Informatyka kl. 4 - 8
Przedmiotowy system oceniania z informatyki z wymaganiami na poszczególne oceny.
Ocena |
|||
Stopień dopuszczający Uczeń |
Stopień dostateczny Uczeń: |
Stopień dobry Uczeń |
Stopień bardzo dobry Uczeń: |
· wymienia i stosuje zasady bezpieczeństwa obowiązujące w pracowni komputerowej, · wyjaśnia czym jest komputer, · wymienia elementy wchodzące w skład zestawu komputerowego, · podaje przykłady urządzeń, które można podłączyć do komputera, · określa, jaki system operacyjny znajduje się na szkolnym i domowym komputerze, · odróżnia plik od folderu, · wykonuje podstawowe operacje na plikach: kopiowanie, przenoszenie, usuwanie · tworzy foldery i umieszcza w nich pliki, · ustawia wielkość obrazu, tworzy proste rysunki w programie Paint bez korzystania z kształtu Krzywa, · tworzy proste tło obrazu, · tworzy kopie fragmentów obrazu i zmienia ich wielkość, · wkleja ilustracje na obraz, · dodaje tekst do obrazu, · wyjaśnia, czym jest Internet, · wymienia zagrożenia czyhające na użytkowników Internetu, · podaje zasady bezpiecznego korzystania z Internetu, · wymienia osoby i instytucje, do których może zwrócić się o pomoc w przypadku poczucia zagrożenia, · wyjaśnia, do czego służą przeglądarka internetowa i wyszukiwarka internetowa, · podaje przykład wyszukiwarki i przykład przeglądarki internetowej, · buduje w programie Scratch proste skrypty określające ruch postaci po scenie, · uruchamia skrypty i zatrzymuje ich działanie, · buduje w programie Scratch proste skrypty określające sterowanie postacią za pomocą klawiatury, · buduje prosty skrypt powodujący wykonanie mnożenia dwóch liczb, · usuwa postaci z projektu tworzonego w programie Scratch, · używa skrótów klawiszowych służących do kopiowania, wklejania i zapisywania, · stosuje podstawowe opcje formatowania tekstu, · zapisuje krótkie notatki w edytorze tekstu, · tworzy listy jednopoziomowe, wykorzystując narzędzie Numerowanie. |
· wymienia najważniejsze wydarzenia z historii komputerów, · wymienia trzy spośród elementów, z których zbudowany jest komputer, · wyjaśnia pojęcia urządzenia wejścia i urządzenia wyjścia · wymienia najczęściej spotykane urządzenia wejścia i wyjścia, · podaje przykłady zawodów, w których potrzebna jest umiejętność pracy na komputerze, · wyjaśnia pojęcia program komputerowy i system operacyjny, · rozróżnia elementy wchodzące w skład nazwy pliku, · porządkuje zawartość folderu, · rysuje w programie Paint obiekty z wykorzystaniem Kształtów, zmienia wygląd ich konturu i wypełnienia, · tworzy kopię obiektu z życiem klawisza Ctrl, · używa klawisza Shift podczas rysowania koła oraz poziomych i pionowych linii, · pracuje w dwóch oknach programu Paint, · wkleja wiele elementów na obraz i dopasowuje ich wielkość, · dodaje teksty do obrazu, formatuje ich wygląd, · wymienia zastosowania Internetu, · stosuje zasady bezpiecznego korzystania z Internetu, · odróżnia przeglądarkę internetową od wyszukiwarki internetowej, · wyszukuje znaczenie prostych haseł na stronach internetowych wskazanych w podręczniku, · wyjaśnia czym są prawa autorskie, · stosuje zasady wykorzystywania materiałów znalezionych w Internecie, · zmienia tło sceny w projekcie, · tworzy tło z tekstem, · zmienia wygląd, nazwę i wielkość duszków w programie Scratch, · tworzy zmienne i ustawia ich wartości w programie Scratch, · wymienia i stosuje podstawowe skróty klawiszowe używane do formatowania tekstu, · wyjaśnia pojęcia: akapit, interlinia, formatowanie tekstu, miękki enter, twarda spacja, · pisze krótką notatkę i formatuje ją, używając podstawowych opcji edytora tekstu, · wymienia i stosuje opcje wyrównania tekstu względem marginesów, · zmienia tekst na obiekt WordArt, · używa gotowych stylów do formatowania tekstu w dokumencie, · stosuje listy wielopoziomowe dostępne w edytorze tekstu. |
