa musi odbyć się w nieprzekraczalnym terminie 3 tygodnie od momentu uzyskania oceny.
✔ Uczeń ma możliwość poprawienia odpowiedzi ustnej.
✔ Uczeń ma możliwość poprawienia kartkówki.
- Przy wystawianiu oceny bierze się pod uwagę lepszą uzyskaną przy poprawie w/w osiągnięć.
- Przy ocenianiu osiągnięć poszczególnych uczniów nauczyciel uwzględnia
✔ indywidualne możliwości ucznia
✔ zaangażowanie i ambicję
✔ wyobraźnięi fantazję twórczą
✔ umiejętność współdziałania w grupie
✔ zainteresowanie przedmiotem
KRYTERIA WYMAGAŃ NA POSZCZEGÓLNE OCENY DOTYCZĄCE WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI Z MUZYKI
W KLASACH IV – VIII
Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który:
- zdobywa dodatkową wiedzę, korzystając z różnych źródeł informacji;
- na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany, inicjuje różnorodne zadania, projekty;
- potrafi zagrać proste melodie na wybranym instrumencie melodycznym, lub tworzyć ciekawe akompaniamenty perkusyjne do prezentowanych piosenek ;
- umie zaśpiewać a capella i z akompaniamentem piosenki z podręcznika oraz inne;
- potrafi samodzielnie formułować pytania i rozwiązywać problemy muzyczne;
- zawsze jest przygotowany do lekcji;
- jest wzorowym słuchaczem koncertów muzycznych;
- uczestniczy w muzycznych zajęciach pozalekcyjnych w szkole;
- aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym szkoły - bierze udział , osiąga sukcesy w konkursach, festiwalach muzycznych szkolnych i pozaszkolnych.
Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który:
- korzysta z różnych źródeł informacji;
- na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany;
- tworzy akompaniament melodyczny lub perkusyjny do wybranych piosenek;
- umie zaśpiewać z akompaniamentem większość piosenek przewidzianych w programie nauczania;
- jest uważnym słuchaczem koncertów muzycznych;
- zawsze jest przygotowany do lekcji.
Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:
- korzysta z różnych źródeł informacji;
- tworzy akompaniament na instrumencie melodycznym lub perkusyjnym do śpiewanych piosenek;
- umie zaśpiewać z akompaniamentem pieśni jednogłosowe poprawnie pod względem muzycznym;
- na lekcjach jest aktywny i zdyscyplinowany;
- jest uważnym słuchaczem koncertów muzycznych.
Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:
- jest w stanie wyjaśnić najważniejsze zagadnienia muzyczne z pomocą nauczyciela;
- tworzy prosty akompaniament perkusyjny do niektórych piosenek;
- umie zaśpiewać z akompaniamentem niektóre piosenki przewidziane w programie nauczania;
- zazwyczaj ze skupieniem słucha koncertów muzycznych.
Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który:
- w niewielkim stopniu opanował wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym programie nauczania;
- jest w stanie wykonać proste ćwiczenie z pomocą nauczyciela;
- niechętnie gra na instrumentach, potrafi zagrać proste schematy rytmiczne na instrumentach perkusyjnych;
- umie zaśpiewać z akompaniamentem najprostsze piosenki przewidziane w programie nauczania;
- nie przeszkadza innym słuchaczom podczas koncertów muzycznych.
Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym w programie nauczania
- nie jest w stanie wykonać prostych ćwiczeń nawet z pomocą nauczyciela;
- nie podejmuje prób zagrania melodii, nie gra na instrumentach perkusyjnych;
- jest pasywny, nie uważa na lekcjach;
- nie wykazuje żadnych chęci aby nauczyć się czegokolwiek, nadrobić braki, poprawić oceny;
W ocenie cząstkowej, śródrocznej i rocznej z przedmiotu muzyka bierze się pod uwagę w szczególności zaangażowanie i wkład pracy ucznia, a nie jego zdolności muzyczne.
WARUNKI I TRYB OTRZYMANIA WYŻSZEJ NIŻ PRZEWIDYWANA ROCZNEJ OCENY KLASYFIKACYJNEJ Z ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
- Po zapoznaniu się z propozycją oceny, uczeń lub jego rodzice/prawni opiekunowie mają prawo do 3 dni po uzyskaniu informacji wystąpić w formie pisemnego wniosku do nauczyciela o podwyższenie oceny.
- Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jest obowiązany dokonać analizy zasadności wniosku według następujących kryteriów:
- uczeń był obecny na 90% zajęć edukacyjnych z danego przedmiotu, wliczając nieobecności usprawiedliwione,
- systematycznie poprawiał oceny bieżące, a w całorocznym ocenianiu bieżącym występuje przynajmniej 50% ocen równych lub wyższych od oceny, o którą ubiega się uczeń.
3. Nauczyciel może dokonać sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia w formie ustnej lub pisemnej w obszarze uznanym przez niego za konieczny.
4. W wyniku podjętych działań nauczyciel może ocenę podwyższyć lub utrzymać.
5. Uczeń otrzymuje informację od nauczyciela o ustalonej ocenie klasyfikacyjnej.
Nauczanie zdalne
W trakcie nauki zdalnej obowiązują zasady oceniania zapisane w Statucie Szkoły i postanowieniach wstępnych przedmiotowych warunków i sposobów oceniania uczniów.