Przedmiotowy regulamin oceniania z języka polskiego w klasach 4-8
Przedmiotowe warunki i sposoby oceniania uczniów
na zajęciach języka polskiego.
I Postanowienia wstępne:
Przedmiotowe warunki i sposoby oceniania przyjęli do realizacji nauczyciele języka polskiego SP 82, w oparciu o obowiązujące prawo oświatowe, zgodnie ze Statutem Szkoły (rozdział 6).
Ogólne zasady zostały zapisane w Postanowieniach wstępnych Przedmiotowych warunków i sposobów oceniania, które dotyczą wszystkich przedmiotów nauczania w klasach IV-VIII.
Nauczyciele zobowiązują się do respektowania ustalonych zasad.
Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego są zobowiązani do poinformowania uczniów i ich rodziców o ocenianych obszarach edukacji polonistycznej, formach i sposobach oceniania, kryteriach oceniania i źródłach szczegółowych wymagań edukacyjnych, możliwościach poprawienia oceny oraz warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna z przedmiotu.
II Oceniane obszary edukacyjne w oparciu o wymagania Podstawy programowej języka polskiego:
- Tworzenie wypowiedzi ustnych /w tym elementy retoryki/.
- Tworzenie wypowiedzi pisemnych.
- Znajomość wymaganych programowo tekstów kultury oraz ich analiza i interpretacja.
- Zagadnienia z obszaru teorii literatury, wiedzy o języku.
- Ortografia i interpunkcja.
- Czytanie i recytacja.
- Zaangażowanie w samodzielne docieranie do informacji, ich przetwarzanie i prezentacja.
III Formy i sposoby oceniania:
1. Wypowiedzi ustne oceniane są z uwzględnieniem możliwości intelektualnych i psychofizycznych ucznia. Ocenia się treść, logikę, płynność i sposób prezentacji wypowiedzi /elementy retoryki: dykcja, intonacja/; poprawność językową, bogactwo leksykalne i sposób budowania wypowiedzi. Wypowiedzi ustne dotyczą treści programowych realizowanych podczas zajęć (np. znajomość przypadków, opowiadanie treści tekstu literackiego) lub będących efektem samodzielnych poszukiwań ucznia. Do wypowiedzi zalicza się także recytację lub technikę czytania.
2. Wypowiedzi pisemne są oceniane zgodnie z wymogami kompozycyjnymi sprawdzanej formy, z uwzględnieniem ich poprawności merytorycznej, językowej, ortograficznej, interpunkcyjnej; uwzględnia się ponadto estetykę zapisu. Ocenie podlegać mogą dłuższe i krótsze formy przewidziane w programie dla danego poziomu, notatki, różnorodne ćwiczenia redakcyjne projektyindywidulane lub zespołowe. Ze względu na specyfikę zajęć, część prac może być zadawana do wykonania w domu, z uwzględnieniem niezbędnego czasu koniecznego do ich zredagowania.
3. Zadania klasowe i sprawdziany obejmują istotne zagadnienia związane z omawianymi tekstami literackimi – w tym z lekturami, nauką o języku, formami wypowiedzi, wiedzą o literaturze i kulturze, gramatyką. Są często diagnozą umiejętności z zakresu analizy i interpretacji tekstów kultury, rozumienia czytanego tekstu, znajomości lektur obowiązkowych czy tworzenia wymaganych form wypowiedzi. Zadanie klasowe/sprawdzian może badać pojedynczy obszar lub kilka obszarów jednocześnie. Są zapowiadane przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem; ich termin i wymagane zagadnienia lub umiejętności zapisywane są w dzienniku i podawane do wiadomości uczniom.
4. Kartkówki obejmują zakres 3 ostatnich tematów i nie wymagają wcześniejszej zapowiedzi. Ich celem jest sprawdzenie systematycznej pracy ucznia. Możliwe jest zapowiadanie kartkówki z podaniem zagadnienia, jakie będzie kontrolowane.
5. Ortografia i interpunkcja podlega ocenie podczas dyktand, sprawdzianów znajomości zasad ortograficznych lub interpunkcyjnych oraz podczas oceny wypowiedzi pisemnych. Sprawdziany ortograf.-interpunkcyjne oceniane są w zależności od stopnia trudności. Uczeń z opinią lub orzeczeniem z PPP oceniany jest zgodnie z zaleceniami poradni.
6. Inne formy i sposoby oceniania mogą być proponowane uczniom ze względu na konieczność ich indywidualnego rozwoju lub wpływ podejmowanych działań na osiąganie celów edukacyjnych. Nauczyciel, rozeznając stopień opanowania wymagań edukacyjnych i biorąc pod uwagę możliwości ucznia, może ocenić go za udział w zajęciach dodatkowych, szczególną aktywność na zajęciach, udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych, zaangażowanie w pracę zespołową, udział w przedstawieniach i wydarzeniach artystycznych na terenie szkoły lub poza nią. Na ocenę śródroczną i roczną ma wpływ obowiązkowość, przygotowanie się do zajęć – posiadanie zeszytu, podręcznika, ćwiczeń, lektury lub innych, koniecznych do realizacji celów lekcji, materiałów.