· wymienia nazwy pierwszych modeli komputerów, · określa przedziały czasowe, w których powstawały maszyny liczące i komputery, · charakteryzuje nośniki danych i wypowiada się na temat ich pojemności, · wyjaśnia przeznaczenie trzech spośród elementów, z których zbudowany jest komputer, · wymienia po trzy urządzenia wejścia i wyjścia, · wymienia nazwy trzech najpopularniejszych systemów operacyjnych dla komputerów, · wskazuje różnice w zasadach użytkowania programów komercyjnych i niekomercyjnych, · omawia różnice między plikiem i folderem, · tworzy strukturę folderów, porządkując swoje pliki, · rozpoznaje typy znanych plików na podstawie ich rozszerzeń, · tworzy obraz w programie Paint z wykorzystaniem kształtu Krzywa, · stosuje opcje obracania obiektu, · pobiera kolor z obrazu, · sprawnie przełącza się między otwartymi oknami, · wkleja na obraz elementy z innych plików, rozmieszcza je w różnych miejscach i dopasowuje ich wielkość do tworzonej kompozycji, · tworzy na obrazie efekt zachodzącego słońca, · wymienia najważniejsze wydarzenia z historii Internetu, · omawia korzyści i zagrożenia związane z poszczególnymi sposobami wykorzystania Internetu, · wymienia nazwy przynajmniej dwóch przeglądarek i dwóch wyszukiwarek internetowych, · formułuje odpowiednie zapytania w wyszukiwarce internetowej oraz wybiera treści z otrzymanych wyników, · korzysta z internetowego tłumacza, · kopiuje ilustrację ze strony internetowej, a następnie wkleja ją do dokumentu, · stosuje bloki powodujące obrót duszka, · stosuje bloki powodujące ukrycie i pokazanie duszka, · ustawia w skrypcie wykonanie przez duszka kroków wstecz, · określa w skrypcie losowanie wartości zmiennych, · określa w skrypcie wyświetlenie działania z wartościami zmiennych oraz pola do wpisania odpowiedzi, · stosuje bloki określające instrukcje warunkowe oraz bloki powodujące powtarzanie poleceń, · stosuje skróty klawiszowe dotyczące zaznaczania i usuwania tekstu, · wymienia podstawowe zasady formatowania tekstu i stosuje je podczas sporządzania dokumentów, · stosuje opcję Pokaż wszystko, aby sprawdzić poprawność formatowania, · formatuje obiekt WordArt, · tworzy nowy styl do formatowania tekstu, · modyfikuje istniejący styl, · definiuje listy wielopoziomowe. |
· wymienia etapy rozwoju komputerów, · wyjaśnia zastosowanie pięciu spośród elementów, z których jest zbudowany komputer, · klasyfikuje urządzenia na wprowadzające dane do komputera i wyprowadzające dane z komputera, · wskazuje trzy płatne programy używane podczas pracy na komputerze i ich darmowe odpowiedniki, · tworzy hierarchię folderów według własnego pomysłu, · tworzy obrazy w programie Paint ze szczególną starannością i dbałością o szczegóły, · pisze teksty na obrazie i dodaje do nich efekt cienia, · tworzy dodatkowe obiekty i wkleja je na grafikę, · omawia kolejne wydarzenia z historii Internetu, · dba o zabezpieczenie swojego komputera przed zagrożeniami internetowymi, · wyszukuje informacje w Internecie, korzystając z zaawansowanych funkcji wyszukiwarek, · dodaje do projektu programu Scratch nowe duszki, · używa bloków określających styl obrotu duszka, · łączy wiele bloków określających wyświetlenie komunikatu o dowolnej treści, · objaśnia poszczególne etapy tworzenia skryptu, · sprawnie stosuje różne skróty klawiszowe używane podczas pracy z dokumentem, · tworzy poprawnie sformatowane teksty, · ustawia odstępy między akapitami i interlinię, · dobiera rodzaj listy do tworzonego dokumentu. · łączy wiele bloków określających wyświetlenie komunikatu o dowolnej treści, · objaśnia poszczególne etapy tworzenia skryptu, · sprawnie stosuje różne skróty klawiszowe używane podczas pracy z dokumentem, · tworzy poprawnie sformatowane teksty, · ustawia odstępy między akapitami i interlinię, · dobiera rodzaj listy do tworzonego dokumentu. |