7.Uczeń, który nie uczestniczył w wymaganej przez nauczyciela i zapowiedzianej formie ( np. kartkówka, sprawdzian, wypowiedź pisemna lub ustna, recytacja) , ma obowiązek jej zaliczenia w ustalonym, zgodnym ze statutem terminem, tj. do 2 tygodni od chwili powrotu na zajęcia. W uzasadnionych sytuacjach i po ustaleniu tego z nauczycielem przedmiotu, termin ten może zostać przedłużony.
IV Sposoby poprawy osiągnięć.
Poprawianie ocen jest dobrowolne. Możliwe jest poprawianie oceny niedostatecznej, dopuszczającej i dostatecznej. W szczególnych sytuacjach, nauczyciel może wyrazić zgodę na poprawę oceny dobrej. W każdym okresie możliwe jest poprawienie:
- sprawdzianu
- 5 innych wypowiedzi pisemnych (np. kartkówka, dyktando)
- 2 wypowiedzi ustnych
- 1 raz recytację i czytanie
Uczeń poprawia wybraną aktywność 1 raz. Stopień z poprawy wpisywany jest do dziennika obok oceny wcześniejszej. W ocenie okresowej i rocznej uwzględnia się wyższy stopień.
V Ustalenie oceny rocznej.
W ustaleniu oceny rocznej bierze się pod uwagę wszystkie oceny zdobyte w ciągu całego roku szkolnego. Uwzględnia się obowiązkowość, zaangażowanie w rozwijanie wiedzy i umiejętności polonistycznych, postawę na lekcjach. Na koniec pierwszego okresu nie ustala się oceny przewidywanej. Na końcu I okresu i na koniec roku nie przewiduje się żadnego sprawdzianu zaliczeniowego. Możliwe jest podwyższenie stopnia zgodne z trybem przewidzianym w Statucie Szkoły. Ocena roczna NIE JEST średnią arytmetyczną.
VI Ogólne wymagania edukacyjne na poszczególne stopnie.
Ocena celująca: uczeń biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami objętymi programem nauczania w danej klasie i wynikającymi z podstawy programowej. Doskonale i bezbłędnie posługuje się polszczyzną, tak w mowie jak i w piśmie. Poza obowiązkowymi lekturami zna inne utwory literackie i inne teksty kulturowe wykraczające poza podstawę programową; proponuje nietypowe rozwiązania, jest twórczy i aktywny; rozwija uzdolnienia polonistyczne. Spontanicznie i chętnie wypowiada się podczas zajęć, potrafi zainicjować klasową dyskusję oraz z uwagą słuchać wypowiedzi innych. Jest doskonałym liderem podczas pracy zespołowej. Bierze udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych lub jest laureatem konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub finalistą ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej przeprowadzonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust.2 pkt.8. Jest zawsze zaangażowany na zajęciach i do nich przygotowany.
Ocena bardzo dobra:uczeń sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami i posiada wiele umiejętności polonistycznych; samodzielnie rozwiązuje problemy praktyczne i teoretyczne; bardzo dobrze posługuje się językiem ojczystym – tak w mowie, jak i w piśmie; potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach. W wypowiedziach pisemnych zawsze stosuje zasady kompozycyjne dla wymaganej w danej klasie formy, zawsze pisze na temat i szeroko go rozwija, używa bogatego słownictwa i poprawnych form gramatycznych. Bardzo rzadko popełnia błędy ortograficzne lub interpunkcyjne. Dba o estetykę i segmentację tekstu. Płynnie, z właściwą intonacją czyta każdy tekst i rozumie jego treść, w tym metaforyczne znaczenia. Potrafi samodzielnie interpretować utwory i teksty. Wypowiada się zawsze na temat, jego wypowiedzi ustne są przemyślane i logiczne, stosuje poprawne formy gramatyczne, zachowuje wysoką kulturę języka. Zna treść i problematykę wszystkich wymaganych lektur i innych tekstów przewidzianych w danej klasie. Zna i rozumie pojęcia i zagadnienia związane z nauką o literaturze i nauką o języku przewidziane w programie danej klasy i posługuje się nimi w kolejnych latach nauki. Znając wszystkie zasady ortografii i interpunkcji, popełnia nieliczne błędy. Rozpoznaje, zna i tworzy środki językowe i stylistyczne w różnych tekstach. Zna wszystkie części mowy, ich formy fleksyjne, rozpoznaje je w zdaniu i określa formę. Potrafi kierować zespołem podczas pracy grupowej. Podczas lekcji jest aktywny, bez większych zastrzeżeń wypełnia obowiązki ucznia na lekcjach języka polskiego.
Ocena dobra: uczeń dobrze stosuje wiedzę i umiejętności ujęte w programie nauczania dla danej klasy i wynikające z podstawy programowej; dobrze posługuje się polszczyzną tak w mowie, jak i w piśmie, choć zdarzają się błędy. Zna zasady kompozycyjne wymaganych form pisemnych w danej klasie i stara się je stosować, pisząc na temat; używa poprawnego słownictwa i form gramatycznych. Czasem popełnia błędy, stosuje akapity. Udziela wypowiedzi ustnych na zadany temat w sposób poprawny pod względem merytorycznym i gramatycznym. Zna treść wszystkich lektur i innych tekstów. Zna i rozumie większość wymaganych w danej klasie pojęć z zakresu nauki o języku, teorii literatury, poprawnie stosuje większość znanych mu zasad ortograficznych i interpunkcyjnych.Rozumie czytany tekst. Rozpoznaje środki stylistyczne, próbuje je tworzyć samodzielnie i posługiwać się nimi w wymaganych sytuacjach. Zna części mowy i ich formy gramatyczne. Rozumie teksty na poziomie dosłownym, ale z pomocą nauczyciela potrafi odkryć sens metaforyczny i interpretować tekst. Stara się systematycznie wywiązywać z obowiązków i aktywnie uczestniczyć w lekcjach.Podczas pracy zespołowej bierze aktywny udział w pracach grupy.
Ocena dostateczna:uczeń wykonuje typowe zadania praktyczne i teoretyczne. Często korzysta z pomocy nauczyciela. Pisze na temat i zgodnie z wymaganą formą. Stosuje poprawne słownictwo, tak w mowie, jak i w piśmie. Często popełnia błędy językowe, gramatyczne oraz ortograficzne i interpunkcyjne. Stara się samodzielnie tworzyć wypowiedzi ustne na zadany temat, ale często korzysta z pomocniczych pytań nauczyciela. Zachowuje kulturę wypowiedzi. Zna treść lektur. Zna zasady ortografii i interpunkcji, ale popełnia liczne błędy. Ma trudności z rozumieniem przenośnych sensów tekstów. Zdarza się, że nie rozumie dosłownego znaczenia czytanego tekstu. Potrafi podać przykłady poznanych części mowy; wie, jak pytać o części mowy. Z pomocą nauczyciela określi formy gramatyczne. Zna część obowiązujących w danej klasie pojęć z zakresu nauki o języku i nauki o literaturze. Zdarza mu się nie wywiązywać z obowiązków ucznia, zdarza mu się nie włączać do zajęć i może mieć trudności z zaangażowaniem się w pracę zespołową.
Ocena dopuszczająca: uczeńpotrafi wykonać podstawowe zadania o niewielkim poziomie trudności. Tworzy prace pisemne na zadany temat. Stara się odpowiadać na pytania zadane przez nauczyciela, korzysta z pytań pomocniczych. Zna treść części wymaganych lektur. Niechętnie się wypowiada podczas lekcji, bardzo rzadko jest aktywny i zaangażowany. Potrafi podać przykłady niektórych części mowy. Zna jedynie wybrane pojęcia językowe i teoretycznoliterackie. Często nie rozumie dosłownego znaczenia czytanego tekstu. Stosuje wielką literę na początku zdań i zna podstawowe zasady ortografii. Stawia na końcu zdania właściwy znak interpunkcyjny. Jego słownictwo jest ubogie, zdarza się mu często stosować tzw. potoczyzmy i kolokwializmy w wypowiedziach ustnych i pisemnych – bez rozróżniania sytuacji oficjalnych od nieoficjalnych. Pomimo różnych trudności, uczeń stara się podejmować wysiłek w celu poprawiania swoich osiągnięć.
Ocena niedostateczna: uczeń nie posiada wiedzy i umiejętności przewidywanych na ocenę dopuszczającą, a także nie angażuje się, by poprawić swoją sytuację. Bardzo rzadko jest przygotowany do zajęć, nie czyta lektur ani innych tekstów, nie wywiązuje się z zadań, które są konieczne, by uzyskiwać pozytywne stopnie, nie korzysta z proponowanych form pomocy. Stopień osiągniętych wymagań edukacyjnych uniemożliwia mu kontynuowanie nauki na kolejnym etapie edukacji.
Szczegółowe wymagania edukacyjne na poszczególne oceny zostały przyjęte przez nauczycieli języka polskiego SP 82 zgodnie z wymaganiami podstawy programowej języka polskiego oraz realizowanego programu nauczania Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego „Między nami. Program nauczania języka polskiego w szkole podstawowej w klasach IV-VIII” pod red. J.Piasty – Siechowicz, A.Murdzek. A Łuczak i E. Prylińskiej.
VIII* Zasady oceniania podczas nauki zdalnej obowiązują takie, jak w powyższym dokumencie i Statucie Szkoły.